img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Alfa 156 GTA
PRØVEKJØRT: Den er forførerisk vakker, den kan være en kjælen katt, men den kan også vise klør og snerre aggressivt – Alfa 156 GTA byr på mer enn ventet.

Først publisert i BIL 11 - 2002.

Alfa Romeo kan design, både 147, 156 og 166, GTV og Spider viser det, og 156 GTA er en nytelse for øyet enten du ser den utenfra eller innenfra. Og skal du ha skrytebil med en motor som er verdt å vise frem er dette bilen. Panseret skjuler en av de vakreste V-sekserne på markedet. De forkrommede innsugningsrørene, innsugningskammeret og topplokkene i aluminium lyser mot deg. I forhold til konkurrentenes plastdekor er dette et kunstverk.

Og det er her GTAens sjel ligger. Også fra førerplassen er det motoren som gir bilen liv. Og som en av våre sjåfører sa; – Dette er en ren cruiser, motorlyden er som musikk, og jeg hadde ikke et øyeblikk behov for å kjøre fort. Nåvel, ikke alle er enige i det, 3,2-literen har nemlig et nydelig snerr, og i de rette hender er den et sportslig redskap. Med 250 hk er den motoren egnet til mer enn cruising. Effekten kommer brutalt og litt ujevnt, og ved ca 5000 får du et ekstra løft. Og jeg må innrømme at selv om sekserens dovne murring på lave turtall er potent og imponerende, er snerret like før nåla stanger mot turtellerens rødmerke forførende.

De brede 17-tommerne får hjelp til å tøyle kreftene av et effektivt antispinnsystem, likevel skal du ha et fast grep i rattet. På litt sporete vei er ikke stabiliteten under akselerasjon helt prima, men heller ikke så krevende at det oppleves som overnervøst. Det er mer slik at du kjenner at bilen lever når underlaget er ujevnt. Og det er kanskje her problemet ligger. Det er sikkert mulig å fjerne sporingstendensene bedre enn dette, men da mister en også styrefølelsen og kontakten med veien. Og i en bil som dette er det førsteprioritet.

Alfaen stortrives på svingete vei. Styrefølelsen er førsteklasses og responsen kvikk. 45-profil dekk gir sitt bidrag i så måte, men uten at komforten lider i for stor grad. Så lenge veien er slett oppleves bilen som meget kontant og fast i fjæringen, men på ujevn vei avslører den at Alfa har valgt et forholdsvis mykt oppsett, og over litt større ujevnheter duver 156 GTA vesentlig mer enn for eksempel Mondeo ST 220. Ulempen med dette er litt dårligere kontroll når en presser helt på grensen til slipp, men fordelen er at komforten er meget god.

Ved normal kjøring har denne bilen en fjæringskomfort som er vesentlig bedre enn mange mellomklassebiler som du forventer skal ha god fjæringskomfort, standard Alfa 156 inkludert. Denne bilen viser hva som er mulig når en går grundig til verks når det gjelder utvikling av støtdempere, fjærer og ikke minst opphengsforinger. Denne bilen har det beste fra to verdener og det uten aktiv støtdemperinnstilling. Den er bygd for veier hvor det er lov å kjøre fort, for italienske, franske og tyske motorveier.

Er det noe Alfa 156 GTA mangler så må det være plass. Bagasjerommet i Sportwagon er mindre enn i sedanen, og kupeen er både intim og lun, samtidig som baksetepassasjeren lett kan oppfatte den som trang. Også fra førersetet oppleves den som trang, først og fremst på grunn av liten plass til venstrefoten.

I et marked hvor det praktiske har lett for å dominere, er det godt at det også er rom for skjønnhet. Alfa 156 Sportwagon er et eksempel på hvor lekkert det kan gjøres, og i 156 GTA er dette utnyttet fullt og helt. Dette er et kunstverk for øyne, ører og sjel.

ALFA 156 Sportwagon GTA:
Motor: 6-sylindret V-motor med to overliggende kamaksler pr. sylinderrekke, fire ventiler og to tennplugger pr. sylinder. Kompresjon: 10,5:1. Sylindervolum: 3179 ccm. Boring og slaglengde: 93,0 x 78,0 mm. Effekt: 184 kW (250 hk) v/6200 o/min. Dreiemoment: 300 Nm v/4800 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. 6M.
Bremser: Ventilerte skiver foran og bak. ABS og EBD.
Dekk:
225/45ZR17.
Mål: Lengde: 443,0 cm. Bredde: 177,0 cm. Høyde: 141,0 cm. Akselavstand: 260,0 cm. Sporvidde f/b: 152,2/150,9 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1535 kg. Tillatt totalvekt: 1955 kg. Maks tilhengervekt: Ikke oppgitt. Maks vogntogvekt: Ikke oppgitt. Maks taklast: 50 kg.
Bagasjerom: 360 liter (VDA).
Tankvolum: 63 liter.
Aks. 0 - 100: 6,3 sek
Toppfart: 250 km/t
Forbruk bykjøring: 1,80 l/mil
Forbruk landevei: 0,86 l/mil
Forbruk snitt: 1,23 l/mil
CO2-utslipp: 293 g/km
Pris: kr. 684.900,-
Forbruk i følge 99/100/EU.

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer