Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Hvor blir det av 1. oktober? EUs konkurransekommisær Neelie Kroes har prøvd å gi bilindustrien pustepause. Medio august lot hun EU- parlamentet få vite at hun vil holde døra åpen for at den enkelte bilprodusent fortsatt kan bestemme hvor forhandlerne av bilene deres skal holde til. Med andre ord: Lokaliseringsklausulen i Gruppeunntaket som skulle bortfalle 1. oktober, bortfaller altså ikke likevel. |
||||||||||||||||
Meldingen kommer bare en drøy måned før bestemmelsen skulle iverksettes. En bestemmelse som i hele Europa har ført til at gamle merke-grenser mellom bilforhandlerne har blitt revet ned eller flyttet gjennom de senere år. Bare i Norge er det investert utallige millioner
kroner i nybygg, ombygg, inventar, utstyr, personale og markedsføring i påvente av at det grønne lyset for friere merkeforhandlerkonkurranse skulle tennes 1. oktober.
Så kommer altså denne dama og sier at de bilfabrikker som har lyst til å fortsatt bestemme lokaliseringen av merkeforhandlernettverket, kan bare gjøre det, det er greit for henne. Valget er fabrikkenes.
Hadde denne meldingen kommet for tre år siden, hadde både bilfabrikkene og en god del merkeforhandlere jublet. Men dette er i fjortende time eller der omkring, nå som alle parter har innstilt seg på det kommende racet. Hva hensikten er med utspillet fra Kroes? Lederen for den europeiske bilforhandlerorganisasjonen CECRA sier det slik: “Nå kan hver bilprodusent gjøre et valg som er tilpasset deres egen situasjon i forhandlerbildet”. Andre er usikre og venter på oppfølgende meldinger fra Konkurransekommisjonen.
Bilkonsernene DaimlerChrysler, BMW og Toyota
erklærte straks at de vil kjøre løpet som planlagt over hele Europa etter 1. oktober, altså som om lokaliseringsklausulen ikke eksisterer lenger. Det er vi hellig overbevist om at også de norske merkeforhandlerne vil gjøre. Man leker ikke butikk her hjemme på berget heller.
|