img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Honda Civic Type-R
PRØVEKJØRT: Honda Civic Type-R – som skapt for Ringen tenkte redaktøren – og tok et par runder.

Først publisert i BIL 10 - 2002.

Anledningen bød seg på vei hjem fra F1-løpet på Hockenheim. Det er drøyt 2 timers kjøring fra Hockenheim til Nürburgring. Jeg trenger ikke en gang å ha det travelt, Ringen åpner nemlig ikke før kvart over tolv. Når jeg ankommer, nesten en time før åpningstid er parkeringsplassen allerede full av biler og motorsykler. Jeg tar et glass med noe kaldt på terrassen og nyter den hektiske aktiviteten og forberedelsene på parkeringsplassen. Jeg har billetter til to runder i brystlomma, men lar køen tømmes før jeg henter Civicen og kjører utpå.

Med hovedsakelig motorveikjøring bak meg er det deilig å få bryne seg på noen svinger igjen. Et par motorsykler i kategorien RR når igjen meg før jeg kommer skikkelig i gang. Jeg henger meg på i betryggende avstand, men så nærme at jeg drar nytte av deres sporvalg. Over Schwedenkreuz gløtter jeg ned på speedometeret – 160 km/t - alt for smått, har kjørt 190 over her med 136- hesters Primera. Det er pysa i meg som bestemmer. Jeg brekker rundt hårnålen ved Aremberg og bruker Honda-motoren maksimalt. Ved ca.6000 kommer effektløftet samtidig som motoren skriker i. De brede Conti-SportContact-dekkene har ikke problemer med festet og stabiliten i svingene ned Fucksröhre er betryggende. I bunnen står speedometeret på litt forbi 200- merket, men pysa overtar igjen og jeg bremser før den første svingen, de med mot holder gassen i bånn gjennom venstresvingen, for så å kaste ankeret før den første høyresvingen ved Adenauer Forst. Civicen smyger seg inn i hårnålsvingen, og klok av skade holder jeg igjen, her er det nemlig den siste svingen som teller for å få fart ut på Metzgesfeld og det er lett å overlade opp bakken.

Jeg har idealspor og Contidekkene skriker etter grep, motoren pumper ut tett oppunder 200 hk og de tre motorsyklene foran er i ferd med å bli rundingsbøye. For en følelse! Andregearet er tomt, jeg smetter inn tredje, og fjerde og motorsyklene er borte. 0 til 100 km/t på 6,8 sekunder holder ikke mot Fireblade, GSX-100R og R1. Ved Kallenhard når jeg igjen en kø av Porscher. En 911 Carrera kommer bråfort bakfra og tar køen på yttern, en Mini Cooper S henger på – jeg gjør det samme. I Ex-Mühle forsvinner Porschen, mens jeg kryper innpå Minien opp den bratte bakken. Det går fort ned mot Bergwerk. Jeg går for fort inn – og kommer ut som en skadeskutt høne. Nå begynner klatringen. Honda-motoren skriker til idet turtelleren passerer 6000-merket. Skyvet er nydelig, og i de åpne svingene i Klostertal er det bare å henge på. Styrefølelsen er perfekt, veigrepet imponerende og det krenger minimalt. Like før hårnålen under Karusellen smetter en motorsykkel forbi, jeg tar innpå i innbremsingen og må holde igjen i svingen, men blir kraftig frakjørt opp bakken. Karusellene er skjult bak bakketoppen. Jeg sikter på treet og treffer perfekt i betongdoseringen og kjenner kompresjonen gjennom 180-graderen. Så går det over Hohe Acht, ned Brünnchen og Planzgarten.Det sitrer i kroppen. Jeg tar en runde til med en gang. Har ingen kø denne gang. Treffer perfekt i Bergwerk. Civicen føles så tett og intim når du sitter bak rattet, den lange akselavstanden sørger for at den er rolig og stabil. Kjøremessig oppleves den som en gokart, men samtidig har du masse plass bak deg – nesten for mye plass. Skulle tro det var en familiebil. Selv om komforten så definitivt ligger mot det sportslige er dette en bil som tåler lange familieturer. Fjæringskomforten er ikke direkte dårlig og støynivået er ikke plagsomt, turen ned til Hockenheim gikk overraskende behagelig.

En Porsche har dratt av og det ryddes. De siste bilene har kommet inn og det er stille på Ringen - nesten. På parkeringsplassen knitrer det i varmt stål, det ryker svakt fra bremser og det lukter R-olje. Dette er R-land. Jeg hadde rett: Det er dette Civic Type-R er skapt for. Jeg sjekker oljenivået, finner frem kartet og sikter mot Grorud ...

HONDA Civic Type-R:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler og fire ventiler pr. sylinder, variable ventiltider og variabelt ventilløft. Kompresjon: 11:1. Sylindervolum: 1998 ccm. Boring og slaglengde: 86,0 x 86,0 mm. Effekt: 147 kW (200 hk) v/7400 o/min. Dreiemoment: 196 Nm v/5900 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. 6M.
Bremser: Ventilerte skiver foran og skiver bak. ABS og EBD.
Dekk: 205/45ZR17.
Mål:
Lengde: 414,0 cm. Bredde: 169,5 cm. Høyde: 142,5 cm. Akselavstand: 257,0 cm. Sporvidde f/b: 146,9/147,2 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1270 kg. Tillatt totalvekt: 1550 kg.
Bagasjerom: 315 liter (VDA).
Tankvolum: 50 liter.
Aks. 0 - 100: 6,8 sek
Toppfart: 235
Forbruk bykjøring: 1,23 l/mil
Forbruk landevei: 0,70 l/mil
Forbruk snitt: 0,89 l/mil
CO2-utslipp: 212 g/km
Pris: kr. 353.100,-
Forbruk i følge 99/100/EU.

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer