Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
AUDI RS6 PRØVEKJØRT: Audi viste med RS4 at de kan bygge sportsbiler i hverdagsklær. Med RS6 utfordrer de nok en gang de rendyrkede sportsbilene. |
||||||||||||||||
Først publisert i BIL 7 - 2002. For å ha sagt det med en gang – dette er et imponerende stykke stasjonsvogn. Med V-åtterens 450 hk er RS6 Avant på nivå med de raskeste sportsbilene og matcher Porsche 911 Turbo tiptronic når det gjelder akselerasjon. 17,8 sekunder fra stillestående til 200 km/t og 4,7 sekunder til 100 km/t med automatgear er rått. Audi har på politisk korrekt manér strupet RS6s toppfart ved 250 km/t, men det er mer å hente. Selv ved 200 km/t får du kickdown når du legger gasspedalen mot gulvet, og kreftene i de hastigheter som er aktuelle her hjemme tar pusten fra deg hvis du ikke er forberedt. For å lokke ut de 450 hestene bruker Audi to turboer med hver sin ladeluftkjøler, variable ventiltider for innsugningsventilene, fem ventiler pr sylinder, 9,8:1 kompresjon og 4,2 liter sylindervolum. Det hele er kombinert med en femtrinns automatkasse med manuell sjalting på rattet, og RS6 har selvfølgelig firehjulsdrift og elektroniske hjelpemidler som ABS, EBD og ESP i Avansert dempersystem DRC virker overbevisende, og en kvikk tur fra Quattro GmbH i Neckarsulm som produserer RS6, avslørte at denne bilen er kompetent både når det gjelder motorytelser og kjøreegenskaper. Til tross for litt uvøren og røff behandling på våt vei grep ESP aldri inn, noe firehjulsdriften selvsagt skal ha mye av æren for. Når 450 hk og 560 Nm skal ned i asfalten er det gunstig å kunne fordele det hele på fire hjul i stedet for to. På svingete vei og i brå unnamanøvre er RS6 imponerende stabil. Den er lettkjørt og styringen er perfekt balansert, kjøremessig er dette så nærme sportsbil som du kan komme. Stasjonsvognfølelsen får du bare når du titter i speilet og ser at du har et hav av plass bak deg. Flytende skiver RS6 leveres bare med femtrinns automatkasse med tiptronic, og jeg må innrømme at jeg ikke et øyeblikk savner manuelt gearskift. Tiptronic med sekvensiell sjalting fra rattet fungerer optimalt, og Audi har nå byttet ut knappene på rattet med små spaker på forsiden av rattet. Trekker du i høyre spak sjalter du til et høyere gear, mens du med venstre spak sjalter til et lavere. Gearskiftene går kjapt og smidig, og med sport-innstillingen inne holder gearkassen V-åtteren i ånde slik at effektregisteret utnyttes fullt ut. Rå effektkurve Når det klaffer er dette en perfekt kombinasjon – det er en god følelse når gearvalget inn i svingen treffer – hastigheten er perfekt uten at jeg har rørt bremsepedalen – og jeg kan gi elektronikken beskjed om full fart ut av svingen. Følelsen når 560 Nm og godt over 400 hester skyver på er berusende. Det skal det være, Audi har tatt mål av seg til å utfordre både Porsche, Ferrari, BMW og Mercedes’ AMGer, dette er sportauto pur! Interiøret er staset opp med Recaro skinnseter med RS6-emblem i ryggen, karbondekor på dashbord og dører, men ellers er det lite som skiller RS6 fra en påkostet A6. Plassforholdene er akkurat som i A6 og med andre ord svært gode, bilens prestasjoner tatt i betraktning. RS6 blir sluttmontert ved Quattro GmbH i Neckarsulm. De blir montert ved A6-fabrikken, men etter som det tar lengre tid å montere en RS6 enn en vanlig A6 er det noen deler som mangler, men alle RS6 som kommer til Quattro GmbH er kjøreklare. Her går de gjennom 23 stasjoner som hver tar 25 minutter. Foruten montering av støtfangere, spoilere, sideskjørt, ladeluftkjølere, ferdigstillelse av motoren og det elektriske anlegget og montering av DRC, gjennomgår alle RS6 en grundig kvalitetskontroll som avsluttes med en testkjøring på landevei. V-åtterne kommer fra Cosworth Technology i Wellingborough og ved Quattro GmbH blir de klargjort for montering, men monteringen i bilen skjer ved produksjonslinjen ved A6-fabrikken. 20 RS6 per dag Lanseringen av RS6 er en frekk gest til produsenter som Porsche og Ferrari, men det skal mer til enn kjøreegenskaper og topp prestasjoner for å skape en sportsbil, og selv om RS6 matcher de rendyrkede sportskupéene handler det om en stasjonsvogn – en fantastisk rask og kompetent en riktig nok. For ordens skyld – RS6 leveres også som sedan og er 24.000 kroner billigere enn RS6 Avant. AUDI RS6 Avant:
|