img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Porsche 911 3.6 Carrera
PRØVEKJØRT: Det finnes stasjonsvogner som puster 911 i nakken. Det liker ikke Porsche, og svarer med økt sylindervolum, høyere effekt og enda bedre kjøreegenskaper.

Først publisert i BIL 9 - 2001.

Porsche 911 har kommet opp i et prisleie hvor kundene forlanger mer enn rå sportsbilopplevelse. Komfort er blitt like viktig. Da Porsche i sommer lanserte en ansiktsløftet 911, var den nye koppholderen og hanskerommet like viktig som den nye motoren og forbedrede kjøreegenskaper.

Interiøret er i stor grad som før. De som har litt kjennskap til dagens modell, vil se at instrumentene er nye. De er hentet fra 911 Turbo og har blant annet et stort tekstvindu for kjørekomputeren i turtelleren. Det digitale speedometeret er flyttet ut i det analoge, har fått en dårligere plassering og er mindre lesbart. Koppholderen finner du under friskluftdysene midt på dashbordet. Et lett trykk og holderen kommer ut. For å øke kapasiteten til to kopper, kan du bare trekke hele holderen enda litt ut. Hanskerommet er ikke blant de største, men gir en velkommen økning av lagringskapasiteten.

Nytt er også at de som velger elektrisk regulering av setene har mulighet for å lagre opp til seks seteinnstillinger. 911 kan leveres med fire nøkler som hver har sin seteinnstilling lagret, mens to innstillinger hentes frem ved å bruke minneknappen i bilen.

Mer volum og høyere effekt
Da 911 ble introdusert med væskekjølt motor var sylindervolumet 3,4 liter og effekten 300 hk. Nå er sylindervolumet økt til 3,6 liter og effekten til 320 hk. Dreiemomentet er økt fra 350 Nm ved 4600 o/min til 370 Nm ved 4250 o/min. Det kan virke beskjedent, men hele dreiemomentkurven er gunstigere, og effekt og momentøkningen er kombinert med ca 6 prosent reduksjon av bensinforbruket.

Porsches variable ventilsystem, VarioCam Plus, vil noen kjenne fra 911 Turbo, nå er det også tatt i bruk i 911 Carrera. VarioCam Plus består av justering av innsugingskammen slik at ventilenes åpningstider endres, Plus innebærer at også ventilenes løft kan reguleres. Ved lave turtall og lav belastning vil innsugingsventilene ha beskjedne 3,6 mm åpning, mens de under belastning og på høye turtall løfter slik at ventilåpningen er hele 11,0 mm.

Allerede fra start har VarioCam Plus en positiv effekt ved at motoren går jevnere på tomgang, oppnår arbeidstemperatur raskere, forbrenner mer effektivt og dermed reduserer utslippene. Normalt vil ikke motoren arbeide med 3,6 mm ventilåpning og ventiltidene vil bli brukt for å kompensere for økt belastning. Innsugingskamakselen kan vris hele 40 grader. Under full gass vil også ventilåpningen økes, samtidig som også kamakselen justeres for optimale ventiltider.

Nystemt boxerlyd
Effekten av VarioCam Plus er udiskutabel. Det eneste du som sjåfør merker under kjøring, er økt dreiemoment over hele turtallsregisteret. At ventilløftet økes og at systemet har mekanisk drift, merker du ikke noe til. Boxer-motoren går fortsatt stille og behagelig. Porsche har riktignok endret klangen i eksosanlegget, og allerede ved tomgang gir den nye motoren en kraftfull lyd. Denne effekten henger også med videre opp i mellomregisteret, mens den litt dovne sekserromlingen går over i en mer kraftfullt sang ved ca 5000 o/min.

Det reduserte bensinforbruket skyldes ikke bare motorendringene. Bedre aerodynamikk skal også ha litt av æren for det. Ved første øyekast kan det være vanskelig å skille den nye 911en fra forgjengeren. De tydeligste endringene ligger i de nye lyktene som er hentet fra 911 Turbo, men også de nye felgene avslører nykommeren. 17-tommers felger med ti eker er standard, men de fleste vil nok gå for de originale femekede 18-tommerne. 17-tommerne er 9,1 prosent lettere, mens 18-tommerne er hele 21,3 prosent lettere.

Selv om karosseriendringene er minimale, er de virkningsfulle. Luftmotstanden er uendret; Cd 0,30, men ny utforming av støtfangeren foran har økt gjennomstrømmingen av luft til kjølesystemet med 15 prosent uten at åpningene i støtfangerne er større. Den viktigste gevinsten kommer likevel kjøreegenskapene til gode. Løftet over forakselen er, takket være den bedrede aerodynamikken, redusert med 25 prosent, mens den bak er redusert med hele 40 prosent. Bedre stabilitet i høy hastighet og mindre følsomhet for sidevind er egenskaper en gjerne tar med seg når en opererer redskap som gjerne drar speedometernåla opp på 250-merket.

Større og lettere hjul
Også hjulopphengene har fått mindre endringer, først og fremst justeringer med tanke på å forbedre komforten, redusere støyen fra hjulene og bedre stabiliteten. Selv om 17-tommers hjul er standard, er det nye oppsettet av hjulopphenget spesielt innrettet med tanke på de nye 18-tommers hjulene. Resultatet er bedre styrerespons, bedre stabilitet i høy hastighet og bedre balanse mellom under- og overstyring.

Under presentasjonen i München fikk jeg kjøre en 911 Carrera 4 Cabriolet og det er betryggende å oppleve at den gamle boxerlåten fortsatt er levende. Riktignok i svært beskjeden grad fra førersetet, men åpner du et vindu eller kjører åpent, er boxerlyden ikke til å ta feil av. Komforten lider ikke, støynivået ved motorveihastighet er behagelig, og selv ikke vindsus er noe problem. Tar man en titt på takkonstruksjonen, forstår man hvorfor. Dette er et av de mest påkostede stofftakene på markedet. Rett over forsetene er det lagt inn en hard plastkjerne som skal hindre blafring og at taket “blåses opp”. Taket betjenes med en bryter på dashbordet.

Det skal ikke mange milene til før det litt tunge og gedigne gearskiftet “sitter” og Porsches manuelle gearkasse gir et imponerende inntrykk når det gjelder sjaltepresisjon. Komforten på dårlig vei kan knapt nok bli bedre når en tar kjøreegenskapene i betraktning. De imponerende brede bakdekkene har et utrolig feste, og med firehjulsdriften som ekstra balansehjelp er ikke hjulslipp noe problem. Riktig kjørt er Porschen nydelig balansert, men kommer du for raskt inn i en sving, og spesielt hvis veien i tillegg er litt humpete, er ikke understyringen til å ta feil av. Men Porsches stabilitetskontroll (PSM) er lagt på den sportslige siden, og det tillattes mer under- eller overstyring enn i for eksempel BMW eller Mercedeser før elektronikken overtar.

Carrera 4 er en leken kjøremaskin hvis det er det du vil ha. Skyvet fra 3,6-literen er imponerende over hele turtallsregisteret, og drar du nåla over 5000-merket har du et saftig fraspark. Rask motorveikjøring er en lek. Komforten når det gjelder støy og fjæring er god nok til å hamle opp med sportslige sedaner, men skal du ha med bagasje, må du nok bruke baksetet. 911 Carrera står ikke for noen revolusjon. Den har funnet sin nisje. Når 911 Targa relanseres i ny drakt på Frankfurt-utstillingen, har Porsche et svært slagkraftig 911 program med 911 Carrera som familiebilen, og 911 GT2 og 911 Turbo for de viderekomne som vil ha en kompromissløs sportsbil.

PORSCHE 911 Carrera:
Motor: 6-sylindret boxermotor med to overliggende kamaksler pr sylinderrekke og fire ventiler pr sylinder, variable ventiltider og variabelt ventilløft. Kompresjon: 11,3:1. Sylindervolum: 3598 ccm. Boring og slaglengde: 96,0 x 82,8 mm. Effekt: 235 kW (320 hk) v/6800 o/min. Dreiemoment: 370 Nm v/4250 o/min.
Transmisjon: Bakhjulsdrift. 5M.
Bremser: Ventilerte skiver foran og bak. ABS, PSM og EBD.
Dekk: Foran: 205/50ZR17 eller 225/40ZR18, bak: 255/40ZR17 eller 285/30ZR18.
Mål: Lengde: 443,0 cm. Bredde: 177,0 cm. Høyde: 130,5 cm. Akselavstand: 235,0 cm. Sporvidde f/b: 146,5/150,0 cm.
Vekter: Egenvekt: 1405 (1485) kg. Tillatt totalvekt: 1850 (1915) kg. Maks taklast: 75 kg.
Bagasjerom: 130 (100) liter VDA.
Tankvolum: 64 liter.
Aks. 0 - 100: 5,0 (5,2) sek
Toppfart: 285 km/t
Forbruk bykjøring: 1,61 (1,63) l/mil
Forbruk landevei: 0,81 (0,83) l/mil
Forbruk snitt: 1,11 (1,13) l/mil
Data i ( ) gjelder 911 Carrera 4. Forbruk i følge 99/100/EU.

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer