img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Billig-Lotus og ny Europa
Det skjer alltid noe hos Lotus. Nå er det aller meste positivt. Ikke minst at vi endelig fikk se den nye Europa.

Men kanskje den mest spennende nyheten på Lotus-standen ved bilutstillingen i London var at de har hentet frem en enklere utgave av Elise. 

Den er utstyrt med en S etter navnet sitt og om det betyr Sport eller Spare aner jeg ikke. Viktig er det heller ikke, for alle som har kjørt en Elise vet at dette er moro, uansett hvor sakte det går.

Her snakker vi om en bil som selges for under 24.000 pund (Elise R koster oppunder 32.000). Nå snakker vi om 134 hester i stedet for de 189 vi finner i R.

Vi snakker om 205 og ikke 240 km/t, vi snakker om 6,1 sekunder til 100 – det er fraksjoner av et sekund sløvere enn R. Vi snakker om 5-trinn og ikke 6, og du vil oppdage at sperrediffen ikke leveres med.

Bortsett fra det er det den samme tette pakka, og de samme 860 kiloene som gjør at dette er noe av det mest håndterbare som eksisterer.

860 kg, 134 hester og 1,8 liters motor betyr jo nesten at du får engangsavgifter tilbake når du importerer en.

 

Ny Europa
Men den første av Lotus 2 nyheter var vel den nye Europa, som vi endelig fikk se i levende live. Dette er en av de mange Elise-derivatene Lotus planlegger for de kommende årene. 

Dette er en lukket 2 seter etter en ganske praktisk Grand Touring oppskrift. Lett å komme inn og ut av takket være de brede dørene, god plass til bagasje, en 2 liters turbomotor på 197 hester og fremdeles under 1000 kg høres ut som prestasjoner.

Jeg vet om hvert fall en som skal ha en slik til Norge, og som står tidlig på listen hos Lotus.  Og nå har endelig produksjonen startet.

Den andre store nyheten (i tillegg til at de vant Ola-bil løpet på Brooklands for  en ukes tid siden – med den samme bilen som de seiret med på Goodwood i 2004) var at Mike Kimberley, som er tilbake i sjefstolen igjen, kunne fortelle om en aktivt innsats for å skaffe arbeid fra andre bilfabrikker igjen.

 

Kimberley tilbake
Varierende strategier har alltid preget Lotus, is i magen har liksom ikke vært fremtredende (hvilket selvfølgelig har noe å gjøre med alle de forskjellige eierne selskapet har hatt). Mike Kimberley har vært en solid Lotus-påla i 20 år, helt til han overtok som Lamborghini-sjef i 1991.

Etter det har han vært en GM-mann i Asia før han nå overtok etter Kim Ogaard-Nielsen. En danske som brukte masse tid på å fortelle om hvor mye han visste om business og hvor lite han visste om bilindustrien.

Han varte i et års tid.

Det er vel sannsynlig at Kimberley knyttet kontakter med Malaysias Proton i sin tid i Østen. Det er i hvert fall Proton som eier Lotus nå, og som hentet Kimberley tilbake.

 

Mer consulting
Han har sagt at han ble sjokket over å oppdage hvor lite konsulentvirksomheten bidro til virksomheten nå, så hans plan går på å få denne sektoren opp igjen til der den var (ca. halvparten av omsetningen – i fjor representerte den bare 56 millioner av den samlede omsetningen på 176 millioner), og samtidig doble produksjonen.

Konsulentbiten har han allerede på gang, det er knyttet avtale med fire forskjellige kinesere (blant annet Nanjing, som gjenoppliver MG Rover) og nå er han på jakt etter etablerte produsenter som vil har Lotus-deriverte utgaver av deres smør-og-brød modeller.

Det har Lotus tradisjon for, det er nok å nevne Lotus Cortina, Lotus Sunbeam og Lotus Omega. Men disse vil ikke bidra til økning av produksjonstallet.

Det vil derimot det nye chassis-share-programmet gjøre, som altså starter med den nye Europa, og som på sikt skal få produksjonstallet opp fra fjorårets ca. 5.000 biler til et femsifret tall.

Det er noe med Mike Kimberley som gjør at man plutselig tror det skal gå bra.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer