Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
ALFA 147 GTA PRØVEKJØRT: Det er to retninger for hotte hatch akkurat nå. Sprint-utgavene – de med litereffekt på over 100 hk og masse turtall; og langdistansemodellene – liten bil med svær motor. |
||||||||||||||||
Først publisert i BIL 12 - 2002. Civic R og Focus RS har vi skrevet om i det siste, begge har toliters motorer og er åpenbart små bomber. Redaktøren forteller om hvordan Civicen reiser seg når den når 6000 omdreininger, og om hvordan turboen aktiviserer Focusen fra 3000. Så har du den andre skolen. Representert ved Golf R 32 og Alfa Romeo 147 GTA. Begge disse to har en forbausende lik oppskrift. Grunnmodellen pluss en 3,2-liters V6-motor med rundt 250 hester, et understell som er modifisert slik at de ekstra kreftene kan overføres til bakken uten drama, og et interiør som gir føreren følelsen av at han er en av dem som når som helst kan kjøre Trans Europa med gjennomsnittshastigheter man aldri har sett maken til. Golf-utgaven har jeg bare kjørt noen kilometer, inntrykket var en styring som fremdeles var like død som på den vanlige, men ellers en fabelaktig bil. Skjønt sportslig? Den sportsligste Golfen noensinne er vel fremdeles GTi-utgaven av den første Golfen. Nydelig V-sekser Man har ikke gjort noe med den, ikke noe mikk med motorstyringen, ikke høyere kompresjon, slik at blant annet takket være 100 kg lavere vekt enn Golf R32 er dette noe av det mest elastiske vi har vært ute for. Sjettegear i 40 km/t gir akselerasjon. Det går ikke fort, men det går silkemykt. Skjønt gearkassen inviterer jo til bruk. Her er alt nede på gulvet igjen. Dermed skjer det hele intuitivt og selvfølgelig blir vi fristet til, oftere enn nødvendig, å be om motorbrems – bare for å høre den praktfulle musikken fra eksosrørene. Den nydelige dype boblingen på tomgang forteller klart at det selv innenfor dagens strenge støyreglement er mulig å få til noe som er minneverdig og enestående. Nøktern og praktisk Sidestøtten er viktig, for her kan det genereres sidekrefter av dimensjoner. 225/45 dekk på 17-tommere er ikke så ekstremt, men dette sitter, og hva som skal til for å engasjere Alfas stabilitetskontroll (VDC) ligger langt hinsides det jeg kunne tenke meg å forsøke – som for eksempel å be om bestefaren til all overstyring ved å bråslippe gassen midt i en krevende sving. Du kan også kjøre med traksjonskontrollen, ASR, utkoblet hele dagen uten å merke det. Bare ved ekstremt pådrag i svinger med grus kan GTA’en protestere litt mot å avlevere alle sine 300 Newtonmeter. Men det er også på slike landeveier, som attpåtil har litt hull og litt gal camber og kanskje en topp på midten, at man lurer på om Alfa nok en gang har bygget en bil som er litt for Balocco. Alfa Romeos fantastiske 40 år gamle testbane er vel en av verdens morsomste,ikke minst fordi den har reprodusert noen av de mektigste kurvene i historien. Som Lesmo fra Monza, og den snart glemte Tarzan-kurven fra Zandvoort. Men om den er krevende den veien, er den jevn som en flystripe og biler som i hovedsak er utviklet der har alltid vist seg å være topp på de jevne landeveiene, men ikke helt patente på mer humpete underlag. Allerede de første forsøk på bondeveier rett utenfor Balocco ga grunn til noen få spørsmålstegn. Men dette er likevel en av de mest komplette, kompakte sportspakkene jeg har vært utsatt for. Og oppskriften med enorm motor, lavt stress, velegnede utvekslinger og trygge bremser gir deg det aller meste. Det eneste du mangler er vel limousin-komforten, men er det et poeng vil du ikke tenke på biler som denne i det hele tatt. ALFA 147 GTA:
|