img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Mercedes Benz CL
PRØVEKJØRT: Når CLK først skulle ha en storebror, er det vanskelig å finne en bil som passer bedre i den rollen enn CL. Lekker, avansert og komfortabel, denne bilen har alt du kan begjære – nesten …..

Først publisert i BIL 11 - 1999.

Slektskapet til CLK er ikke til å ta feil av. Forfra er det på avstand lett å forveksle en CLK og en CL. Bakfra er det derimot ingen tvil om at dette er en bil på et høyere nivå. Linjene fra S-Klasse er klare, noe som er naturlig. CL er kupéversjonen av Mercedes’ foreløpig mest avanserte limousin. S-Klasse har til nå hatt rollen som toppmodell i Mercedes-programmet, en rolle den nå overlater til CL.

At det er forskjell på gode kjøreegenskaper og sportslige kjøreegenskaper, er det ingen tvil om. Mercedes Benz CL på sommerføre har gode, nesten briljante kjøreegenskaper, men sportslige er de ikke. Modellen er langt i fra å kunne leve opp til den karakteristikken. Det vil AMG helt sikkert rette på.

Nydelig V-tolver
På motorveien langs den franske rivieraen er CL 600en i sitt ess. V-tolveren jobber lydløst og uanstrengt ved 130 km/t, og av og til er det bare seks sylindre som er i drift. Det kan trenges, for seksliteren er raus i sin omgang med bensinen. Med sylinderkutt på halvparten av de tolv sylindrene når motoren jobber lett, holdes forbruket i sjakk og Vtolveren har ingen problemer med å innfri kommende utslippskrav.

Automatkassen svarer kvikt ved gasspådrag, og med litt tilvenning har jeg funnet ut av sjalting slik at det er mulig å få gearskiftene når jeg helst vil ha dem. For å ha full kontroll kan jeg skifte manuelt. Et lett trykk til høyre eller venstre på gearspaken avhengig av om jeg vil sjalte opp eller ned, er nok. Femtrinnskassen sjalter kjapt og mykt, ikke uventet, elektronikken tar seg av hele operasjonen og koordinerer styringen av både motor og gearkasse.

Høyt utstyrsnivå
Den nye CL-generasjonen er mindre enn forgjengeren, men det merker du lite til fra førersetet. Plassforholdene er eksemplariske, og selv om førerplassen er innholdsrik hva utstyr angår, har Mercedes-designerne valgt et enkelt formspråk. Førerplassen er enkel til tross for det høye utstyrsnivået. Instrumenteringen er oversiktlig og enkel med et stort speedometer sentralt plassert. Lysbryteren sitter på dashbordet til venstre for rattet, mens vindusviskere, nær- og fjernlys og blinklys betjenes med den vanlige store hendelen til venstre på rattstammen, enkelt og velkjent, akkurat som i en C 180.

Men der stopper også likheten med den minste C-Klasse modellen. På midtkonsollen finner du skjermen som brukes sammen med navigasjonssystemet, kjørekomputeren, radioen og klimaanlegget. Klimaanlegget har som seg hør og bør i en bil som dette separat temperatur- og luftregulering for fører og passasjer. Elektrisk regulering av førersetet kombinert med hukommelse er ikke uvanlig i eksklusive biler, men i CL er dette også standard på passasjersiden. Hukommelsen kan huske tre innstillinger.

Uten nøkkel
Da jeg startet fra hotellet utenfor Nice fikk jeg ingen nøkkel, bare et kort som jeg puttet i lommen. Dette kortet er «nøkkelen» til CL, hvis du vil, vanlig nøkkel er standard. Kortet har en rekkevidde på ca en meter, og du kan bare gå rett bort til bilen og åpne dørene. Når du forlater bilen trykker du bare på en liten knapp på dørhåndtaket, og låsene er låst til du igjen berører dem.

For å slå på tenningen trykker jeg lett på den blanke knappen på toppen av gearspaken. Holder jeg foten på bremsepedalen når jeg trykker, starter motoren. For å stoppe motoren holder jeg på bremsen mens jeg trykker på knappen. I kortet kan du også legge inn forprogrammering av sete- og rattinnstilling, radio og lignende. Er det flere som har kort til bilen vil dermed hver enkelt kunne komme til ferdig innstilt bil.

Systemet er enkelt og genialt i bruk, og vil garantert også blir vanligere i biler i de lavere prisklasser. Det krever imidlertid at du holder rede på hvor kortet er. Ligger kortet i lomma på jakken som du har lagt igjen i bilen, kan hvem som helst gå inn og starte Mercedesen din.

Automatisk fartsholder er standard, og i CL kan du, som i S-Klasse, også få automatisk avstandsholder. Kjører du med fartsholderen innkoblet vil bilen selv holde riktig avstand til forankjørende. Hvor stor avstand kan du selv velge.

Aktiv fjæring
Motorveien er ingen utfordring for en CL 600. Fartsressursene er overdådige, og V-tolveren med 530 Nm dreiemoment har, til tross for bilens egenvekt på tett oppunder to tonn, ingen problemer i motbakkene. Mer uanstrengt enn dette er det vanskelig å forestille seg at man kan frakte seg selv når man skal kjøre bil.

På de svingete veiene i området ved Grasse avslører CLen at den slett ikke er så sedat som førsteinntrykket tilsier. Det aktive fjæringssystemet ABC (Active Body Control) sørger ikke bare for å redusere krengingen, det kompenserer også for dykking ved bremsing og hindrer at bilen synker ned bak under akselerasjon. Systemet jobber ved hjelp av hydraulikk og styres elektronisk, og med det pr i dag mest avanserte styringsprogrammet for slike systemer. Målet har vært å oppnå så god stabilitet som mulig enten det er i svinger eller ved brå og kraftige oppbremsinger, men uten at det går ut over komforten.

På de til dels smale og svingete veiene i Alpes-Maritime kan ABC-systemet prøves skikkelig, og CL 600 avslører seg som en langt mer sportslig bil enn dimensjonene antyder. Bare den svake styreresponsen drar ned det sportslige inntrykket. Litt bedre styrepresisjon, og CL 600en hadde vært akkurat den sportslige kupéen det linjelekre karosseriet antyder. Veigrep og presisjon i svinger skorter det ikke på, og med noen mil bak rattet venner en seg til å svinge litt tidligere og legge på litt større rattutslag enn en er vant til. Mercedes har litt å lære på området styrerespons.

Sterk V-åtter
Etter en kort kaffepause går turen tilbake til Nice, men nå i en CL 500. Komforten er den samme og utstyret til forveksling likt, men du er ikke like godt isolert fra motoren. Femliters V-åtteren har et mer hørbart lydbilde. Det er ikke en gang sikkert at støynivået er høyere. V-åtteren har bare en bedre og «riktigere» lyd. At den har mindre effekt og dreiemoment, har ingen betydning. Det er nok av begge deler, og 100 kg lavere vekt gjør faktisk at CL 500en føles lettere og hendigere på de smale og svingete veiene.

Mercedes har jobbet ganske iherdig for å senke den nye CLens vekt og har greid å minske vekten for CL 500 med 285 kg og for CL 600 med 355 kg. Dette til tross for høyere utstyrsnivå og forbedret sikkerhet. Bare karosseriet alene er 50 kg lettere selv om det er tatt i bruk sikkerhetsløsninger som veier 39 kg. Mens råkarosseriet er produsert av stål og aluminium, produseres tak, panser, bakskjermer og paneler bak av aluminium, mens dørrammene produseres av magnesium. Forskjermer, støtfangere og bagasjeluke produseres av plast.

Normalt vil kupé-modeller i denne klassen få enormt store dører som vil gjøre at det kan være vanskelig å komme inn og ut av bilen på trange parkeringsplasser. Mercedes har forsøkt å løse dette problemet ved å hengsle dørene slik at de skyves litt forover når de åpnes. Dermed er døråpningen større og forenkler inn- og utstigning. De store dørene gir grei adkomst til baksetet, men plassen der bak er ikke imponerende. Forutsatt at dem som sitter foran ikke er for langbeinte, er det tilstrekkelig plass for to voksne også på langtur.

CL har de karakteristiske fire hovedlyktene fra E-Klasse, men er første serieproduserte bil med Xenon-lykter for både nær- og fjernlys. Et nødlyssystem skal sørge for at ikke alle lys skal bli borte som følge av en feil i dataprogram eller kontrollenheter.

De nydelige kjøreegenskapene til tross; dette er en bil fri for sportslig karakter, først og fremst på grunn av den dårlige styreresponsen. Den trives på motorveien og har fartsressurser så det holder og komforten står i høysete. Lavt støynivå, god fjæringskomfort og god sittekomfort i kombinasjon med et ypperlig lydanlegg og klimaanlegg og nydelige seter gjør dette til en førsteklasses reisemaskin. Og om du er i tvil, finish og kvalitetsinntrykket er førsteklasses. Hva den mangler? Jo, den mangler den sportslige karakteren som ville gjort den til den perfekte «sjåførens bil».

MERCEDES BENZ CL:

 

CL 500 V8

CL 600 V12

Sylindervolum:

4.966 ccm

5.786 ccm

Boring x slag:

97 x 84 mm

84 x 87 mm

Kompresjon:

10:01

10:01

KW(hk)/omdr.:

225(306)/5.600

270(367)/5.500

Nm/omdr.:

460/2.700

530/4.000

Gearkasse:

5A

5A

Dekk:

225/55ZR17

225/55ZR17

Egenvekt:

1.865 kg

1.955 kg

Aks. 0-100 km/t:

6,5 sek

6,1 sek

Toppfart:

250 km/t

250 km/t

Forbruk by:

1,94 (1,89) l/mil

1,99 l/mil

Forbruk landevei:

0,94 (0,89) l/mil

0,95 l/mil

Forbruk snitt:

1,34 (1.25) l/mil

1,33 l/mil

C02-utslipp:

320 (299) g/km

321 g/km

Priser:

1.640.000,-

2.101.000,-

Lengde: 499,3 cm. Bredde: 185,7 cm. Høyde: 139,8 cm. Akselavstand: 288,5 cm. Sporvidde f/b: 157,7/157,8 cm. Bagasjeromvolum: 450 liter (VDA). Tankvolum: 88 liter.
Forbruk i følge 93/116/EU. Forbruk med sylinderkutt i ( ).

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer