img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Porsches såpeopera snart over
Det var en kamp om milliarder. Nå er det blitt en kamp om millioner. Hvor mange slike Wendelin Wiedeking skal få når han må forlate det som blir en ny VW-filial.

Nå later det til å være klart. I løpet av denne uken vil VW overta først 49 prosent av Porsche, og resten om noen måneder.

Samtidig ser det ut til at de overtar Porsche Holding, en av Europas største bilforhandlere med stort salg av VW-Gruppens produkter og et selskap Wolfsburg kan bruke for å øke sin egen innsats østover.

Og selve kongen, Wendelin Wiedeking, geniforklart Porsche-leder som har ført den lille sportsvognprodusenten fra et nesten-konkurs selskap i 1992 til å bli verdens mest profitable bilprodusent, må forberede seg på et liv etter Porsche. 

Han gjorde nesten alt riktig, men han forsto ikke politikken. 

Mot seg hadde han en av Ferdinand Porsches barnebarn, Ferdinand Piëch – han viser seg igjen som den absolutte herskeren.

Denne tragiske såpeoperaen startet for nesten fem år siden:

25. september 2005: Porsche gjorde kjent at de ønsket å kjøpe 20 prosent av Volkswagen. Både Ferdinand Piëch hos VW og Wolfgang Porsche, styreleder hos Porsche, støttet planen.

28. september 2006: Europarådet satte Lex Volkswagen under press. Den som sier at stemmeretten for hver aksjonær er begrenset til 20 prosent og som sikrer enkelte aksjonærer helt spesielle rettigheter.

7. november 2006: Audi-sjef Martin Winterkorn, som etterfulgte Ferdinand Piëch hos Audi, blir overraskende ny VW-sjef. Bernd Pischetsrieder, sjef frem til da, ble skjøvet langt ut på siden.

15. november 2006: Porsche fortalte at de nå eide 27,4 prosent av VW og ville øke til 29,9 prosent. Over 30 prosent skulle de aldri, ble det sagt.

24. mars 2007:  Porsche eier 31 prosent av Volkswagen og må gi de andre aksjonærene et plikttilbud for deres aksjer.

26. juni 2007: Porsche slår sammen aksjeposten i VW og Porsche AG i et nytt selskap: Porsche Automobil Holding AG.

17. september 2007: Fagforeningstoppen hos Volkswagen, Bernd Osterloh, går til arbeidsretten i Stuttgart med en klage der han hevder at aksjonærbestemmelsene i Porsche Automobil Holding hinder medbestemmelsesmulighet fra VW-arbeiderne. Retten avviser klagen.

12. september 2008: Styreformann Ferdinand Piëch lar et fagforeningsforslag bli vedtatt der det sies at samarbeide mellom Audi og Porsche bare kan skje når det blir godkjent av VW-styret.

16. september 2008: Porsche eier 35,14 prosent av VW og overtar dermed den faktiske kontrollen.

13. november 2008: Det har vært kamp på EU- og regjeringsnivå om endringer i ”VW-Loven”. Den tyske Bundestag avviser imidlertid forslag til endringer med stort flertall.

26. oktober 2008: Porsche-sjef Wendelin Wiedeking spilte ut alle kortene sine: Porsche vil eie ikke 50, men 75 prosent av Volkswagen-gruppen. De eier allerede 42,6 prosent og har opsjoner på ytterligere 31,5. Dette er lånefinansiert for oppunder 9 milliarder Euro.  VW-aksjen fyker opp til en kortvarig rekordhøyde på 1000 Euro.

1. februar 2009: Porsche eier mer enn 50 prosent av VW.

25. mars 2009: Porsche får enkelt utvide kreditten på mer enn 10 milliarder Euro for å finansiere VW-kjøpet.

Men så begynner motvinden. Krangling i en sterk familie som nå, mer enn noe annet, trenger en proff fredsmegler, banker som strammer til, Piëch som heller ser sitt eget familiefirma som det 10. merket i VW-buketten og en Wiedeking som fremdeles ikke helt ser tegningen, før han i forrige uke tok kontakt med Tysklands beste arbeidsrettsadvokat for å sikre en brukbar sluttpakke.

Der snakker vi sikkert om en tre-sifret millionbeløp. Men det er garantert ikke slik han egentlig hadde ønsket denne avslutningen.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer