Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Og hva med Smart? Før jul sendte Mercedes ut tåkete signaler som kanskje kunne tyde på et farvel til Smart. Det ble avkreftet, også ganske tåkete. Så ble Formore-debuten i Detroit avlyst i siste liten. Nå antyder Mercedes-sjefen at man er åpen for strategiske allianser. |
||||||||||||||||
Det er i et intervju med tyske auto motor sport at Eckhard Cordes blir spurt om hva som skjer med underskuddsmerket Smart. ”Vi er åpne for alle muligheter”, svarer han. ”Det eneste som er sikkert, er at merket ikke skal forsvinne”. Å legge ned den virksomheten ville være bedriftsøkonomisk vanvittig, sier han. Det ville forårsake støy og høye kostnader og ødelegge en merkevare som har et enormt potensiale. På et konkret spørsmål om Formore, som er planlagt å debutere i slutten av neste år, kommer til å bli bygd, er svaret noe i retning av at ”vi må få Smart opp å stå. Om Formore kan hjelpe til med det, er noe vi for tiden ser nøye på.” Man ser forresten nøye på alt, får vi vite, hele verdikjeden fra utvikling til ettermarked studeres med lupe. ”Og så skal vi få i gang Smart igjen”. Manglende inntjening Og hva med Norge? Merket ble som kjent en del av Bertel O. Steen på høsten i fjor. I år har de planlagt å selge noe over 300 enheter - først og fremst gjennom en egen avdeling hos Auto Stern. Med syv nye biler registrert i januar er man et stykke unna det nødvendige tempo, kan man si. At merket overhodet ikke ble nevnt i konsernsjefens gjennomgang av året som gikk og året som kommer for fagpressen nylig, var det også noen som syntes var underlig. Litt underlig det hele. For når Bertel O. Steen først bestemmer seg for å gjøre noe, pleier de å gjøre det ganske grundig. De fleste som har prøvd den er enig om at Smart fortjener positiv oppmerksomhet.
|