img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Opel Speedster 2.2
PRØVEKJØRT: Reinspikka moro må ha vært målet da Opels markedsavdeling la sin elsk på Lotus Elise. Resultatet ble Speedster, en bil som kun er laget for å kjøres.

Først publisert i BIL 7 - 2001.

Å frakte noe i en Speedster er bare tull, det er riktignok et bagasjerom bak der, men det er mer en tilfeldighet – med motoren så langt fram måtte de jo bruke den overflødige plassen til noe – hvorfor ikke lage et bagasjerom slik at vi har et sted å legge vognpapirene og instruksjonsboken! Slik ble det, og det er også plass til det minimale stofftaket – og redaktørens fotoutstyr – men så er det fullt.

Nei, dette er ikke noe transportsredskap, bare kjøremaskin, og hvilken kjøremaskin. Lotus Elise var en rå og ufin toseter, med en motor som når den jobbet overtid ga den lille aluminiumsbilen fartsressurser du må langt opp mot millionen for å få i en familiesedan, i hvert fall hvis vi holder oss innenfor norske fartsgrenser.

Opel har finpusset på både chassis og karosseri, gjort det hele enklere og raskere og dermed også billigere å produsere, samtidig har komforten tjent litt på det hele.

Speedster har et sportslig oppsett av chassis og fjæring og demping, men den er overraskende komfortabel. I hvert fall så lenge veistandarden er sånn noenlunde. På fylkesvei med Telemarkstandard kan det bli vel tøft, og nyrebelte anbefales. Vibrasjoner fra grov asfalt og mindre ujevnheter takler Speedsteren overbevisende godt og bedre enn mange familiebiler, og på normal hovedveistandard byr den på vesentlig bedre komfort enn ventet.

Retteverktøy
Men norske hovedveier byr ikke på de helt store utfordringene. Det er på de svingete småveiene Speedsteren trives best og imponerer mest og viser hvordan moderne retteverktøy skal virke. Den direkte og følsomme styringen utnyttes best når den med millimeterpresisjon tangerer asfaltkanten med godt skyv ut av svingene.

Den ligger som det kjente strykejernet og er balansert mot en hårfin understyring. Mens Lotus Elise var så nøytral som mulig, har nok Opels ingeniører bedt om en liten understyringstendens slik at Speedsteren skal være litt enklere og mer forutsigbar.

Styringen er utrolig lett, bare ved stillestående og sakte fart ved parkering er det litt tungt å ratte. Straks du er underveis er styringen lett og så direkte at den kan oppleves som litt nervøst de første kilometerne. Sammen med den direkte responsen og fraværet av krengning gir det lille rattet umiddelbart gokartfølelse.

Speedsteren har lagt på seg noen kilo i forhold til lillesøster Elise. Nærmere bestemt 190 kg. Mens Elise hadde 6,3 kg pr hk, har Speedsteren 6,4 kg pr hk og er vesentlig snillere. Ikke det at frasparket er særlig dårligere, det kommer bare mer kultivert. Opels 2,2-liter skyver godt helt fra kjelleren og du trenger ikke å bekymre deg for bakkene – de tar den på direkten.

Minimalistisk
Dette er en minimalistisk bil; et lite ratt, tynne men gode seter, tre pedaler, hendler for lys og vindusvisker, lysbrytere og hendler for varmeapparatet og speedometer og turteller fra Stack, det er alt. Ingen elektriske vindusheiser, ingen elektrisk regulering av speilene, ingen sentrallås, ikke en gang vinkelen på seteryggen kan reguleres og passasjersetet står fast.

Stofftaket er enkelt å ta av og sette på, helst skal det være av. Med taket på er døråpningen minimal, og du skal være rimelig myk i kroppen for å stige inn og ut av denne bilen med stil.

Kjører du åpent er alt mye enklere, men på lengre turer kan det bli litt slitsomt, Opel har nemlig ikke greid å få det vindstille i cockpit. Det virker som om den kraftige veltebøylen fanger vinden og fører den inn og frem bak nakken. Det finnes åpne to-setere uten bøyle og bakrute som har mindre trekk bakfra enn Speedster. Jakke med høy krave og en lue bør derfor være fast inventar i Speedsteren.

Jakter du på den optimale kjørebilen er Speedster utrolig nær, men det kan være verdt å ta en titt på Elise også, hun har nemlig fått en aldri så liten ansiktsløftning som inkluderer mange av de endringene Speedster ble tilgodesett med.

OPEL Speedster 2.2:
Motor: 4-sylindret bensin rekkemotor med to overliggende kamaksler, fire ventiler pr. sylinder. Kompresjon: 10,0:1. Sylindervolum: 2198 ccm. Boring og slaglengde: 86,0 x 94,6,0 mm. Effekt: 108 kW (147 hk) v/5800 o/min. Dreiemoment: 203 Nm v/4000 o/min.
Transmisjon: Bakhjulsdrift. 5M.
Bremser: Ventilerte skiver foran og bak. ABS.
Dekk: Foran: 175/55VR17, bak: 225/45VR17, Bridgestone RE040.
Mål: Lengde: 379,0 cm. Bredde: 170,8 cm. Høyde: 111,2 cm. Akselavstand: 233,0 cm. Sporvidde f/b: 145,0/149,4 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 945 kg. Tillatt totalvekt: 1150 kg.
Bagasjerom: 205 liter (VDA).
Tankvolum: 40 liter.
Aks. 0 - 100:  5,9 sek
Toppfart: 220 km/t
Forbruk bykjøring: 1,23 l/mil
Forbruk landevei: 0,64 l/mil
Forbruk snitt: 0,85 l/mil
Pris: kr. 424.400,-
Forbruk i følge 99/100/EU.

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer