img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Audi TT Coupé Quattro
PRØVEKJØRT: I stua har jeg en lekkert utskåret Audi TT i tre. Jeg har den ikke der fordi den er så vakker, men fordi den vekker følelser – positive følelser.

Først publisert i BIL 9 - 1999.

Sola forsøker forgjeves å bryte gjennom morgendisen, og har gjort det lenge. Vel, ikke så lenge da. Jeg er ensom på veien, klokka har så vidt passert seks, og det er lørdag. Bilen er allerede blitt varm, og duggen på panseret er blitt til dråper som har laget elegante fartsstriper som forsvinner utover forskjermene.

Rekkefireren maler lunt, men tungt i den lange bakken, og mangler trøkk. Jeg smyger gearspaken ned tre hakk, og venter, venter på ladetrykket. Dreiemomentet var der, nå kommer effekten for fullt. Jeg trykkes ned i setet samtidig som den første svingen presser meg ut til høyre. Men jeg sitter støtt og har godt spenntak med venstre fot. Fireren maler ikke lenger, nå snerrer den, og turtellernåla raser mot rødmerket, samtidig åpner svingen.

Dette er en typisk tredjegearsvei og turtelleren når aldri rødmerket. Neste sving kommer fort og veien smyger seg rundt en liten bergnabb. Jeg søker ut mot gulstripen og finner sporet. Da svingen åpner er motoren på hugget. Dreiemomentkurven har ennå ikke begynt å falle når effektkurven passerer 150 hk. Det er ennå 2.700 o/min før turtellernåla treffer det rød feltet, og 2.000 o/min før effektkurven når toppen ved 225 hk.

Dekkene skriker etter feste, og selv om firehjulsdriften gjør seg merkbar er draget i rattet der og dette er bare begynnelsen. Denne veien er lang. For et slit, for et herlig slit. Audien er akkurat så rampete som den skal være, akkurat så rampete at jeg blir svett på ryggen og kjenner på kroppen at jeg har kjørt bil. Fart er relativt, og dette går skrekkelig fort på veier så svingete at en selv med gode sikkerhetsmarginer får prøvd TTens potensiale.

Asfalten ender i en grusvei som svenskene åpenbart har ment fortjente et nytt lag grus. I den første svingen får jeg merke at 225/45- 17-dekk ikke er egnet for gruskjøring. Det slipper ubehagelig og overraskende brått bak. Andregearet ligger inne, og mens jeg venter på ladetrykket har jeg bilen i balanse. Men retningen er fortsatt feil. Motoren snerrer og grusspruten slår i innerskjermene idet forhjulene drar bilen inn i svingen. Jeg titter på speedometeret, det viser latterlige 60 km/t.

Grusveien var ikke det spor morsom på de brede dekkene, og når veien sneier ned til vannkanten er det frokostpause. Jeg finner meg en stein i gressbakken over veien og ser ut over et blikkstille vannspeil og TTen står der som et monument på kjøreglede. Den er ikke bare fordømt lekker, den er også krevende, passe krevende og jeg sender gutta hos Audi og Haldex en takknemlig tanke og takker for den sportslig avstemte firehjulsdriften. Forhjulsdriften dominerer, men det er lite som skal til før denne bilen oppleves som bakhjulsdreven. Det er utrolig hva en liten elektronisk boks kan gjøre.

225 hk fra 1,8-liter sylindervolum er også ganske imponerende, og jeg kan bære over med litt turboforsinkelse når innpakningen er så rå. Mellom 2.200 og 5.900 ligger dreiemomentkurven flatt på 280 Nm, og selv om motoren helst vil ha turtall i overkant av 4.000 for å sparke skikkelig i fra, er den trekkvillig som bare fy allerede fra 2.500 o/min. Sekstrinnskassen er tettsteget og lettsjaltet, men sjettegearet er først og fremst for kontinentale fartsnivåer.

Kanskje det holder med 180-hesteren? Ja, det gjør jo det. Det er bare det at de femog-førti ekstra gampene sparker så uhemmet vilt og deilig.
Det damper av vannflaten og i gresset der solen får tak. Dagen våkner, og jeg skal hjem og beise resten av garasjen.

AUDI TT Coupé Quattro:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksel og fem ventiler pr sylinder og turbo og ladeluftkjøler. Kompresjon: 8,9:1. Sylindervolum: 1.781 ccm. Boring og slaglengde: 81,0 x 86,4 mm. Effekt: 165 kW (225 hk) v/5.900 o/min. Dreiemoment: 280 Nm v/2.200 o/min.
Transmisjon: Firehjulsdrift. Sekstrinns manuell gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran og bak. ABS.
Dekk: 225/45WR17.
Mål: Lengde: 404,1 cm. Bredde: 176,4 cm. Høyde: 134,6 cm. Akselavstand: 242,2 cm. Sporvidde f/b: 152,8/150,5 cm.
Egenvekt m/fører: 1.470 kg.
Bagasjerom: 220 liter (VDA).
Tankvolum: 55 liter.
Aks. 0 - 100: 6,4 sek
Toppfart: 243 km/t
Forbruk bykjøring: 1,23 l/mil
Forbruk landevei: 0,72 l/mil
Forbruk snitt: 0,92 l/mil
Pris: kr. 497.500,-
Forbruk i følge 93/116/EU.

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer