img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Fiat Barchetta
PRØVEKJØRT: Italia kan være jordbær og solfaktor 15, men som redaktøren fikk føle, kan Italia også vise seg fra en mer nøktern og våt side. Etter sol kommer regn.

Først publisert i BIL 6 - 1999.

Det var ikke dette jeg hadde i tankene da jeg før påske spurte Fiat om de kunne låne meg en Barchetta noen dager i april. I morges våknet jeg til et grått og vått Mantova. Lave tåkeskyer kombinert med den type regn som tilsynelatende aldri vil stoppe, gjorde at jeg tok meg god tid med frokosten. Dagens mål er Modena, 60 km syd for Mantova, og Ferraris pressekonferanse i forbindelse med presentasjonen av 360 Modena. En hel dag på 60 km og møkkavær – jeg har så definitivt god tid.

Hold farten
Det var ikke helt regnfritt i går heller, men når en kommer til Italia og opplever 10 - 12 grader temperaturforskjell i forhold til hjemme, blir en lett forledet til å tro at det er sommer. Og kjører en åpen bil er det ingen grunn til å kjøre med tak, dette er jo tross alt Italia.

Ettermiddagssola varmer fortsatt litt og jeg legger kursen østover mot Verona. 120 til 130 er passe fart selv med taket nede. Det trekker litt, men mindre enn jeg hadde forventet. Like etter at jeg passerer avkjøringen til Bergamo, kommer de første dråpene. Store som 20-kroninger når de spres utover frontruten. Jeg kjører opp siderutene for å slippe å få vannet fra frontruten inn den veien. Veien er ikke våt og selv om horisonten i sør er bekmørk, er det en lysning i øst og jeg gambler på at det snart slutter å regne. Regnet øker likevel på, og det blir vått på veien og farten går ned. Likevel er det tørt i bilen, det er om å gjøre å holde på farten.

Regnet gir seg, men like før avkjøringen til Brescia får jeg nok et regnskyll, og denne gangen har jeg ikke noe valg. Da jeg svinger av fra motorveien blir jeg nødt til å stoppe, og den kullsvarte horisonten varsler om at regnværet jeg har forut ikke er til å spøke med. Jeg stopper og får på taket før dråpene kommer så tett at jeg må på med vindusviskeren. I og med at Fiat har valgt å skjule taket, må en stoppe og ut av bilen for å få det på. Først opp med dekselet som ligger over taket. Så opp med taket, ned med dekslet og så kan takes legges på plass og låses. Litt mer omstendelig enn i MX-5 og MGF, men til å leve med hvis en planlegger litt og har litt hjelp fra værgudene.

Dette var i går. At jeg skulle få regn i dag også, var ikke med i planen. Portieren ledsager meg til garasjen som ligger et stykke nede i gata. Mantova er en gammel by, og hotellet ligger i den gamle bydelen hvor alle gater kan virke å være enveiskjørt i feil retning. En høytidelig utfylt parkeringsdispensasjon og et godt gatekart var en nødvendighet for i det hele tatt å komme i nærheten av hotellet med bil. Jeg er god og våt før jeg smetter inn i garasjen.

Jeg ser meg ut fire - fem mindre byer i triangelet mellom Mantova, Ferrara og Modena og begynner å tråkle meg østover på de mange småveiene. Etter en halvtime bak rattet begynner skydekket å sprekke opp, og etter hvert skimter jeg en blek morgensol gjennom tåkedisen.

Brune italienere
Plutselig er veien full av frittgående høns, ingen hvite italienere her, nei. Jeg finner frem kameraet for å ta et bilde, men hanefar er allerede på vei bak uthuset med høneflokken før jeg har kommet ut av bilen. Lengre oppe i veien har en hund oppdaget min tilstedeværelse og lar sine observasjoner komme nabolaget til gode med en ilter bjeffing. Brått er alle hundene i nabolaget på beina, og det er et hundeglam av en annen verden. Jeg stikker.

Jeg tar en kopp te på La Rosa Antica Bar før jeg sikter meg inn mot Concordia. Veien har begynt å tørke og jeg legger ned taket. Lydnivået blir mye behageligere uten tak. Motoren, som kan være litt hard i gangen med taket på, maler nå som en godlynt katt uansett belastning og turtall. Støynivået ellers er moderat og når jeg kjører med høyre siderute oppe og venstre nede, er trekken rundt meg svært beskjeden. Jeg har god plass og førersetet gir god støtte i alle retninger. Med høyderegulering av rattet, har jeg absolutt ikke noe å utsette på kjørestillingen. Tvert i mot har jeg aldri hatt det bedre i noen Fiat. Med forhjulsdrift er det lett å gi Barchetta handikap når det gjelder kjøreegenskaper og kjørefølelse. Men det er helt ubegrunnet. Du merker at driften skjer via forhjulene, men bare hvis du kjenner etter. I min leting etter en sted å få vasket bilen gjorde jeg mange Usvinger, og ved flere anledninger tok jeg meg i å ville hjelpe til med bakenden når jeg skulle snu på løs grus. Bare for å bli minnet om at denne bilen har forhjulsdrift og ikke logrer med rumpa som en MX-5 eller MGF.

Sol og jordbær
Jeg tråkler meg østover og ved lunsjtider er jeg i Bondeno. En liten by ved elven Panaro som munner ut i Po bare noen kilometer nord for byen. Kraftige demninger er bygd opp rundt byen. Når jeg parkerer oppe på demningen ser jeg ut over byen fra fugleperspektiv. Solen steker nå gjennom disen. På torget er det marked og jeg kjøper en kurv jordbær. Av nordisk type står det, men trønderbær er det ikke, de er litt for beske til det.

Kan det bli stort bedre? Med en kurv jordbær på setet, sol fra oven og åpen bil legger jeg kursen sydover langs elven. Barchettaens 1,8-liter er en liten råtass. Den drar villig til turtellerens rødmerking ved 7.000 o/min, men samtidig sørger variable ventiltider for at den har punsj nok på lave turtall til at den rusler av gårde i femtegear og nesten tomgangsturtall uten protester og med kraft nok til å holde farten i bakkene. Fjæringen er lagt på den sportslige siden og passer således til motorens temperament. Jeg kan ikke annet enn å undres over at denne bilen er så undervurdert i forhold til for eksempel MX-5.

Jeg må innrømme at den mørk grønne fargen kanskje ikke er mitt valg, de lakkerte interiørflatene kommer ikke så godt til sin rett som i farger som gir mer kontrast mot det ellers mørke interiøret. Bagasjeplassen er ikke all verden, men min store bag, fotoutstyr og et par flasker lokal vin har rikelig plass. Og skulle det knipe, er det litt plass til bagasje bak setene også, vel og merke bare når taket er på.

Po-sletta er flat og det er de små byene og nærheten jeg opplever når jeg kjører på de små veiene som gjør turen opplevelsesverdig. Jeg nærmer meg Cento da himmelen åpner alle sluser. Regnet kommer brått og jeg får det travelt med å få på taket. Plutselig er veiene gjort om til elver og selv med vindusviskerne på full fart, er det ikke mulig å se noe. Det går i 30 km/t og Modena er bare en halvtime unna. Jeg tar det siste jordbæret og smaker på sommeren som var for en time siden.

FIAT BARCHETTA:
Motor: Firesylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler og 4 ventiler pr sylinder. Elektronisk styrt innsprøyting og tenningsanlegg og variable ventiltider. Boring og slaglengde: 82 x 82,7 mm. Sylindervolum: 1.747 ccm. 96 kW(130 hk) v/6.300 o/min. 164 Nm v/4.300 o/min. Kompresjon: 10,3:1.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran og skiver bak. ABS.
Dekk: 195/55HR15.
Mål: Lengde: 391,0 cm. Bredde: 164,0 cm. Høyde: 126,0 cm. Akselavstand: 227,5 cm. Sporvidde f/b: 141,0/141,0 cm.
Bagasjerom:
165 liter (VDA).
Egenvekt: 1.080 kg.
Tankvolum: 50 liter.
Aks. 0 til 100 km/t: 8,9 sek
Toppfart: 200 km/t
Forbruk bykjøring:  1,16 l/mil
Forbruk landevei: 0,65 l/mil
Forbruk snitt: 0,84 l/mil
Pris: 284.900,-
Forbruk i følge EU-97 (93/116/EU).

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer