img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Renault Clio Trophy
PRØVEKJØRT: Da Renault Sport fikk klarsignal til å starte utviklingen av en racingversjon av Clio, gikk de grundig til verks. Clio Trophy er ikke bare rå, den er en drøm som kan bli virkelighet.

Først publisert i BIL 5 - 1999.

Clio har vært involvert i racing tidligere og norske sjåfører har gjennom Clio Cup fått vist at vi har talenter på høyt nivå innen asfaltracing. Mens Clio Cup-bilene var nærmest standard, er Clio Trophy et spesialbygg som vi må mange år tilbake for å finne maken til. For Renault har gjort dristige stunt tidligere og noen husker kanskje Renault 5 Turbo, med en turboladet 1,4-liter med 160 hk montert bak.

Det har skjedd mye siden Renault 5 Turbo, og da de hos Renault Sport begynte å se seg om etter en passende motor til en racingversjon av Clio II, var det den nye treliters V-sekseren som vi blant annet kjenner fra Laguna og Espace de la sin elsk på. En forholdsvis kompakt motor, men likevel plasskrevende. Ettersom motoren likevel skulle plasseres bak var ikke motorens størrelse noe problem, men med effekter et sted mellom 250 og 300 hk som mål, ble det raskt klart at det ville bli nødvendig med omfattende karosseriendringer.

Kraftig ombygd
Det er derfor lite igjen av det opprinnelige Clio II karosseriet, men et tett samarbeide med Renaults designavdeling har sørget for at Clio Trophy likevel oppfattes som en ekte Clio. Selve råkarosseriet står igjen, men nye støtfangere og skjermer er montert. Panser, tak og bakluke er beholdt fra originalen. For å få ned vekten er alle nye deler produsert i kompositmaterialer og levert av MOC, en spesialist som også leverer kompositdeler til F1-teamene.

Foruten de synlig endringene, har karosseriet naturlig nok fått en rekke skjulte endringer, de fleste i form av forsterkninger for å øke sikkerheten og gi de ønskede kjøreegenskapene. Etter at motoren ble fjernet fra fronten måtte det monteres inn to langsgående bjelker. Disse overtar motorens oppgave i deformasjonsprosessen ved en frontkollisjon.

Som alle andre racingbiler har også Clio Trophy et kraftig veltebur som er bygd slik at det både stiver opp karosseriet og gir beskyttelse ved en eventuell velt. Buret er bygd slik at det er plass til å montere inn et passasjersete hvis det er ønskelig. En kraftig vegg i kompositmateriale skiller kupéen fra motorrommet og gir overraskende god støydemping.

3.0 V6 og 285 hk
En treliters V-sekser trimmet til 285 hk er i utgangspunktet ikke en stillegående maskin. I Laguna henter de 194 hk ut av treliteren, og det er overraskende små endringer Renault Sport har gjort for å hente ut drøyt 90 hk mer. Nytt styringsprogram til tenning og bensininnsprøyting er obligatorisk. Nye kamaksler med større overlapp for bedre fylling av forbrenningsrommet og kraftigere dreiemoment i området 5.000 til 7.000 o/min er også montert. Dessuten er kompresjonen økt fra 10,5 til 11,2:1.

Et nytt innsugingssystem er også tatt i bruk. Det inkluderer blant annet elektronisk styrt gasspjeld og gir mulighet til å justere motorens karakter i to trinn avhengig av kjøreforhold. «Normal» brukes ved kjøring på tørr bane, mens «Wet» brukes når det kjøres på våt bane og det er ønskelig med et mykere gasspådrag. Tomgangshastigheten kan dessuten justeres fra førerplassen.

Sekvensiell gearing
Standardgearkassene til V-sekseren er en femtrinns manuell eller en firetrinns automat. Begge ble ansett som uaktuelle for bruk i Clio Trophy og det er derfor utviklet en ny sekstrinns gearkasse med sekvensielt gearskift.

Gearkassen, som produseres for Renault av Sadev, er koblet til motorens elektroniske styringsprogram og motorkutt sørger for at du kan sjalte uten å bruke clutchen selv med gasspedalen i bånn. Ved nedgearinger vil elektronikken automatisk sørge for å gi mellomgass for å gi myke gearskift og unngå at drivhjulene låses. Differensialen har dessuten sperre med 45% virkning ved akselerasjon og 60% virkning når det bremses med motoren, for eksempel ved en nedgearing.

Med 307 Nm dreiemoment og 285 hk er det imponerende krefter som skal overføres og karosseriet har derfor fått en rekke forsterkninger for å takle disse. Hjulopphengene er selvsagt nye, men Renault Sport har funnet alt på Renaults hoveddelelager. Alle deler, med unntak av fjærben, har standardkomponenter som utgangspunkt. Det brukes fjærben både foran og bak. Foran er det en triangelarm som holder hjulene på plass, mens det bak er to armer som former et triangel og danner bærearmene. Både for- og bakhjulsoppheng kan justeres slik at bilen kan tilpasses alle banetyper og sjåførønsker.

16 cm bredere
Sammenlignet med en standard Clio II er sporvidden økt med 10,8 cm foran og 12,5 cm bak, mens akselavstanden er økt med beskjedne 3,8 cm. Den utvendige bredden er hele 16 cm bredere enn for en standard Clio II. Med 205 km/t toppfart måtte nye og kraftige bremser monteres. Det brukes ventilerte skiver med 330 mm diameter i kombinasjon med firestempels Brembo-kalippere på alle hjul. Bremsekraftfordelingen mellom for- og bakhjul kan gjøres fra førerplassen og under kjøring. 18-tommers magnesiumfelger med dekk fra Michelin er homologert.

Clio Trophy er racingklar når den ruller ut av Alpine-fabrikken i Dieppe, en fabrikk som blant annet har levert racingutgaver av Renault 5, Renault 5 Turbo, Renault 5 Maxi, Renault Sport Spider og Renault Mégane. Prisen er 260.000 FFr, noe som tilsvarer ca 330.000 norske kroner. Renault Sport hadde allerede i begynnelsen av mars ordre på 85 biler.

Racingbiler er fascinerende. Ikke bare på grunn av deres ytelser og prestasjoner, men på grunn av deres enkelhet. Her finner du ikke noe overflødig, all luksus er skrapt vekk. Her finner du ingen støydempende matter, her er det bart metall eller kompositmateriale under lakken. Enklere enn i Clio Trophy kan det neppe gjøres, likevel er finishen upåklagelig og jeg ville uten å mukke akseptert en slik finish på en gatebil.

Førerplassen har det nødvendigste; ratt, gass-, brems- og clutchpedal, gearspak, turteller og to varsellamper pluss en konsoll med blant annet strøm- og tenningsbryter. Ettersom dette er biler som skreddersys til hver sjåfør, er reguleringsmulighetene av førerplassen minimale i de bilene som stilles til disposisjon. Jeg rekker akkurat frem til pedalene, men rattet, som er plassert både høyt og langt frem, har jeg større problemer med å hanskes med.

Jeg tar det derfor rolig de første rundene. Den trange banen gir heller ikke de store mulighetene til å utnytte Clioens potensiale. Det er bare så vidt man kan få inn fjerdegearet på den lengste rettstrekningen. Motoren er stillegående og jeg blir gang på gang overrasket av turtallsperren som slår inn ved drøyt 7.800 o/min. Jeg holder turtallet mellom 5.000 og 7.000 og blir løftet ut av svingene. Gearskiftet er enkelt nok, men krever en fast hånd og tillater ikke at jeg nøler et tiendedels sekund. Oppskriften er enkel; dra gearspaken til deg når du skal geare opp, trykk den forover når du skal geare ned. Clutchen bruker jeg bare når jeg skal starte eller stoppe.

De brede slicksdekkene gir et fantastisk feste rett frem enten jeg bremser eller gasser, men jeg har respekt for dem sideveis og øker gasspådraget ut av svingene gradvis og oppdager at Clioen likevel ikke er så forrædersk som Viperen. Det hjelper at motoren ligger nesten rett over drivhjulene.

Siste runde kommer alltid for tidlig, men nå har jeg begynt å få flyt i kjøringen og nyter gearkassens presisjon. Styringen har jeg fortsatt ikke helt taket på, men det skyldes ene og alene at jeg sitter for langt fra rattet. Og når jeg ikke har rattfølelse, blir jeg defensiv og selv om det er med rompa jeg avslører at hekken er på vei ut, er styrefølelsen viktigst.

Det som overrasker meg mest er hvor stillegående og kultivert denne bilen er. Her er det ikke antydning til støydempingsmaterialer, likevel er brølet fra V-sekseren rett bak ryggen min svært så moderat, nærmest som et beskjedent snerr å regne. Renault hadde ennå ikke tatt beslutningen om de skulle lage en gateversjon av Clio V6 – alle unntatt økonomene vil ha en Clio V6 i produksjon. La oss håpe at økonomene ikke bestemmer denne gangen. Ikke det at vi vil få mange Clio V6 til Norge, men noen drømmer kan vi tillate å bli virkelighet.

Renault Sport Clio Trophy 1999 som cupen heter, består av i alt ni løp. Et av løpene går som oppvarmingsløp foran Monaco Grand Prix, et annet foran 24-timers på Le Mans. Ingen nordmenn er med i cupen, men svenskene er representert med Mattias Andersson.

RENAULT CLIO Trophy:
Motor: Sekssylindret 90( V-motor med to overliggende kamaksler pr sylinderrekke og 4 ventiler pr sylinder. Elektronisk styrt innsprøyting og tenningsanlegg. Boring og slaglengde: 87,0 x 82,6 mm. Sylindervolum: 2.946 ccm. 206 kW(285 hk) v/7.400 o/min. 307 Nm v/5.800 o/min. Kompresjon: 11,2:1.
Transmisjon: Bakhjulsdrift. Sekstrinns sekvensiell gearkasse.
Hjuloppheng: Foran og bak: Fjærben, triangelarmer og krengningsstabilisator. Styring: Tannstang, servo.
Bremser: Ventilerte skiver, 330 mm diameter, foran og bak, ABS.
Dekk:
Michelin 21x65-18 foran, 24x65-18 bak.
Mål: Lengde: 380,5 cm. Bredde: 180,0 cm. Høyde: 132,0 cm. Akselavstand: 251,0 cm. Sporvidde f/b: 151,7/155,2 cm.
Egenvekt m/ fører: 1.120 kg.
Tankvolum: 70 liter.
Toppfart: 250 km/t.
Pris: ca kr 331.500,-

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer