img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Scirocco: Endelig en tøff VW
FØRSTEINNTRYKKET: Når man starter med en konseptbil som er så kul som Volkswagen IROC, skal det mye til at produksjonsmodellen kan følge opp. Vi har kjørt Volkswagen Scirocco og gir deg svaret på om du har grunn til å glede deg.

12 år etter at Volkswagens la ned produksjonen av Corrado gjør de comeback med en coupé som har tatt igjen navnet som den lille sportscoupéen bar da den første gang kom i 1974 – Scirocco.

Som den gang deler den mekanikk og andre deler med Golf – men Scirocco er både bredere og lavere - det merkes.

MELD DEG PÅ og motta gratis nyhetsbrev hver dag

Når kommer bilene til Norge? Sjekk vår oppdaterte kalender

Historietime

Scirocco MK1 ble i likhet med Golf og Passat tegnet av Giorgetto Giugiaro – og ble introdusert for 34 år siden som en sportslig mellomting av nettopp en Golf og en Passat.

I 1982 kom en kraftig redesignet og enda mer kileformede MK2 – det er den med den karakteristiske spoileren oppe på vinduet.

I 1987 bestemte Volkswagen seg for å være nyskapende – og lanserte Corrado.

Selv om den så helt ny ut – var den en blanding av den eksisterende og en ny plattform.

Til tross for introduksjonen av Corrado sent i 1988 fortsatte man å produsere Scirocco så lenge som frem til 1992.

Corrado er nok mest kjent for sin G60-lader – en kompressor som bidro til at man hentet ut 160 hester fra en 1,8-liters motor. Senere kom flere alternative motorer – toppet av en 2,9-liters sekser - VR6 med 190 hester.

Men i 1995 var det slutt – og Golf GTI sto igjen som det sportslige alternativet for de som har villet kjøre Volkswagen.

I august 2006 viste Volkswagen IROC i Berlin. Dermed ble det klart at Volkswagen ville ta opp arven – og her er den.

VI VAR TIL STEDE PÅ AVDUKINGEN AV IROC I BERLIN

Følsom for farge

Det er ikke noe tvil om slektslikheten mellom Golf og Scirocco – men på et vis kjenner du igjen vel så mye fra EOS når du begynner å studere bilen.

Dette er ikke en bil du kjøper i mørkeblå eller sølvgrå – med mindre du ønsker å fremstå som svært diskret.

Velger du en av de lysere skarpere fargene – kanskje først og fremst Volkswagens tolkning av fargen til Kermit the frog – får du virkelig frem detaljene.

Konseptbilen IROC var spektakulær – og jeg innrømmer at jeg har vært litt skeptisk etter å ha sett bilen på bilder.

Men etter å ha sett den både på veien og parkert på vakre lokasjoner i Portugal, må jeg bare si at til tross for at en del av det djerveste fra IROC er borte – er dette det tøffeste Volkswagen har levert på svært lenge.

Fronten er lav – og lykter og grill viser tydelig retningen som merket har tenkt seg i årene fremover. Skuldrene er markante og bilen ser muskuløs ut – særlig forfra.

HER ER EN SCIROCCO I TOPPTRIM

Ser du bil bakfra ser den også betydelig bedre ut i virkeligheten enn hva den gjorde på bildene vi har sett tidligere.

Litt sleivete kan man si den ser ut som en Golf som har stått litt varmt – den har både seget nedover i høyde og utover i bredden.

Bagasjerommet er 58 liter mindre enn i dagens Golf – men når man legger ned setene er det fortsatt plass til 755 liter. Det er nok sannsynligvis ikke alt for interessant for de som velger en Scirocco i stedet for en Golf.

Kunne tatt det lenger innvendig

For den som husker innredningen i IROC er nok Scirocco betydelig neddempet. Det mest karakteristiske er setene som er designet for bilen – og de nye håndtakene som står opp på innsiden av dørene.

Bilen er en ekte 2+2 og to voksne kan få plass i baksetet – man bør nok likevel ikke være for høy – men for barn og små voksne er det overraskende god plass.

Interiøret er ellers en blanding mellom Golf og EOS – midtkonsollen er tydelig hentet fra cabrioleten der man jo har forsøkt å løfte premiumfølelsen en tanke.

Kunne jeg velge, kunne jeg nok tenkt meg et enda litt mer sportslig og røffere preg på interiøret – man har fjernet seg signifikant fra Golf og Passat utvendig – og man kunne tatt sjansen på å gjøre det innvendig også og stått seg på det.

På veien

Scirocco har samme akselavstand som Golf - nemlig 257,8 centimeter. Den er imidlertid 4 centimeter lenger – 4,1 cm bredere og hele 9,7 centimeter lavere.

Lukk opp bakluken og den høye lasteterskelen forteller tydelig at man har gjort alt man har kunnet for å gjøre bilen stivere.

Bilen er forhjulsdreven og oppfører seg omtrent som forventet. Kommer du for fort inn i svingen, vil den understyre uten særlig dramatikk. Slipper du imidlertid opp høyrefoten en smule, finner den raskt veien tilbake til sporet. Selv ikke et lite nøkk i håndbrekket vil få bakenden til å slippe taket – og det hele er sportslig på en trygg og komfortabel måte.

Støynivået på søreuropeisk asfalt er lav – det blir spennende å kjøre målinger her hjemme for å se hvor bra det faktisk er.

Passe kvikk

Bilnorge.no har kjørt Scirocco med to motoralternativer.

Toliteren er den samme som vi finner i Golf GTI – med turbo og 200 hestekrefter gir den svært godt skyv. Kombinerer du den med Volkwagens strålende DSG-kasse får du litt av Playstation-følelsen når du bruker girhendlene på rattet.

Girhendlene kunne vært litt større – en sniktitt på de fine, krommede som sitter i Audi TTS for eksempel, hadde vært med på å gi hakket mer sportslighet i kupeen.

Mer interessant for Norge er ganske sikkert 1,4-liters TSI. Vi ble først kjent med den i Golf GT der den lille motoren ga 170 hester og imponerte stort.

Den sprekeste utgaven med både kompressor og turbo yter 160 hester – mens den mindre varianten av TSI-motoren med bare turbo yter 122.

Det relativt lave effektuttaket gjør at gjennomsnittsforbruket ligger på 0,61 l/mil – km. Det gjør den mer avgiftsgunstig, noe som fører til en startpris på 280.000 kroner.

Vil du ha 160 hester, starter denne på kr 320.000 mens 200-hesteren spretter opp i kr 400.000.

Også diesel

Scirocco kommer også med to turbodieselmotorer. De yter 140 og 170 hester og har startpriser på henholdsvis kr 310.000 og kr 360.000.

Importøren lover at man i forbindelse med introduksjonen vil sette sammen en pakke som vil koste rundt 8000 kroner som gir deg det utstyret som skal til for å gi bilen det stuket den fortjener.

Vi må vente til november før vi får bilen på norske skilter – og kan allerede love deg at vi vil ta bilen ut i test mot aktuelle konkurrenter.

SE STORE BILDER AV SCIROCCO HER

 

Fakta Volkswagen Scirocco 2.0 TSI DSG

MOTOR:
Firesylindret turbomotor 1,994 ccm – 200 hester ved 5.100 o/min – 280 Nm ved 1.700 o/min.

YTELSER:
Aks 0-100 km/t: 7,2 sekunder
Toppfart: 235 km/t
Forbruk: 0,76 l/mil
CO2-utslipp: 179 g/km

MÅL OG VEKT:
Lengde: 4,256 m
Bredde: 1,810 m
Høyde: 1,404 m
Vekt: 1318 kilo.
Bagasjerom: 292 liter (VDA)

Pris: ca. kr 400.000













toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer