img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Og så ble VW en datter
Med 35,14% av kapitalen er Volkswagen i realiteten blitt et datterselskap av Porsche. Men heldigvis slutter ikke historien der.

Det er temmelig nøyaktig et halvt år siden Ferdinand Piëch, Porsche-arving og de facto bestyrer av Porsches virksomhet, vandret rundt på en stor mottakelse under Genève-utstillingen med et snev av Napoleon rundt seg. 

Han hadde tilbakelagt noen smarte runder med oppkjøp av VW-aksjer, han hadde styrket forholdet til MAN, og nå hadde han kommet hjem fra Sverige der han i realiteten hadde overtatt Scania.

Selvfølgelig var det et og annet rekk av Keiser her.

I dag er bildet noe annet. Fetter Wolfgang Porsche, som heller ikke er noen dumming, men som dessuten er en gentleman, har overtatt noen viktige posisjoner i det fremdeles familiestyrte Porscheselskapet.

Problemet med det er at andre Porsche-familiemedlemmer ikke er like overbevist som Ferdinand Piëch om at det viktige er å eie VW, så resten betyr ikke så mye. 

Utfordringer
Både Wolfgang Porsche og Porsches daglige leder, Wendelin Wiedeking, mener at VW kan trenge å reorganiseres litt. I realiteten har jo Wolfsburg vært statseid, inntil det nå er i ferd med å bli familie-eid.

Det betyr blant annet meget sterke arbeidstaker-interesser og en produksjon som ikke akkurat er Europas mest rasjonelle, for å si det mildt. 

Piëch er imidlertid fagforeningenes mann, han er ingeniøren som gjerne setter i gang en ubegripelig produksjon av det gamle Bugatti-navnet, samtidig som han lar seg lure opp i stry av folk som selger ham gamle Bugattier – som ikke er så gamle allikevel.

Han er mannen som kjøper Rolls, for så å oppdage at det vare bare Bentley han fikk med seg, gitt. Resten tilhørte faktisk BMW.

Det er med andre ord ikke alle som nærer en nesegrus beundring for ham.

Familiestrid
Dersom det ikke hadde vært så alvorlig, ville forrige ukes lille familiestrid bare vært pikant, men nå er motsetningene ute i det offentlige rom. Det viste seg nemlig at ved et styremøte i forrige uke, der det skulle stemmes over et forslag om Porsches rett til å jobbe tett med Audi, var Ferdinand Piëch fraværende. Dermed kunne fagforeningene vinne avstemningen siden de var flere enn eierne.

Nå var selve avgjørelsen, og forslaget, uten særlig strategisk viktighet. Men ikke bare tapte familien det de regnet med var en sikker sak, de ble latterliggjort - og det var verre.

Både Wolfgang Porsche og Wendelin Wiedeking var forholdsvis udiplomatiske da de beskrev situasjonen, og Porsches ordbruk var slik at alt tyder på at familien nå vil ha urokråken fjernet. 

Maktkamp
Piëch sitter nemlig som formann i styret hos VW og har dermed en dobbelstemme som kan gjøre det vanskelig for familien å stake opp en effektiv kurs for virksomheten fremover.

Men på den annen side er det begrensede muligheter for å fjerne Piëch så lenge han har fagforeningene med seg. Det fortelles at det skal holdes meget interne klan-samlinger for Porsche-familien i ukene som kommer. Det er mulig dette problemet kan ordnes internt, men det er også mulig man må til topps i EU-systemet for å ordne dette.

Lex VW
Det er nemlig en spesiell lov, Lex VW kalles den, som regulerer mulighetene aksjonærene har til å styre den bedriften de eier. En underlig etterlevning fra årene rett etter krigen. Foreløpig har myndighetene i Tyskland og EU vegret seg mot å endre den. For mye bråk i tiden fremover, og de har vel ikke noe valg.

Men frem til da kan de av oss som elsker antydninger til små familiefighter og store personligheter med muntre traumer, glede seg til nye episoder i denne såpen. Problemet er bare at de vil gå ut over både arbeidstakere og småaksjonærer. Og da er det plutselig ikke så morsomt allikevel.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer