img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Fjern polishen – si sannheten!
De fleste norske bilimportører har avgjort sans for å pynte på virkeligheten ved å ikke snakke om noe som er så viktig som graverende tekniske feil ved produktene sine. Men av og til snapper norske motorjournalister opp gigantiske tilbakekallings-aksjoner i USA eller Mellom-Europa, gjerne samme dag som importøren av angjeldende merke banker ut en engelsk pressemelding om ny europeisk salgsrekord for merket eller en modell.

For et halvt års tid siden sendte jeg en mail til adm. dir. hos en importør der jeg spurte om biler solgt i Norge ville bli tilbakekalt på samme måte som de i Tyskland. Om vedkommende svarte? Erru gæærn! Om han var tilgjengelig på telefonen de nærmeste dagene etterpå? Gjett! For hvis det nærmer seg en type som ser ut til å ville lage riper i lakken din, trår du selvsagt gassen i bånn for å komme deg unna, ikke sant?


Heldigvis utvikler noen seg til å bli mer proffe enn andre. Jeg har ventet lenge på at Saab skulle bli en av dem. Det var det bilmerket min egen dille startet med for 30 år siden.

Den gang tre av mine bekjente eide en første generasjon 99. Samtlige var utsatt for at felgen på venstre forhjul delte seg, slik at sentrum med bolter satt igjen på navet mens resten av felgen pluss dekk bega seg ut i verden på egenhånd. Jeg ringte importørens ettermarkedssjef og fikk høre at dersom eierne ikke hadde dratt til hjulmutrene med feil moment (hva visste han om det?) så hadde ikke disse nesten-ulykkene skjedd. Ifølge Trollhättan. Produktansvar? Jadda.

For noen uker siden oppdaget svenske medier at enkelte Saab 9-5 og 9-3-motorer fra 1998 til 2003 hadde en liten konstruksjonsfeil som kunne føre til motorras. Svenske Saabister hadde allerede kjent til problemet i et år, men da mediene kontaktet fabrikkens informasjonssjef gjorde han sitt beste for å dysse saken ned. Effekten ble selvfølgelig enda sterkere sensasjonsvinkling.

Da GM Norges informasjonssjef Anita Svanes ble forelagt de samme spørsmålene, reagerte hun stikk motsatt av fabrikkens talsmann: Ved å fortelle at organisasjonen hadde kjent til problemet i et år, ved at hun delte sin kunnskap ved å utdype hva problemet besto i, konkret hvilke motorer det gjaldt og hvilke forholdsregler eierne kunne ta, fjernet hun giften i journalistenes brodd.
Ved å fortelle at 3800 av de 7000 mulig utsatte bilene på det norske markedet hadde fått fikset feilen ved rutinemessig service på merkeverkstedene i stedet for at man igangsatte en tilbakekallingsaksjon, var også mye av selve brodden borte.

Men ikke hele. Det er ikke å forvente at alle som eier en noe tilårskommen Saab foretar service på merkeverksted. Kunden står fritt til å velge frittstående kjeder dersom han finner fordeler ved det og har samme reklamasjonsrett dersom servicen er i tråd med fabrikkens retningslinjer. For disse bileierne kan Saabs håndtering av motorproblemene virke som et forsøk på å “styre” dem tilbake til merkeverkstedene, og dermed kan det vært duket for et hørbart ekstrarabalder, denne gang tuftet på vedtatte prinsipper om frie konkurransevilkår.

At Saab få dager senere gikk ut med en 8 års garanti fra produksjonsdato på de aktuelle motorene mot dokumentasjon på korrekt servicehistorikk er selvsagt formildende. Men når GM Norge hevder at de har sendt skriv til alle berørte eiere, lurer vi på hvordan de har fått fanget opp de som ikke lenger er kunder i Saab-systemet?

Hele denne problematikken kunne vært unngått dersom bransjen selv lagde et system med offentlige registre på tilbakekallinger. Det er flere tiår siden Det Andre Svenske Bilmerket gjorde tilbakekallinger til et pro i markedsføringen for å ivareta sine kunders sikkerhet. Enhver bilprodusent ville vært tjent med å følge eksempelet, og nettopp Saab burde av opplagte årsaker ha vært de første i sin tid. I USA foregår det hyppige tilbakekallinger hos så å si alle merker, derfor er det i dag svært langt mellom denne type saker som advokater kan finne mat i, og selve emnet er for lengst ute av sensasjonsjournalistikken.

Informasjonssjef Svanes og noen få andre, også i den frittstående bransjen, gir til tider glitrende eksempler på at å fjerne lokket helt i en sak kan være den beste krisehåndtering når det begynner å koke. De fortjener en uforbeholden takk fra de prinsipaler som tror at å bolte lokket fast og samtidig stenge sikkerhetsventilen er det tryggeste.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer