img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
VW: - Tilbake til steinalderen
Den siste ukens maktkamp om VW etterlatende hoderystende observatører. - Tilbake til steinalderen, sier en europeisk bank-topp til Financial Times.

Egentlig burde man sett tegningen en uke tidligere. Da hadde fagforeningene, som har 10 av de 21 plassene i Volkswagens overordnede styringsråd, klart det kunststykke å legge ned arbeidsplasser i rimeligere land, som Belgia og Spania, og flytte mer arbeid hjem til Wolfsburg.

Der har vi vel sannsynligvis den dyreste og minst effektive europeiske bilfabrikken i dag.

Det er velkjent at VW-sjefen, Bernd Pischetsrieder har arbeidet sterkt for å gjøre gruppen mer lønnsom, blant annet ved å trosse den utrolige fagforeningsmakten man finner hos VW.  Spesielt da han i fjor fikk ansatt Wolfgang Bernhard – den tøffeste tyskeren i Chrysler – begynte det å se ut som om ting gikk den riktige veien.

Men da regnet man ikke med regenten i Salzburg. For der satt ex-VW-sjefen Ferdinand Piëch. Gjennom sin sterke stilling hos Porsche - han eier store deler av den virksomheten, bestefar het Ferdinand Porsche - hadde han allerede fått sportsbilprodusenten til å kjøpe opp rundt 20 prosent av VW-fabrikken.

Og da man så at fagforeningene igjen fikk det som de ville – eller at Pischetsrieder og Bernard ikke fikk det som de vill – kunne man begynne å ane større makter bak grepene.

Så kom meldingen den 8. november om at Pischetsrieder ikke var sjef lenger, og at Piëch-vennen, Martin Winterkorn – i dag Audi-sjef – ville overta jobben som konserntopp den 1. januar.

Fullstendig uventet, Pischetsrieder hadde fått sin kontrakt forlenget med fem år – men ikke uten at Piëch på sitt vanlige sjarmerende vis hadde fortalt Wall Street Journal at spørsmålet om fornyet kontrakt ”var et åpent spørsmål”.

Imidlertid trodde man da at det senket seg en viss ro over foretakendet.

Pischetsrieder kom med noen optimistiske prognoser for fremtidig inntjening, Bernard var en aggressiv merkesjef for VW og en del av det gamle grumset så ut til å være feiet helt ut – sex- og korrupsjonsskandalen, med bestikkelse av fagforeningstopper (som skjedde i Piëchs regjeringstid) er underveis til retten nå, med 44 påtalepunkter i et 63 sider tungt dokument. Når de gjør noe hos VW gjør de det grundig!

Heldigvis fortsetter fabrikken å bygge biler, slik de pleier, og ikke noe tyder på at VW skal miste Europa-førsteplassen på lenge. Men problemet for bedriften er først og fremst uro i finanskretsene. 

De siste par årene har det vært en rekke forsøk på å fjerne Piëch fra alle funksjoner i konsernet, for et år siden forlot et av styremedlemmene, kjent som tysk forretningsetikks far, styret i protest mot hva som skjedde internt.

I desember samlet store utenlandske aksjonærer seg rundt en sterk anbefaling til Piëch om å forsvinne, det samme gjentok seg på generalforsamlingen i mai.

I stedet har den maktglade luringen styrket sin kontroll. Dels ved å sette inn egne håndvalgte folk i toppjobber, dels ved å øke Porsches sits til rett under 30 prosent. Hvorfor han gjør det, hva formålet hans er, er meget uklart, unntagen for de som har lest hans selvbiografi. Derfra er det lett å bygge opp noen gode psykologiske forklaringer.

Det later til å være liten tvil om at også Bernard forlater skuta – dermed forsvinner en viktig del av den dynamikken som har preget VW det siste året.

Og vi kan nok vente flere dyktige folk på arbeidsmarkedet snart.

Franz-Josef Paefgen for eksempel. Han sto bak noen av Audis beste produkter, men ble offer for Piëchs merkelige manøvrer, og leder i dag Bentley.

Men det underlige er utviklingen av børskursen. Da Pischetsrieders avskjed ble kjent, datt aksjekursen med mange prosentenheter.

I løpet av dette året har verdien bygget seg opp fra 50 til 80 Euro pr aksje (det kan ikke være på grunn av dårlig jobb at Pischetsrieder fikk sparken), men den torsdagen datt den godt under 80-tallet.

Etter denne turbulente uken ender imidlertid aksjekursen på rundt 85 Euro. Spesielt økte den da Porsche fortalte at de hadde kjøpt seg opp til 27,4 prosent og var klare til å kjøpe enda 2,5 prosent.

Samtidig fortalte forresten Porsche at årsresultatet, som i fjor var rekordstort, var 70 prosent høyere i år. Og dermed falt Porscheaksjen med nesten 4 prosent.

Det er ikke lett å forstå hva som skjer hos VW for tiden. Børsen er ikke alltid enkel å begripe den heller.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer