Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Rekordtall fra Toyota igjen Den 31. mars avsluttet Toyota sitt regnskapsår, med 1240 milliarder kroner i omsetning og et netto overskudd på 85 milliarder. Henholdsvis 14 og nesten 20 prosent over fjoråret. |
||||||||||||||||
Toyota er vel den eneste av verdens store bilprodusenter der rapporter om resultater møtes med et unisont, langt gjesp fra børsen. Mens andre aksjer kan ramle 3 prosent på nyheten om et dårligere resultat enn forventet, for så å krype opp til gammelt nivå i løpet av dager, for deretter å sprette og hoppe bortetter de neste dagene, er Toyota-kursen stø som fjell. Langsiktig planlegging, fjellstøe mål om 10 prosent driftmarginer, konservativ, men ryddig, utbyttepolitikk – Toyota-aksjer er ikke noe for spekulanter. For å sette overskuddet i perspektiv, hvis vi veier det for blant annet avvikende regnskapsår, er nettoen omtrent 6 ganger GMs. Det er vel i grunnen mer interessant enn om den ene selger 13 biler mer enn den andre. Men alt er ikke bare lyst. For eksempel er det de oversjøiske markedene, særlig Europa, som i stor grad har sørget for økningen i omsetningen. 46 prosent økte Europa. Hjemme i Japan ramlet volumet med 110.000 biler, samtidig som miksen ble mye magrere (allikevel klarte de å bedre marginene) og man regner med fortsatt problemer på hjemmemarkedet, samtidig som USA nok vil bli mye slappere i år. Såpass forsiktige er faktisk Toyota, at de regner med at salget for inneværende år ikke vil øke i noen særlig grad i det hele tatt. 4,4 prosent lyder ikke spennende når fjorårets altså var nesten 14. På den annen side er selv en prosent mye når vi snakker rundt 9 millioner. Målet er å selge 9,34 millioner biler dette regnskapsåret. GM skal selge 9,2. Forskjellen er liten i volum, men enormt på bunnlinjen.
|