img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
AUDI RS6
PRØVEKJØRT: Audi viste med RS4 at de kan bygge sportsbiler i hverdagsklær. Med RS6 utfordrer de nok en gang de rendyrkede sportsbilene.

Først publisert i BIL 7 - 2002.

For å ha sagt det med en gang – dette er et imponerende stykke stasjonsvogn. Med V-åtterens 450 hk er RS6 Avant på nivå med de raskeste sportsbilene og matcher Porsche 911 Turbo tiptronic når det gjelder akselerasjon. 17,8 sekunder fra stillestående til 200 km/t og 4,7 sekunder til 100 km/t med automatgear er rått. Audi har på politisk korrekt manér strupet RS6s toppfart ved 250 km/t, men det er mer å hente. Selv ved 200 km/t får du kickdown når du legger gasspedalen mot gulvet, og kreftene i de hastigheter som er aktuelle her hjemme tar pusten fra deg hvis du ikke er forberedt.

For å lokke ut de 450 hestene bruker Audi to turboer med hver sin ladeluftkjøler, variable ventiltider for innsugningsventilene, fem ventiler pr sylinder, 9,8:1 kompresjon og 4,2 liter sylindervolum. Det hele er kombinert med en femtrinns automatkasse med manuell sjalting på rattet, og RS6 har selvfølgelig firehjulsdrift og elektroniske hjelpemidler som ABS, EBD og ESP i
tillegg til DRC.

Avansert dempersystem
DRC står for Dynamic Ride Control og sørger for at RS6 krenger minst mulig ved at støtdemperne som har yttersving strammes opp. Dette gjøres ved at støtdemperne som er diagonalt plassert overfor hverandre er forbundet med et oljerør og en pumpe plassert ved bakakselen. Systemet hindrer krenging i svinger, men stabiliserer også bilen under kraftig oppbremsing og akselerasjon.

DRC virker overbevisende, og en kvikk tur fra Quattro GmbH i Neckarsulm som produserer RS6, avslørte at denne bilen er kompetent både når det gjelder motorytelser og kjøreegenskaper. Til tross for litt uvøren og røff behandling på våt vei grep ESP aldri inn, noe firehjulsdriften selvsagt skal ha mye av æren for. Når 450 hk og 560 Nm skal ned i asfalten er det gunstig å kunne fordele det hele på fire hjul i stedet for to. På svingete vei og i brå unnamanøvre er RS6 imponerende stabil. Den er lettkjørt og styringen er perfekt balansert, kjøremessig er dette så nærme sportsbil som du kan komme. Stasjonsvognfølelsen får du bare når du titter i speilet og ser at du har et hav av plass bak deg.

Flytende skiver
Bremsesystemet er kraftig forsterket og i likhet med RS4 har RS6 også “flytende” bremseskiver. Bremseskivene er festet til aluminiumnavet med pinner og kan beveges seg fritt sideveis. Denne løsningen gir mindre sjanse for at skivene skal “slå seg” under ekstrem bruk. Foran brukes kalippere med åtte stempler og skive med 365 mm diameter. Mens det bak brukes skiver med 335 mm diameter og kalippere med et stempel. Effekten er fantastisk, når du kaster ut ankeret her skrubber det skikkelig, samtidig er bremsefølelsen nydelig.

RS6 leveres bare med femtrinns automatkasse med tiptronic, og jeg må innrømme at jeg ikke et øyeblikk savner manuelt gearskift. Tiptronic med sekvensiell sjalting fra rattet fungerer optimalt, og Audi har nå byttet ut knappene på rattet med små spaker på forsiden av rattet. Trekker du i høyre spak sjalter du til et høyere gear, mens du med venstre spak sjalter til et lavere. Gearskiftene går kjapt og smidig, og med sport-innstillingen inne holder gearkassen V-åtteren i ånde slik at effektregisteret utnyttes fullt ut.

Rå effektkurve
I likhet med V-sekseren i RS4 har også RS6s V-åtter en effektkurve som er flat over et bredt turtallsregister.Fra 5700 til 6400 o/min ligger kurven flatt på 460 hk, mens dreiemomentkurven ligger flatt på 560 Nm fra 1950 til 5600 o/min. Du er aldri i beit for kraft, enten det er brutal trekkraft du ønsker eller du jakter på maks akselerasjonseffekt. V-åtteren er alltid parat til å levere og får god hjelp av automatkassen. Skal du utnytte det manuelle gearvalget fullt ut, må du bruke det aktivt slik at du får synkronisert gearvalgene.

Når det klaffer er dette en perfekt kombinasjon – det er en god følelse når gearvalget inn i svingen treffer – hastigheten er perfekt uten at jeg har rørt bremsepedalen – og jeg kan gi elektronikken beskjed om full fart ut av svingen. Følelsen når 560 Nm og godt over 400 hester skyver på er berusende. Det skal det være, Audi har tatt mål av seg til å utfordre både Porsche, Ferrari, BMW og Mercedes’ AMGer, dette er sportauto pur!

Interiøret er staset opp med Recaro skinnseter med RS6-emblem i ryggen, karbondekor på dashbord og dører, men ellers er det lite som skiller RS6 fra en påkostet A6. Plassforholdene er akkurat som i A6 og med andre ord svært gode, bilens prestasjoner tatt i betraktning.

RS6 blir sluttmontert ved Quattro GmbH i Neckarsulm. De blir montert ved A6-fabrikken, men etter som det tar lengre tid å montere en RS6 enn en vanlig A6 er det noen deler som mangler, men alle RS6 som kommer til Quattro GmbH er kjøreklare. Her går de gjennom 23 stasjoner som hver tar 25 minutter. Foruten montering av støtfangere, spoilere, sideskjørt, ladeluftkjølere, ferdigstillelse av motoren og det elektriske anlegget og montering av DRC, gjennomgår alle RS6 en grundig kvalitetskontroll som avsluttes med en testkjøring på landevei.

V-åtterne kommer fra Cosworth Technology i Wellingborough og ved Quattro GmbH blir de klargjort for montering, men monteringen i bilen skjer ved produksjonslinjen ved A6-fabrikken.

20 RS6 per dag
RS6 er den andre produksjonsmodellen som ruller ut fra Quattro GmbH. Den første var RS4 som de produserte 6030 eksemplar av fra juni 2000 til produksjonen ble stoppet i juli i fjor. Fabrikken har kapasitet til å
produsere 20 RS6 pr dag ved normal drift, men ved å sette inn et tredje skift kan kapasiteten øke til 35 biler pr døgn. I tillegg ruller fem skreddersydde Audi ut fra Quattro GmbH hver dag, det kan være alt fra A8 til A2 med spesialinnredning.

Lanseringen av RS6 er en frekk gest til produsenter som Porsche og Ferrari, men det skal mer til enn kjøreegenskaper og topp prestasjoner for å skape en sportsbil, og selv om RS6 matcher de rendyrkede sportskupéene handler det om en stasjonsvogn – en fantastisk rask og kompetent en riktig nok. For ordens skyld – RS6 leveres også som sedan og er 24.000 kroner billigere enn RS6 Avant.

AUDI RS6 Avant:
Motor: 8-sylindret V-motor med to overliggende kamaksler pr sylinderrekke og fem ventiler pr sylinder, variable ventiltider og to turboer med ladeluftkjølere. Kompresjon: 9,8:1. Sylindervolum: 4172 ccm. Boring og slaglengde: 84,5 x 93 mm. Effekt: 331 kW (450 hk) v/5700 - 6400 o/min. Dreiemoment: 560 Nm v/1950 - 5600 o/min.
Transmisjon: Firehjulsdrift. 5A.
Bremser: Ventilerte skiver foran og skiver bak. ABS, EBD og ESP.
Dekk: 255/40ZR18.
Mål: Lengde: 485,2 cm. Bredde: 185,0 cm. Høyde: 145,2 cm. Akselavstand: 275,9 cm. Sporvidde f/b: 157,8/158,7 cm. Egenvekt: 1865 kg.
Bagasjerom: 455 liter.
Tankvolum: 82 liter.
Aks. 0 - 100: 4,7 sek
Toppfart:  250 km/t
Forbruk by:  2,18 l/mil
Forbruk landevei: 1,04 l/mil
Forbruk snitt: 1,46 l/mil
CO2-utslipp:  350 g/km
Pris:  kr 1.492.000,-
Forbruk ifølge 99/100/EU.

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer