Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Scirocco: Endelig en tøff VW FØRSTEINNTRYKKET: Når man starter med en konseptbil som er så kul som Volkswagen IROC, skal det mye til at produksjonsmodellen kan følge opp. Vi har kjørt Volkswagen Scirocco og gir deg svaret på om du har grunn til å glede deg. |
||||||||||||||||
12 år etter at Volkswagens la ned produksjonen av Corrado gjør de comeback med en coupé som har tatt igjen navnet som den lille sportscoupéen bar da den første gang kom i 1974 – Scirocco. Som den gang deler den mekanikk og andre deler med Golf – men Scirocco er både bredere og lavere - det merkes. MELD DEG PÅ og motta gratis nyhetsbrev hver dag Når kommer bilene til Norge? Sjekk vår oppdaterte kalender Historietime I 1982 kom en kraftig redesignet og enda mer kileformede MK2 – det er den med den karakteristiske spoileren oppe på vinduet. I 1987 bestemte Volkswagen seg for å være nyskapende – og lanserte Corrado. Til tross for introduksjonen av Corrado sent i 1988 fortsatte man å produsere Scirocco så lenge som frem til 1992. Corrado er nok mest kjent for sin G60-lader – en kompressor som bidro til at man hentet ut 160 hester fra en 1,8-liters motor. Senere kom flere alternative motorer – toppet av en 2,9-liters sekser - VR6 med 190 hester. I august 2006 viste Volkswagen IROC i Berlin. Dermed ble det klart at Volkswagen ville ta opp arven – og her er den. VI VAR TIL STEDE PÅ AVDUKINGEN AV IROC I BERLIN Følsom for farge Dette er ikke en bil du kjøper i mørkeblå eller sølvgrå – med mindre du ønsker å fremstå som svært diskret. Velger du en av de lysere skarpere fargene – kanskje først og fremst Volkswagens tolkning av fargen til Kermit the frog – får du virkelig frem detaljene. Men etter å ha sett den både på veien og parkert på vakre lokasjoner i Portugal, må jeg bare si at til tross for at en del av det djerveste fra IROC er borte – er dette det tøffeste Volkswagen har levert på svært lenge. Fronten er lav – og lykter og grill viser tydelig retningen som merket har tenkt seg i årene fremover. Skuldrene er markante og bilen ser muskuløs ut – særlig forfra. Litt sleivete kan man si den ser ut som en Golf som har stått litt varmt – den har både seget nedover i høyde og utover i bredden. Bagasjerommet er 58 liter mindre enn i dagens Golf – men når man legger ned setene er det fortsatt plass til 755 liter. Det er nok sannsynligvis ikke alt for interessant for de som velger en Scirocco i stedet for en Golf. Kunne tatt det lenger innvendig Bilen er en ekte 2+2 og to voksne kan få plass i baksetet – man bør nok likevel ikke være for høy – men for barn og små voksne er det overraskende god plass. Interiøret er ellers en blanding mellom Golf og EOS – midtkonsollen er tydelig hentet fra cabrioleten der man jo har forsøkt å løfte premiumfølelsen en tanke. Kunne jeg velge, kunne jeg nok tenkt meg et enda litt mer sportslig og røffere preg på interiøret – man har fjernet seg signifikant fra Golf og Passat utvendig – og man kunne tatt sjansen på å gjøre det innvendig også og stått seg på det. På veien Lukk opp bakluken og den høye lasteterskelen forteller tydelig at man har gjort alt man har kunnet for å gjøre bilen stivere. Bilen er forhjulsdreven og oppfører seg omtrent som forventet. Kommer du for fort inn i svingen, vil den understyre uten særlig dramatikk. Slipper du imidlertid opp høyrefoten en smule, finner den raskt veien tilbake til sporet. Selv ikke et lite nøkk i håndbrekket vil få bakenden til å slippe taket – og det hele er sportslig på en trygg og komfortabel måte. Passe kvikk Bilnorge.no har kjørt Scirocco med to motoralternativer. Toliteren er den samme som vi finner i Golf GTI – med turbo og 200 hestekrefter gir den svært godt skyv. Kombinerer du den med Volkwagens strålende DSG-kasse får du litt av Playstation-følelsen når du bruker girhendlene på rattet. Mer interessant for Norge er ganske sikkert 1,4-liters TSI. Vi ble først kjent med den i Golf GT der den lille motoren ga 170 hester og imponerte stort. Den sprekeste utgaven med både kompressor og turbo yter 160 hester – mens den mindre varianten av TSI-motoren med bare turbo yter 122. Det relativt lave effektuttaket gjør at gjennomsnittsforbruket ligger på 0,61 l/mil – km. Det gjør den mer avgiftsgunstig, noe som fører til en startpris på 280.000 kroner. Vil du ha 160 hester, starter denne på kr 320.000 mens 200-hesteren spretter opp i kr 400.000. Også diesel Importøren lover at man i forbindelse med introduksjonen vil sette sammen en pakke som vil koste rundt 8000 kroner som gir deg det utstyret som skal til for å gi bilen det stuket den fortjener. Vi må vente til november før vi får bilen på norske skilter – og kan allerede love deg at vi vil ta bilen ut i test mot aktuelle konkurrenter. SE STORE BILDER AV SCIROCCO HER
Fakta Volkswagen Scirocco 2.0 TSI DSG MOTOR: YTELSER: MÅL OG VEKT:
|