Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Stort press på eco-servietter I Frankrike er Patrick le Quement bilens yppersteprest. Hans navn er kjent av alle unger i alle hjem, og selv om han har hatt noen misser er det fremdeles han som setter agendaen. |
||||||||||||||||
Kommentar: Jon Winding-Sørensen Guruer Men så har vi to viseyppersteprester. Jean Paul Ploué og, på Peugeot-siden Jerome Gallix. Den siste kanskje minst, fordi han hadde vært kortest på toppen. Disse to er nemlig sidestilt som sjef for design hos henholdsvis Citroën og Peugeot. Gallix er en gammel Peugeot-mann, men i 1995 forlot han selskapet for å starte sitt eget, Artware. I 2002 solgte han seg ut derfra og gikk tilbake til Peugeot som vise-sjef, men med klare utsikter om å bli general når Geerard Welter trakk seg og han skulle bli overordnet. Ser fremover Det er med andre ord ikke så rart at journalistene har stått i kø for å intervjue Peugeots ganske ferske designsjef, nå som han forteller hva han står for. Problemet er at han kommer ikke til å være der til avtalt tid. Skru tilbake… Om hvor digitalt selskapet ordner. Om at de har litt over 30 fast ansatte, men blir mange flere når det er store prosjekter. Om at nå blir det kanskje nærmere kontakt med gamle eiere allikevel. For det vise seg altså, dagen før den store, viktige bilutstillingen i Paris, at Peugeot forteller at Jerome Gallix har avsluttet sitt engasjement – eller hva det heter. Fått sparken, virker ikke direkte usannsynlig. Og samtidig fortelles man at Citroëns designsjef, Jean Paul Plouér ”foreløpig” også skal overta ledelsen for Peugeot design. De av dere som synes dette høres ut som en virkelig maktkamp blant forfengelige primadonnaer er, skal vi si, ikke alene her i verden.
|