img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Toyota forsker
Toyota utvider sitt europeiske forskningssenter.

Det er egentlig ganske utrolig. Verdens bilbransje driver forskning- og utvikling for 85 milliarder Euro i året.

- Hadde vi vært en nasjon hadde vi vært verdens 6. største økonomiske makt, sier dr. Akihiko Saito – en av Toyotas tekniker-topper som også er årets president for Fisita.

Fisita er en global sammenslutning av de ingeniørforeningene som organiserer bilingeniører og deres store kongress åpner i München i dag. I sin åpningstale vil han fortelle om hvordan Fisitas medlemmer har bidratt til å redusere bilenes skadelige utslipp med 85 prosent siden 1990 og hvordan dødstallene i trafikken er redusert med 30 prosent de siste 25 år, på tross av en massiv økning av kjørte kilometer.

Han ville også kunne fortalt om hvordan Toyota satser på økt forskning ved sitt hovedanlegg i Belgia, men det gjør han ikke, for Fisita er ikke et forum for å skryte av egen innsats. 

Så da får vi fortelle litt fra det store anlegget rett utenfor Brüssel, der det nå skal investeres 80 millioner Euro i å bygge ut et stort laboratorium som allerede gjør en god jobb for verdens største bilprodusent.

Men når vi går nærmere inn på det hele, begynner det faktisk å bli litt stusselig. Det er vel å bra at man har en rekke maskiner som tester livslengden på dører og gearspaker ved å slå dem igjen og åpne dem opp, eller å dra den frem og tilbake. Men dette er vel egentlig ikke mer enn å vise at man ikke stoler på underleverandørene og gjerne vil klare det meste selv.

Og når vi blir vist et laboratorium der lakken testes, for eksempel med hensyn til motstand mot steinsprut, skulle man tro at dette også var noe som kunne overlates til lakkprodusentene. 

Noen av disse 80 millionene skal gå til å bygge en testbane rett utenfor anlegget. Og det høres jo utrolig ut – en hemmelig testbane midt i et av de største pressområdene i Europa, der behovet for kontorbygg er ganske voksent. Og så viser det seg at vi snakker om 1,3 kilometer total lengde, der det skal bli noen forskjellige overflatetyper slik at man kan teste rullestøy og komfort. 

Men i hvilken hastighet? Akkurat det var det vanskelig å få noe svar på.

Det var i det hele tatt vanskelig å få tak i hva man egentlig arbeider med der, og hvilke oppgaver de 250 nye som skal ansettes etter ekspansjonen skal få. Tilpassing til Europeiske forhold er et av svarene.

Det er spennende nok, men i det bør det vel ligge litt mer enn å tilpasse rattkranser og girkuler til europeiske hender, som – fikk vi vite – er 8 mm lenger enn japanske og som har en tommel som også er 8 mm lenger!

Europa skal også ha ansvaret for utvikling av moderne dieselmotorer – og det er selvfølgelig en kjempejobb, der vi vel har en følelse av at de andre Forsknings&Utviklings-sentrene vil ha en finger med i spillet. Og så er man med i en arbeidsgruppe som jobber med hydrogen-sikkerhet.

Det er sikkert mye mer enn dette, men – for å komme tilbake til Fisita.  Det er påfallende at en rekke av de mer spennende foredragene der vil komme fra Toyotas ingeniører fra forskningsavdelingene i for eksempel Japan og Korea, men ingen fra Europa.

- Vi er ikke her for å produsere rapporter til Fisita, svarte Kazuhiko Miyadera, da vi spurte ham. Han er visepresident og sjef for Research & Development-gruppen i Toyota Motor Europe, så han vet det vel.

Litt synd egentlig. Hvis jeg var så flink at jeg kunne velge ville jeg da heller jobbet med litt cutting edge forskning hos en storprodusent enn med å tilpasse produktene hos en enda større produsent.

På den annen side – Toyota har klart seg svært godt uten råd fra meg.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer