img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Mercedes-Benz C 32 AMG
PRØVEKJØRT: Aldri tidligere har Mercedes vært så offensivt sportslige. Med C 32 AMG entrer de et marked hvor BMW M3 og Audi RS4 har rådd grunnen.

Først publisert i BIL 5 - 2001.

Veien ut til Cabo de Roca, fastlandseuropas vestligste punkt, slynger seg elegant og innbydende i åssiden. De brede dekkene ruller stille på den slette asfalten, men lyden endrer seg raskt og brutalt hver gang vi passerer et område med istykkerkjørt og grov asfalt. Det er ikke lett å dempe lyden av 40- og 45-profil dekk, og jeg har for lengst innsett at dette er en rimelig pris på betale – veigrepet og kjørefølelsen disse dekkene gir er nemlig mer enn nok til å forsvare ulempene.

V-sekseren jobber uanstrengt i den slake stigningen, og akselerasjonen ut av svingene er jevn men kraftfull, og akkompagnert av en eksoslyd jeg for lengst hadde mistet troen på at jeg skulle oppleve i noen ny bil igjen. Mercedes har greid det, greid å hente frem lyden som avslører at dette ikke er en snill 3,2-liters V-sekser. Jo da, det finnes sportsbiler som kan matche Mercedesens potente lydbilde, men dette er en stasjonsvogn, en familiebil med førsteklasses komfort og luksuriøs innredning, eller er det?

Sportsbil
Styreresponsen ligger nærmere en sportsbil enn en C220 Kompressor, bremsefølelsen likeså. De brede 225/40 og 245/40 17-tommerne hamrer hardt mot den grove asfalten idet gasspjellene åpnes og Mercedesen setter seg nedpå. Styringen er så lett og balansert, jeg holder helt inntil asfaltkanten og merker at det er styrehjelp å få bakfra også. Automatkassen har for lengst funnet andregearet, mykt og likevel kraftig øker akselerasjonen ut av svingen. Turtellernåla har passert 4400-merket og toppen av dreiemomentkurven og raser mot rødmerket ved 6000 og 354 hk.

Skyvet ut av svingen er voldsomt, som det skal være i en bil som skal gjøre unna 0 til 100 km/t på 5,4 sekunder, samtidig er den så snill mot veien og det føles som om vi flyr over den korte sletten mot neste sving. Automatkassen sjalter automatisk ned når jeg bremser, og jeg har riktig gear for å holde trykket gjennom svingen og fullt skyv ut på neste rettstrekning.

Førsteklasses automat
Som regel trenger jeg litt tid på å venne meg til automatkasser, men denne passer meg utmerket og jeg kan styre den akkurat som jeg vil med gasspedalen. AMG Speedshift kaller Mercedes styringsprogrammet. Det dreier seg nemlig om en femtrinns automatkasse med et sportslig sjalteprogram og mulighet for manuelt gearvalg. Trekk gearspaken til deg og gearkassen velger automatisk det gearet som gir optimale akselerasjonsegenskaper.

Når du kjører i automatinnstilling vil gearkassen styre sjaltemønsteret tilpasset din kjørestil, og ved sportslig kjøring vil gearskiftene skje inntil 35% raskere enn normalt. Dette er den beste automatkassen jeg har kjørt så langt, den tar i skikkelig også ved start fra stillestående og henter ut alt V-sekseren kan by på.

Kompressoren fra japanske IHI er nøkkelen til det voldsomme dreiemomentet. Den er beltedreven og plassert mellom sylinderrekkene. Når motoren har 6200 o/min har, kompressoren 20.700 o/min og pumper 1200 kg luft pr time. Ladetrykket ligger på 1 bar. For å tåle de store belastningene og utnytte kompressoren, er motoren utstyrt med ny veivaksel, nye veivstaker, stempler som tåler 90 bar trykk, oljepumpe med 70% større kapasitet enn den originale, nye lette kamaksler, hardere ventilfjærer og en balanseaksel som er tilpasset motorens sportslige karakter.

Akselerasjonsvillig
Resultatet er en motor som ved normal kjøring er så smidig og stille at du kunne mistenke den for være tunet for komfort, for i neste øyeblikk å levere en akselerasjon som henger med en Porsche 911.

Innpakningen er det ikke noe å utsette på og både som stasjonsvogn og sedan fremstår C 32 AMG som potente maskiner. Foruten de kraftige hjulene, avslører 345 mm bremseskiver at dette er noe mer enn en karosseristylet C-Klasse T. Den dype spoileren på støtfangeren foran, sideskjørtene og de to ovale eksosrørene avslører AMG-versjonene av C-Klasse. Utstyrsnivået ellers er det ikke noe i veien med, og det ikke mange sportsbiler som har varekurv som standard. Skulle jeg sette fingeren på noe, må det være at 62-liters bensintank sånn umiddelbart virker litt snaut.

MERCEDES-BENZ C 32 AMG T:
Motor: 6-sylindret V-motor med to overliggende amaksler pr ylinderrekke og tre ventiler pr sylinder, kompressor og ladeluftkjøler. Kompresjon: 9:1. Sylindervolum: 3199 ccm. Boring og slaglengde: 89,9 x 84,0 mm. Effekt: 260 kW (354 hk) v/6100 o/min. Dreiemoment: 450 Nm v/4400 o/min.
Transmisjon: Bakhjulsdrift. Femtrinns automatgearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran og bak. ABS, EBD og ESP.
Dekk: 225/45ZR17-245/40ZR17.
Mål: Lengde: 452,8 cm. Bredde: 172,8 cm. Høyde: 141,5 cm. Akselavstand: 271,5 cm. Sporvidde f/b: 149,3/147,8 cm.
Egenvekt m/fører: 1695 kg. Tillatt totalvekt: 220 kg.
Bagasjerom: 470 liter (VDA).
Tankvolum: 62 liter.
Aks. 0 - 100: 5,4 sek
Toppfart: 250 km/t
Forbruk bykjøring: 1,68 l/mil
Forbruk landevei: 0,91 l/mil
Forbruk snitt: 1,19 l/mil
CO2-utslipp: 285 g/km
Pris: kr. 1.040.000,-
Forbruk i følge EU 3.

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer