img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Saab 9-5
PRØVEKJØRT: Saab 9-5 er ikke utviklet for å sette rekorder. Den skal bare sørge for noe så enkelt som at den svenske fabrikken overlever.

Først publisert i BIL 8 - 1997.

En ny Saab er en begivenhet. Særlig er den blitt det i det siste, for nå har vi i en fem års tid hørt at dette blir en være-eller-ikke-være modell. Saab, selv med Wallenberg i den ene ryggen og GM i den andre, er ikke akkurat verdens mest finansielt solide bilfabrikk. Gudene vet hvorfor det er slik. Det som er skrekkvisjonen er at produktene er for spesielle, har for mange finesser, er for kostbare å utvikle og bygge. Med andre ord; skal man lykkes, må man være middelmådig og gjennomsnittlig.

Heldigvis har ikke denne konklusjonen nådd Trollhättan ennå, for deres nye 9-5 (niende mai???) er verken konvensjonell eller kjedelig. Den sprudler av finesser, har glitrende kjøreegenskaper, en komfort som mange kan misunne den og ser ut som en moderne Saab.

GM-plattform
Basis er en ramme med fremtidige GM-aner. Målene er helt annerledes enn på en Vectra og innvendig har den omtrent samme romfølelse som en E-Klasse. Hjulene holdes på plass av bl.a. Saabs første uavhengige bakhjulsoppheng, igjen takket være Opel. De to firesylindrede motorene er kjente Saabenheter, mens V6-utgaven er en sterkt forsvensket utgave av Opels der for eksempel lavtrykkturboen drives av bare tre sylindre. Karosseriet kan man godt si er ultrakonservativt, men det inneholder en rekke kjente Saab-elementer og holder seg til BMW/ Mercedes/Audi-skolen som prediker en forsiktig evolusjon.

Ved en introduksjon der man kjører kanskje 15 mil, er det imidlertid ikke først og fremst hestekrefter og millimeter som opptar en mest, men elementer som geniale solskjermer som holder solen unna øynene selv på veier som stadig svinger 180 grader. Det er ventilerte stoler. Det er å oppdage at askebeger igjen er blitt standard etter forsøket på det motsatte med 900. Det er å oppdage at man stadig kjører mot turtallbegrenseren fordi bilen er så godt isolert at motoren ikke høres.

Sikkerhet i høysetet
Og det er for eksempel Kristin Wiklund, ingeniør, som har forsket på nakkesleng-skader og har utviklet en meget lovende aktiv hodestøtte. Smeller det bakfra, sørger din tyngde for å aktivere hodestøtten på en slik måte at vinkelen mellom hode og kropp holdes mest mulig konstant. Hun ser virkelig frem til at den første 9-5 blir påkjørt bakfra. På tross av resultater og teorier fremlagt på flere konferanser allerede og på tross av at Chalmers har konstruert et spesielt dummyhode til testene, er alt ennå bare teorier. Nå regner hun med å få resultater fra det virkelige liv.

En annen grunn til at vi ønsker Saab evig liv, er at der andre fabrikker nøyer seg med sikkerhetstester for å vise at de møter lovmakernes krav, følger Saab opp med å forske videre i det som representerer virkelighetens verden. Av de 40 kollisjonsprogrammene som er gjennomført i 9-5s utviklingstid, har bare 10 vært beregnet på å oppfylle regelverket. 50% frontkollisjon der hver deltaker har 65 km/t er en av dem. Hvor ofte kjører du rett inn i en betongmur slik lovgiverne ønsker å redde deg fra?

Svensk/norsk design
Formgivingen er et kapittel for seg. Utviklingen av denne modellen startet for alvor i 1993. Da hadde man tre plattformer å jobbe med; 9000, den som ble 900 og prosjekt 108 – en 5,2-liters bakhjulsdrevet mastodont basert på en Cadillac. Den ble senere prosjekt 640 og forfinet av Saabs egen designavdeling i konkurranse med Pininfarina og Lotus. Svenskenes (eller nordmannen Einar Hareides) utkast seiret og er blitt en vakker limousine som i siste liten fikk den lille leppa bak på bagasjelokket som senket Cw-verdien til 0,29. Det er mange nydelige detaljer. For eksempel den horisontale listen i grillen som begynner å få tilbake flyvingeprofilen som skal minne om Saabs aeronautiske innsats.

At fabrikken har investert i en del ganske kostbare karosseridetaljer, tyder også godt for prosjekt 641, neste års stasjonsvogn. Den blir helt annerledes fra C-stolpen og bakover. De som har sett den modellen som Torino-firmaet Stola banket sammen i løpet av en snau måned, påstår den er blant de fineste. Og så er det neste 900 som det jobbes på nå. Sannsynlig navn: Niende Mars.

Det er såpass mye aktivitet (og nyansettelser) i de kreative avdelingene hos Saab for tiden, at det er vondt å tro at Trollhättan skal ende som en samlefabrikk for Opel. Men så får vi se da, markedsavdeling. 15.000 av disse skal selges ut dette året. 50.000 neste år og når stasjonsvognen er i full gang, skal 1999-resultatet bli 75.000. Bilen fortjener det.

DETTE ER SAAB 9-5:

 

2.0t

2.3t

3.0 V6t

Sylindervolum:

1985 ccm

2290 ccm

2962 ccm

Boring x slag:

90 x 78 mm

90 x 90 mm

86 x 85 mm

KW(hk)/omdr.:

110(150)/5500

125(170)/5500

147(200)/5000

Nm/omdr.:

240/1800

280/1800

310/2100

Dekk:

215/55VR16

215/55VR16

215/55VR16

Lengde:

480,5 cm

480,5 cm

480,5 cm

Bredde:

179,2 cm

179,2 cm

179,2 cm

Høyde:

144,9 cm

144,9 cm

144,9 cm

Akselavstand:

270,3 cm

270,3 cm

270,3 cm

Bagasjevolum:

500 l. (VDA)

500 l. (VDA)

500 l. (VDA)

Egenvekt:

1485 kg

 

1630 kg

Aks.0-100 km/t:

10,0 sek

8,5 sek

8,0 sek.

Toppfart:

215 km/t

225 km/t

235 km/t

Forbruk EU-97 snitt:

0,97 l /mil

0,99 l/mil

1,06 l/mil

Pris:

kr 349.000,-

kr 385.000,-

kr 516.000,-


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer