img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Toyota blir mindre
Det var litt av en forestilling Toyota presenterte i Genève. Det er nesten så man nekter å tro at de møter motstand fra markedene i Europa. Men det gjorde de faktisk ved starten av dette året.





Mangfold

For når man ser ut over den enorme Toyota-standen, med Lexus som nærmeste nabo, er det for det første åpenbart at her finnes det meste av det markedet burde trenge. 

Og ikke bare det – det er presentert så inviterende og appetittlig at standen blir en magnet. Lys og åpen, med innslag av rødt for å gi litt varme og med biler som slett ikke står på noen tysk-inspirerte geledd. Men allikevel full disiplin på en eller annen måte.

Tre ting som begeistret meg. For det første, selvfølgelig, IQ. Den nye mikrobilen, en 3+1 seter på godt under 3 meter, som ser ut som ikke noe annet i gata.

Synd at ikke VW viste sin (l)UP(o) i Genève, slik at vi kunne sammenliknet direkte. For eksempel sjekket ut hvem som sparte mest på motorplasseringen sin. Toyotas frontmotor med tanken godt under gulvet, VW med motoren langt nede og langt bak.

Hvorfor VW ikke hadde sin UP-familie der er en gåte, men ikke siden Bologna i desember har vi sett dem fremført i frihet.

 

Smartere

Toyota derimot, som introduserte sitt IQ-konsept samtidig med at VW viste sitt i Frankfurt i fjor, overrasket med å fortelle at denne dristige bilen er meget nærmere produksjon enn hva vi hadde trodd. Allerede til høsten skal den ut på de første markedene i Europa. Til Norge et halvt år etter.

I motsetning til Smart, som ikke helt kan bestemme seg for hva den er, er dette en virkelig bil og er stolt av det. 

Men det er en virkelig smart bil, med bl.a. et asymmetrisk dashbord som sparer plass, med et helt nytt varme/ac-anlegg som sparer masse plass, med en glupt differensial som faktisk gir 10 cm bedre benplass foran enn i en Yaris og med spesielt utviklede magre seter som allikevel skal være komfortable nok.

Interiøret er svært fleksibelt, med spesielle sleidefunksjoner for setene. Og resultatet av weekend-handlingen på super’n får du meget god plass til, samtidig som det er enkelt å få både på plass og ut igjen.

 

CO2-brikker

Toyota snakker ikke høyt om drivlinje-alternativene ennå, men de sier klart fra at denne bilen er helt nødvendig for at de skal nå det flåteforbruket som japanske fabrikker har forpliktet seg til: et forbruk tilsvarende 140 g CO2 pr. km. innen 2009.

En annen flunkende ny produksjonsmodell, Urban Cruiser, bruker også det samme argumentet. Under fire meter kompakt SUV, med et utseende som kan minne litt om den opprinnelige Land Cruiser.

Men selv om den heter Urban i navnet sitt, er nok IQ mye mer en ren bybil enn denne. For dette er en seriøs familiebil i et segment som fremdeles er i solid økning.

Heller ikke her er annet enn mål tilgjengelige. Hester og kubbikk og drivstoff og sånt må vi vente på.  Men med introduksjon i løpet av første halvår 2009 behøver vi nok ikke vente lenger enn Paris i oktober før vi får full beskjed.

De viste også en plugg-inn løsning for Prius. Ikke spesielt sensasjonelt, en liten flåte går allerede i feltprøve for det franske energiselskapet EDF.

 

Renere

Men det gjør ikke 1/X som hadde Europa-premiere i Genève.

Det må nesten være flaut å være Prius, for her en bil som har samme innvendige mål som Prius, men som med 420 kg veier en tredel og som samtidig, men 0,27 l/mil er dobbelt så brennstoff-effektiv som Prius.

Full elektrisk og boost med en effektiv konstant-fart 500 kubikker som går på omtrent hva som helst, er i seg selv ikke oppsiktsvekkende. Det er det lettvektskonstruksjonen som er, en utvikling som sårt trengs etter 30 år med stadig tyngre biler.

Egentlig skal det bli mer spennende å se hvordan Toyota forfølger lettvekt-tankegangen sin, enn hvordan de løser fremdrift-oppgavene. For der finnes det allerede så mange fasiter.





toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer