img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Ferrari 575M Maranello
PRØVEKJØRT: Lekker design, rå kraft og rå lyd, Ferrari 575 M Maranello er et kunstverk på hjul og nytes best på italienske veier.

Først publisert i BIL 11 - 2002.

Regnet har akkurat gitt seg, men luften er tung og fuktig og når solens varme stråler finner veien mellom skyene legger den et teppe av damp over asfalten. Det er akkurat slik jeg husker regndagene ved Gardasjøen – dampende varme. Heten lengre syd var nesten ikke til å holde ut, men jeg er vel ikke sikker på at det var regnvåt asfalt jeg jaktet på da jeg la kursen nordover fra Maranello.

Motorveien hadde overraskende lite trafikk, og den gule Ferrarien fikk strekke ut på veien mot fjellene øst for Gardasjøen. De mørke skyene kom nærmere, og da vi svingte av fra motorveien bøttet det ned, ikke akkurat drømmeføre for en bil med drøyt 500 hk og 589 Nm og drift bare på bakhjulene. De første svingene gikk pent og pyntelig, men jeg skulle ikke legge mye trykk på gasspedalen før den elektroniske antispinnkontrollen markerte sin tilstedeværelse. Tempoet er likevel akseptabelt og elektronikken gjør en fantastisk jobb. Jeg hadde valgt det snilleste programmet, på det glatte føret tillater sport-innstillingen litt for mye bakhjulsslipp før elektronikken overtar, og jeg ville helst kjøre ryddig – denne bilen tar nok plass som det er.

575 M Maranello, med M for Modificatione, har fått en rekke endringer siden jeg første gang kjørte 550 Maranello høsten 1996. Men de kosmetiske endringene er teknisk begrunnet. Karosseriendringene bidrar først og fremst til å bedre bilens aerodynamiske egenskaper og kjøleeffekt, mens de nye lyktene skal gi bedre lys. De viktigste endringene syns ikke, de finner du under det ekstremt lange panseret. V-tolveren har fått en snau halvliter større sylindervolum, økt kompresjon, nytt innsugningssystem med større kapasitet, nytt eksosanlegg med variabelt mottrykk, nye kamaksler og nytt motorstyringsprogram. Gevinsten er 30 hk og 20 Nm, og momentøkningen er jevnt fordelt over hele turtallsregisteret.

I 1996 var sekstrinns manuell gearkasse standard, i dag vil de fleste som kjøper 575 ha det elektro/hydrauliske F1-gearskiftet. Gearkassen er fortsatt sekstrinns, men nå sjalter du ved hjelp av hendler foran rattet. Dette er tredje generasjon F1-gearing, og foruten 575 Maranello er det bare Aston Martin Vanquish som har maken. F1-gearingen fungerer akkurat like lekkert som i Vanquishen, men der briten brummer snerrer Ferrarien, og etter hvert som asfalten tørker er det også mulig å utnytte kreftene bedre. Med antispinn og automatisk clutchkontroll kan det være vanskelig å utnytte V-tolveren fullt ut ved start fra stillestående. Ferrari har tatt hensyn til at mange gjerne vil komme kvikt av gårde. Velger du sportinnstilling for fjæringen, slår av antispinnreguleringen og holder bremsepedalen inne kan du løfte turtallet akkurat så høyt du vil. Når du slipper bremsepedalen får du fullt skyv med en gang. Godt å vite at det er mulig, jeg føler i grunnen ikke noe behov for å legge igjen brede lakrisbånd. F1-gearingen sjalter lynkjapt når du viser antydning til litt frisk kjørestil, og på den svingete veien opp fra Gardasjøen er det nødvendig.Gearene tømmes raskt og svingene kommer tett.

Det lukter varmt av bremsebelegg og olje, og det damper fra den fuktige asfalten under motoren. Ferrarien virker voldsom der den står med Gardasjøen som bakgrunn. Men den er egentlig svært så hendig. Lengden er beskjeden, høyden likeså, og akselavstanden er kortere enn for en Golf, det er bredden som gjør denne bilen så imponerende. Og du merker den selvsagt på svingete småveier, men når du er alene på veiene er dette nesten som å håndtere en småbil. Styringen er lett og direkte, og lavprofildekkene svarer umiddelbart.

Det aktive dempersystemet bidrar til akseptabel komfort samtidig som kjøreegenskapene ligger der og hentes frem når kjørestilen blir aggressiv eller du selv velger sport-innstillingen. Systemet tar også hensyn til veistandarden og velger en dempersetting som gir best komfort. Systemet er utviklet i samarbeid med Mannesmann og demperventilene har en reaksjonstid på 80 ms, mot 180 ms for de gamle demperne. Tester på Fiorano-banene har vist at 575 greier opp til 20 prosent større sideveis akselerasjon enn 550.

På vei tilbake til motorveien og Maranello er jeg ikke i nærheten av å utforske grensene for sidekrefter, men det føles likevel slik. Det skal litt trening til før kroppen aksepterer sidekreftene denne bilen kan utsette den for, og det river godt i skjelettet når antispinnreguleringen jobber overtid ut av svingene. Likevel er det på motorveien jeg liker meg best i 575en. Snerret fra V-tolveren idet jeg trekker tre ganger i gearhendelen og hydraulikken legger inn tredjegear gir en frydefull frysning nedover ryggen samtidig som en blir løftet frem på en bølge av rå kraft. En bølge som bare varer. Ved 260 km/t legges sjettegearet inn og skyvet bare fortsetter.

Jeg velger et mer anstendig fartsnivå, og ved 140 på speedometeret murrer motoren avslappet og likevel potent. “Vår” bil er utstyrt med interiør fra Ferraris skreddere i Carozzeria Scaglietti, det inkluderer blant annet karbon ratt og racingseter med karbon ramme og skinntrekk. Aldri har jeg sittet så vondt i noen bil som i denne. Setene gir god støtte sideveis og til lårene, men korsryggen har ingen støtte og jeg er helt av i ryggen. En kunde vil selvsagt ikke oppleve dette, han eller hun vil få bygd setene slik at de passer perfekt. Det er strålende solskinn når vi etter 400 km triller inn porten ved Ferraris hovedkontor i Maranello. Bare de mørke rennene langs siden på 575en vitner om at det hadde regnet i nord. Det knitrer i eksosanlegget og det lukter varm bil. En mørk blå 575M Maranello triller ut av porten. Gult er kult, men denne er elegant. Veldig elegant.

FERRARI 575M Maranello F1:
Motor: 12-sylindret V-motor med to overliggende kamaksler pr. sylinderrekke og fire ventiler pr. sylinder. Kompresjon: 11:1. Sylindervolum: 5748 ccm. Boring og slaglengde: 89,0 x 77,0 mm. Effekt: 379 kW (515 hk) v/7250 o/min. Dreiemoment: 589 Nm v/5250 o/min.
Transmisjon: Bakhjulsdrift. 6 F1.
Bremser: Ventilerte skiver foran og bak. ABS og EBD.
Dekk: 255/40ZR18 foran, 295/35ZR18 bak.
Mål: Lengde: 455,0 cm. Bredde: 193,5 cm. Høyde: 127,7 cm. Akselavstand: 250,0 cm. Sporvidde f/b: 163,2/158,6 cm. Egenvekt: 730 kg.
Bagasjerom: 312 liter (VDA).
Tankvolum: 105 liter.
Aks. 0 - 100:  4,2 sek
Aks. 0 - 500 m: 12,25 sek
Aks. 0 -1000 m: 21,9 sek
Toppfart: 325 km/t
Pris: kr. 2.670.000,-
Forbruk i følge 99/100/EU.

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer