img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Moderat vind på VW-generalforsamling
Mange hadde ventet storm. Det endte med mild bris, men med noen sterke vindkast, da VW avholdt sitt årsmøte like før helgen. Og sjefen blir sittende.

Man skulle tro at et selskap som hadde doblet sin aksjeverdi og sitt nettoresultat i løpet av det siste året, kunne se frem mot et forholdsvis avslappet årsmøte, med masse applaus fra aksjonærene. Og man skulle også tro at det ikke ville stilles særlige spørsmål til om toppsjefen skulle få fortsette.

Men som aksjeselskap har Volkswagen AG ikke akkurat vært spesielt normalt de siste årene. En styreformann som har forholdsvis sterke oppfatninger om seg selv og som ikke er i særlig harmoni med sjefen, sammen med aksjeeiere som har helt spesielle agendaer, kan dette bety ganske spennende forestillinger for de som sitter utenfor og ikke er direkte berørt av alle de merkelige grepene.

Hovedaksjonær i VW er den lokale forbunds-staten, Nieder Sachsen, som selvfølgelig er interessert i å beholde så mange arbeidsplasser lokalt som mulig. Nest største aksjonær ble i løpet av fjoråret Porsche AG som for en stor del eies av Ferdinand Piëch som er tidligere VW-sjef og som nå sitter i spissen som formann for det såkalte Aufsichtsrat – et styre som på en måte ligger over det normale styret, og som blant annet an- og av-setter daglig leder.

Porsche og Piëch er tilhengere av en StorTysk løsning, og kan derfor også virke som de er på linje med arbeidstakerne som, skulle man tro, er sterkt imot ledelsens planer om å fjerne minst 20.000 tyske arbeidsplasser.

Men den andre gruppen aksjonærer, som er sterke tilhengere av et mer transparent styresett der vekten legges på vanlige aksjonær-rettigheter (som for eksempel utbytte eller normale stemmeregler), er sterke motstandere mot de to stor-aksjonærene og har i det siste gått til direkte angrep på Piëch og måten han legger seg opp i driften på.

Det begynte med at mange aksjonærer påsto de ikke forsto tallene som dukket opp da det ble stemt over de som skulle sitte i Aufsichts-rådet. Der ble resultatene omtrent som fra valg i gamle Sovjet: den meget-kritiserte Ferdinand Piëch fikk for eksempel bare 1,77 %  av stemmene mot seg, og en rekke av de andre ble godkjent av 99 prosent av stemmene, til og med Klaus Volkert, tidligere leder av de fagorganiserte som hadde måttet gå av på grunn av en sex&slush skandale i fjor. Utrolig kompliserte avstemningsregler later til å være forklaringen, det var bare et fåtall av de store som brukte stemmene sine – noen av dem måtte ha fylt ut 40-50 skjemaer for å få stemmerett for alle de aksjene de representerte.

Men det viste seg dagen etter at det store spørsmålet, om Aufsichtsrat ville forlenge kontrakten til sjefen selv, Bernd Pischetsrieder, ble besvart positivt. Selv om Ferdinand Piëch mange ganger tidligere i år hadde sagt at det spørsmålet var åpent, hadde han vært forsonligere i sine uttalelser de siste ukene. Men det var allikevel en lettelse for mange å få bekreftet at nå har Pischetsrieder kontrakt frem til 2012.

Men åpningstalen fra aksjonærene på selve generalforsamlingen sa det klart:

”Jeg vil gjerne få gratulere Pischetsrieder med hans fornyede kontrakt, men vi hadde foretrukket å få høre nyheten fra formannen selv”. Dette kom fra Ulrich Hocker, leder for en sammenslutning av småaksjonærer.

Selve møtet liknet kanskje mest på det engelske Parlament, men buing, piping og applaus. Spesielt sterk var applausen når det dukket opp ny Piëch-kritikk, men om møtet var førsteklasses, dersom man ser på det som et gateteater, var det tragisk hvor lite som kom ut av det.  Realitetene er at selv om aksjekursen er gått i været og man tjener bedre, er marginene omtrent som hos billigbutikker på detaljistnivå.

Systemet er fremdeles slik at politikere og fagforeninger er meget sterke elementer når det gjelder daglig drift. Og formannen i Aufsichtsrat får åpenbart fremdeles lov til å oppføre seg mer som en bestyrer enn som en kontrollør. Tonen etter møtet var åpenbart, skal man tro tysk og internasjonal presse, at de mindre aksjonærene var veldig enige om at VW trenger å bli mer ”normal”, men det var få som trodde det ville skje.

Og ledelsen selv ga ingen indikasjoner på hvordan restruktureringene ville se ut i tiden som kommer. Da det ble spurt om hvor fort man ville kunne redusere bemanningen med de nødvendige 20.000, ble det til slutt, etter masse frem-og-tilbake svart, fra Aufsichtsrat, at en klarere belysning av dette spørsmålet ville komme meget snart – ved juletider!


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer