img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Het vår på trafikkstasjonene
Mai kom skjønn og mild, og med det vanlige rushet til trafikkstasjonene av kjørekåte folk som vil hekte registreringsskilt på nye og eldre biler. Bare for å møte veggen på stasjonene. For det er ikke lenger gitt at man får utført sitt ærend selv om man rigger seg til i bilen foran innkjøringsporten natta i forveien, utstyrt med termos og matpakke og sovepose. Til det strekker ikke bemanningen til.

“Statens vegvesen er landets siste kommunistbedrift”, gryntet en fyr til Aftenposten da de stakk innom for å se på elendigheten. Fyren titulerte seg bilimportør. Og trakk formodentlig assosiasjoner til køene foran matbutikkene i det gamle Sovjet-Samveldet.
Eller kanskje det var Staten han var gæren på. For det er høyst politisk korrekt å være forbanna på Staten når man handler med bil, det er en nærmest grunnleggende selvfølgelighet om man vil tilhøre miljøet. Og her var jammen en bilimportør som fikk anledning til å kalle en statlig etat kommunister gjennom selveste Aftenposten, gitt. Lurer på om kompisene hans ga ham applaus for det.

Nå er det bare det at bakgrunnen for hvilken service trafikkstasjonene kan yte, er den politiske styringen bak Statens vegvesen. Og det var faktisk den borgerlige regjeringen som forsøkte å styre flest mulig trafikkstasjoner rett i grøfta, ut og vekk. For Statens vegvesen har vært pålagt å spare, og da er det trafikkstasjonenes servicetilbud det har gått utover. Ikke i kommunismens, men i god kapitalistisk rasjonaliseringsånd for å bygge den forhatte Staten ned. Med minimale konsekvensanalyser i forkant, sånt koster jo også penger.

Bilbransjen har ikke løftet en finger mot den utviklingen. Merkeforhandlerne så utelukkende fram til å kunne egenregistrere biler elektronisk gjennom Autoreg da omveltningene begynte, og det er symptomatisk at det var forhandlere tilknyttet de tre største bilimportørene som fikk være piloter. Og selv om Autoreg fikk en treg start, ga bilbransjen blanke i at trafikkstasjonen i Follo med titusener av skrankehenvendelser årlig så ut til å bli nedlagt, selv om de ansatte samlet tusener av protestunderskrifter.

Bilbransjen ga også blanke i at trafikkstasjonen i Kongsvinger skulle lide samme skjebne, selv om stasjonens ansatte i årevis hadde holdt dørene åpne på kveldstid til møtevirksomhet for den lokale bilbransjen. Bransjen ga til og med blanke i at deres egne forhandlere på Lillehammer må til Fredrikstad for typegodkjenning av ombygde biler fordi det ikke lenger er noen nærmere trafikkstasjon som kan ordne dette.

Hvor den store økonomiske gevinsten ligger i at overtallige fra nedlagte trafikkstasjoner kanskje må pendle to timer hver vei for å foreta utekontroller, og dermed halvere sin effektive arbeidstid, framfor å håndtere kunder ventende i kø foran portene, begriper ikke jeg. Det jeg begriper er at det ikke akkurat er kommunister som står bak, men den borgerlige koalisjonsregjeringen som startet denne omkalfatringen. Og mye skulle forbause meg om ikke den såkalte bilimportøren selv var medskyldig i å ta dette valget.

Men at trafikkstasjonenes kapasitet ikke har blitt bedre av at det i fjor ble avdekket en del uheldige forhold i etaten, er klart. Skandalen nødvendiggjorde innskjerpelser på rutiner, blant annet blir bilavgiftsrelaterte saker og ombygging/oppbygging av kjøretøy nå behandlet i “to trinn”, dvs. at en tjenestemanns oppfatning ikke får gjennomslag uten at også en overordnet får være med på å vurdere saken.

Kvalitetssikring ja visst, men byråkratisk og tidkrevende blir det. Sist høst kom det derimot en frys-ordre fra den rød-grønne regjeringen mot flere nedleggelser av trafikkstasjoner før Vegdirektoratet fikk utredet konsekvensene. Denne utredningen skal sendes departementet i løpet av sommeren. I mellomtiden ser det ut til at man vil åpne for en større bruk av “drop in”-tjenester på en del trafikkstasjoner for å ikke ødelegge halve sommeren for både kunder og ansatte. Forutsatt at det finnes personale nok. Og det vil sikkert også hjelpe på køene om de bilforhandlere som har tilgang til Autoreg i større grad vil benytte denne muligheten.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer