img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Neddempet Sbarro
Aldri en Genève uten en Sbarro eller to. Jo da, han var der i år også, men ikke så vill som vanlig.






Fast gjest

Fra noen hundre tusen brukere av BilNorge har det kommet spørsmål om det ikke var noe Sbarro i Genève i år siden vi ennå ikke har nevnt ham. 

Og alle som har fulgt oss fra Genève gjennom de siste 30 år, vet at uten Sbarro er det ikke noen Genève. (Her kan du se hva et søk på Sbarro gir av treff på BilNorge.no)

Eller omvendt.

Selvfølgelig var han der i år også. Denne italienske dynamoen som kan alt om bil. Og som har brukt de siste tyve årene til å lære bort alt-om-bil til klasse etter klasse av ivrig ungdom som, når de er ferdig med skolen hans, virkelig kan alt. 

Og da mener jeg alt. Bygge 9 Moto Guzzi motorer sammen til en V-18 motor, med selvkonstruert elektronisk innsprøytning, plassert i et chassis du har beregnet og bygget selv og kledd det hele i et karosseri som er miste-pusten-vakkert, både tegnet og banket av deg selv. Du har til og med lært å kjøre det hele både fort og trygt.

 

Evolusjon

Men årets presentasjon var allikevel litt tilbakeholden. De åpne ESP9-modellene var, med sin Formel-1 stil, med skjermer og andre detaljer som gjorde dem gatemulige, bare en fortsettelse av gateracerne fra i fjor (som du finner her).

Men der fjorårets var utstyrt med forholdsvis beskjedne krefter fra Citroën eller Peugeot, var årets klargjort for større maskiner. Opp til V-8’ere så det ut som.

 

Supersport og mc

Årets supersportsbil het GTB, hadde en A-stolpe som minnet om en gammel Porsche 908 eller en fransk Le Mans racer fra 50-årene. Løftbare dører og svær spoiler bak bidro også til racingassosiasjonene, mens skinninteriøret var meget mer komfort enn konkurranse. 

Det ble ikke sagt noe om teknikken, men siden han hadde døpt bilen GTB er det jo ganske naturlig å tenke Ferrari. Han har alltid noen Ferrari-deler liggende omkring, den gode Sbarro.

Hans Pendolauto var selvfølgelig også gjenstand for meget oppstuss blant alle biljournalistene som syntes dette var Sbarro som i gode gamle dager. En fantastisk Batman-motorsykkel, men på fire hjul.

Motorsykkel-tankegangen var imidlertid gjennomført, for denne kunne også krenge i svingene. Ikke som en firehjuls bil, men den riktige veien – innover i svingene. 

Problemet for tre av oss var imdlertid at det er fem måneder siden vi måpende beundret Yamaha som da viste sin nesten identiske Tesseract. 

Så for en gangs skyld var ikke Sbarro i forkant, selv om det så ut som om Pendolauto hadde hans utrolige navløse hjul. Men det viste seg også å være en illusjon.

 

Assystem

Så det som var tilbake var fjorårets Assystem. En bybil med et hjul foran, et hjul bak og to på midten på hver sin side. Diamant-format. 

Sammen med et konsulentfirma som altså heter Assystem utvikles dette el-drevne konseptet til noe som skal bli produksjonsklart. Her er det ikke bare fasong og snu-på-en-femøring (bokstavelig talt) –egenskapene som blir spesielle. 

Assystem jobber med en helt ny menneske-maskin interface der bilen jobber interaktivt med fører, gatemiljø og andre biler. Det dreier seg om kommunikasjon, og ideelt skal man jobbe med to- eller tre-veis kommunikasjon.

Mens man venter på at veier og andre biler skal komme opp på Assystem-nivå, skal Sbarro-bilen for eksempel selv kunne gjenkjenne trafikkskilt og –signaler og gjengi dem på dashbordet.

 

Interaktiv

Den skal kunne ”lese” andre trafikanters oppførsel og selv foreta veltilpassede reaksjoner. For eksempel bråbremse når det skjer noe uventet rett foran.

Og den skal kunne kommunisere med føreren på en måte man ikke har opplevd før. Og selvfølgelig skal den være grønnere enn grønn.

Vi har ventet på produksjonsutgaver av Sbarros vidtflyvende ideer før. Hvis jeg nevner at Assystem har 40 års erfaring, jobber i 14 land med til sammen 8.800 ansatte og at de omsatte for 642 millioner Euro i 2006, er håpet kanskje mer realistisk enn noen gang før?






toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer