Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Gamle venner Jeg har aldri spurt hvor gammel han er, Tony Crook, Life President, Bristol Cars. Men han var i Egypt for RAF under den annen verdenskrig. Han ble nummer 3 i sportsbil-løpet i Monaco i 1952 – da hadde han til dels (ifølge Autosport) stått på setet og hyttet mens han kjørte for å få treige konkurrenter unna. Han var ikke spesielt ung da han overtok bilproduksjonsbiten til Bristol i 1960. Han var absolutt eldre da han krasjlandet sin Aerospatiale Minerva i 1985 – den brukte han som bussen sin mellom kontoret i London og "fabrikken" i Bristol. |
||||||||||||||||
Men da jeg traff ham på bilutstillingen i London – med en Fanta og en plastikk-sandwich (og dette er mannen som selger biler til kongefamilien i Jordan, til Richard Branson, til Sting – men: "kall meg gjerne nøktern") var han like entusiastisk som alltid. Fremdeles selger han snaue 100 biler i året, dobbelt så dyre og ti ganger så eksklusive som Rolls-Royce og er det beste eksemplet jeg vet på britisk eksentrisk diskresjon. Fremdeles sier han dessverre også nei til å gjøre sin selvbiografi.
Bio-fuel
Landemerke fra Land Rover
Ford hadde bygget en Focus CC av is – den smeltet tre ganger fortere enn man opprinnelig hadde beregnet. Men samtidig fortalte Ford at de skulle investere en milliard pund ekstra i sin England-baserte forskning på magert forbruk. Da jeg gikk inn på www.climatecare.org som organiserer opplegget for Landie, for å sjekke hvordan det fungerte, fikk jeg beskjed om at ved å fly tur-retur London hadde jeg produsert 0,28 tonn CO2. Det ville ha kostet meg 2,09 pund hvis jeg hadde tatt samme ansvar som Land Rover kundene.
Fantastiske England
|