img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
ALFA 147 GTA
PRØVEKJØRT: Det er to retninger for hotte hatch akkurat nå. Sprint-utgavene – de med litereffekt på over 100 hk og masse turtall; og langdistansemodellene – liten bil med svær motor.

Først publisert i BIL 12 - 2002.

Civic R og Focus RS har vi skrevet om i det siste, begge har toliters motorer og er åpenbart små bomber. Redaktøren forteller om hvordan Civicen reiser seg når den når 6000 omdreininger, og om hvordan turboen aktiviserer Focusen fra 3000.

Så har du den andre skolen. Representert ved Golf R 32 og Alfa Romeo 147 GTA. Begge disse to har en forbausende lik oppskrift. Grunnmodellen pluss en 3,2-liters V6-motor med rundt 250 hester, et understell som er modifisert slik at de ekstra kreftene kan overføres til bakken uten drama, og et interiør som gir føreren følelsen av at han er en av dem som når som helst kan kjøre Trans Europa med gjennomsnittshastigheter man aldri har sett maken til.

Golf-utgaven har jeg bare kjørt noen kilometer, inntrykket var en styring som fremdeles var like død som på den vanlige, men ellers en fabelaktig bil. Skjønt sportslig? Den sportsligste Golfen noensinne er vel fremdeles GTi-utgaven av den første Golfen.

Nydelig V-sekser
Alfa 147 GTA er åpenbart en mye mer moderne pakke enn den gamle Golfen. For det første har den en styring som er noe av det skarpeste i bransjen. At det ikke finnes antydning til fjærben foran, men et strengt oppdratt parallellogramoppheng, hjelper nok til der. For det andre er vel den lystige V6-motoren en av de beste som er i produksjon i dag. Der
har GM virkelig noe å hente.

Man har ikke gjort noe med den, ikke noe mikk med motorstyringen, ikke høyere kompresjon, slik at blant annet takket være 100 kg lavere vekt enn Golf R32 er dette noe av det mest elastiske vi har vært ute for. Sjettegear i 40 km/t gir akselerasjon. Det går ikke fort, men det går silkemykt. Skjønt gearkassen inviterer jo til bruk. Her er alt nede på gulvet igjen. Dermed skjer det hele intuitivt og selvfølgelig blir vi fristet til, oftere enn nødvendig, å be om motorbrems – bare for å høre den praktfulle musikken fra eksosrørene. Den nydelige dype boblingen på tomgang forteller klart at det selv innenfor dagens strenge støyreglement er mulig å få til noe som er minneverdig og enestående.

Nøktern og praktisk
Nå er det blitt en dille at biler som dette skal ha en separat startknapp. Retroromantikk. Helst skal den være rød, for det betyr jo at du er i ferd med å legge ut på litt av et eventyr. Alfa-designerne har ikke bare droppet det, de har droppet alle andre antydninger til SportSpesial også. Her er det ikke engang hvite skiver på instrumentene. 147 GTA har derimot en rekke muligheter til perfekte sittestillinger, glimrende sidestøtte og godt utsyn i alle retninger.

Sidestøtten er viktig, for her kan det genereres sidekrefter av dimensjoner. 225/45 dekk på 17-tommere er ikke så ekstremt, men dette sitter, og hva som skal til for å engasjere Alfas stabilitetskontroll (VDC) ligger langt hinsides det jeg kunne tenke meg å forsøke – som for eksempel å be om bestefaren til all overstyring ved å bråslippe gassen midt i en krevende sving. Du kan også kjøre med traksjonskontrollen, ASR, utkoblet hele dagen uten å merke det. Bare ved ekstremt pådrag i svinger med grus kan GTA’en protestere litt mot å avlevere alle sine 300 Newtonmeter.

Men det er også på slike landeveier, som attpåtil har litt hull og litt gal camber og kanskje en topp på midten, at man lurer på om Alfa nok en gang har bygget en bil som er litt for Balocco. Alfa Romeos fantastiske 40 år gamle testbane er vel en av verdens morsomste,ikke minst fordi den har reprodusert noen av de mektigste kurvene i historien. Som Lesmo fra Monza, og den snart glemte Tarzan-kurven fra Zandvoort. Men om den er krevende den veien, er den jevn som en flystripe og biler som i hovedsak er utviklet der har alltid vist seg å være topp på de jevne landeveiene, men ikke helt patente på mer humpete underlag. Allerede de første forsøk på bondeveier rett utenfor Balocco ga grunn til noen få spørsmålstegn.

Men dette er likevel en av de mest komplette, kompakte sportspakkene jeg har vært utsatt for. Og oppskriften med enorm motor, lavt stress, velegnede utvekslinger og trygge bremser gir deg det aller meste. Det eneste du mangler er vel limousin-komforten, men er det et poeng vil du ikke tenke på biler som denne i det hele tatt.

ALFA 147 GTA:
Motor: 6-sylindret V-motor med to overliggende kamaksler pr sylinderrekke, fire ventiler og to tennplugger pr sylinder. Kompresjon: 10,5:1. Sylindervolum: 3179 ccm. Boring og slaglengde: 93,0 x 78,0 mm. Effekt: 184 kW (250 hk) v/6200 o/min. Dreiemoment: 300 Nm v/4800 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. 6M.
Bremser: Ventilerte skiver foran og bak. ABS og EBD.
Dekk: 225/45ZR17.
Mål: Lengde: 421,3 cm. Bredde: 176,4 cm. Høyde: 141,2 cm. Akselavstand: 254,6 cm. Sporvidde f/b: 151,6/- 150,4 cm. Egenvekt: 1360 kg. Tillatt totalvekt: 1880 kg.
Bagasjerom: 253 liter (VDA).
Tankvolum: 63 liter.
Aks. 0 - 100:  6,3 sek
Toppfart:  246 km/t
Forbruk bykjøring: 1,81 l/mil
Forbruk landevei: 0,86 l/mil
Forbruk snitt: 1,21 l/mil
CO2-utslipp: 287 g/km
Pris: Ikke fastsatt

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer