img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Superoptimistisk GM
Det har vært to spennende uker for GM-voktere. Det startet med at ”Vi tar Opel allikevel” og endte med et kvartalsresultat meget bedre enn ventet.

 

Siste gang GM - slik som vi kjenner selskapet - rapporterte om økonomiske resultater, hadde de tapt 6 milliarder dollar i årets første kvartal.
 
Etter det har det skjedd mye. Staten har trådt til med en liten hjelp&støtte på 6,7 milliarder dollar. Selskapet er komplett reorganisert og har solgt Opel.
 
Bare at de solgte det ikke likevel, de fant ut at de ville beholde det.
 
Og de har solgt Saab, sier de. Bortsett fra det litt kjedelige faktum at ingen riktig har kjøpt Saab ennå.
 
Og de har altså kommet med et tredje kvartals resultat som var meget mer positivt enn ventet. De tjente 1,5 milliarder på driften, men med finansutgifter, skatter, avsetninger osv. endte det 1,5 mrd. baklengs.
 
Men - likevel - budskapet ble mottatt med velmotivert begeistring.
 
Men dette var avslutningen på disse 14 dagene. Vi kan heller starte i den andre enden. Ingen trodde sine egne ører da det fra Detroit lød at ”vi beholder Opel allikevel”.
 
Den tyske regjeringen hadde lagt enormt mye arbeid og prestisje og renommé ned i arbeidet for å selge dem til en gruppe som bestod av en russisk bank med uoversiktlige forbindelser bakover til russisk bilindustri og et kanadisk selskap som nylig har begynt å bygge Aston Martins største luksusmodell i Østerrike.
 
Opel-sjefen, som hadde ytret seg sterkt kritisk mot GMs oppførsel i dagene som førte frem til overraskelsen måtte selvfølgelig gå. Mens Detroit sendte en enorm sjarmpatrulje inn i Europa. 
 
Delegater fra Detroit reiste rundt i BundesTyskland og forsikret at egentlig var Generalen meget sympatisk, alle burde like ham, dessuten var han opptatt av miljø og arbeidsplasser og egentlig hadde han penger nok.
 
Det var selveste konsern-sjefen Fritz Henderson som startet. Med sorgtung mine forklarte han det tyske folket at ”det hadde ikke vært GMs mening å overraske noen, selv om vi nå vet at det er det vi har gjort”, sa han. Og la til ”Sorry”.
 
Så sendte de Nick Reilly inn som konstituert Opel-sjef, mens man letter etter en leder fra litt mer lokalt miljø. Reilly er riktignok kjent som en hard saneringsmann, men han har masse kred for sikkelig posisjonering av Chevrolet globalt, og han har også evnen til å forhandle på høyt politisk plan.
 
Og det kan bli nødvendig dersom han skal få de milliardene ut av Tyskland, som Angela Merkel lovte Magna, og som hun senere måtte forsikre EU ikke var øremerket noen spesiell mottaker - de var avsatt til de som ville redde Opel.
 
Det tok bare et par dager før Reilly ga et annet positivt signal til alle som er gale i Opel. 150 medarbeidere som hadde sittet i et fjernt, utilnærmelig slottstårn rett utenfor Zürich, og lekt GM Europa, med diverse muntre bokføringspunkter i Spania og en ganske uoverskuelig forretningsstruktur, flyttet til Rüsselsheim.
 
"Nå som vi har solgt Opel er ikke flermerke-strategien noe vi behøver bekymre oss over" var budskapet.
 
Hvem som har kjøp Saab er det ingen som vet, og dessuten skal administrasjonen for Chevrolet være tilbake i Zürich. Men alle de 150 Opel-relaterte skal være på plass i Rüsselsheim, Opels hjemsted, før nyttår.
 
Men la oss ta med oss Saab før vi går videre.
 
Frem til 9 juli har GM tatt kostnadene med Saab som de bokførte til 912 millioner dollar. Men etter det og frem til 30. september har GM skrevet opp Saabs bokførte verdi med 59 millioner dollar. Står det i kvartalsrapporten.
 
Avtalen med den potensielle kjøperen, Königsegg, ble underskrevet den 24. august. Det er ikke umiddelbart åpenbart hva dette betyr, for å si det sånn.
 
I forhold til EU og den svenske regjeringen, trekker alt ut i tid. Tidligst kan man vente klare beskjeder om statsgaranti og lån i desember, kanskje ikke før i januar.
 
Men et problem til har selvfølgelig dukket opp.
 
EU har villet vite om Saab tjente penger pr. 1 juli 2008 – syke bedrifter skal nemlig ikke få lån, og i så fall vil svensk innsats bety skjult statsstøtte. Siden Saab tapte ca. 3 milliarder kroner i fjor, er det litt vanskelig å komme rundt dette problemet.
 
Samtidig har Länsstyrelsen i Västra Götaland stevnet Saab for 110,7 millioner kroner – de vil ha utbetalte lønnsgarantier tilbake. Frist 14. desember. Saab anerkjenner ikke karvet, de trodde alle lønnsgarantier inngikk i den offentlige akkorden og skal skrives ned, sier de i Trollhättan, og vil eventuelt prøve kravet for en domstol.
 
Det er kanskje ikke nødvendig å legge til at Saab-salget nå begynner å likne på det siste vannet som renner ut av et badekar - det er som om farten og virvlene blir stadig større.
 
Men tilbake til GM og Opel. Før den glade rapporten for tredje kvartal ble lagt frem fortalte GM at de allerede hadde betalt tilbake 200 millioner Euro til Tyskland, som nedbetaling på brolånet Opel fikk i sommer.
 
Og GM lover å betale tilbake 400 millioner til innen 30 november. Dermed er de allerede langt foran alle andre planer med hensyn til å betale tilbake de totalt 1,5 milliardene Opel fikk for å overleve frem til noen andre kunne ta ansvaret.
 
Og ikke bare det.
 
GM fikk opprinnelig 50 milliarder i hjelp fra den amerikanske regjeringen, men det aller meste av dette er gjort om til 61 prosent eierskap i konsernet. 6,7 milliarder er imidlertid bokført som gjeld, og det skal man begynne å betale nå. 1 milliard i hvert kvartal første avdrag i desember. Det betyr at lånet er vekk i 2011 – fire år før planen.
 
Men det betyr også at GMs vei tilbake til børsen og normal, kapitalistisk forretningsdrift blir mye kortere enn noen hadde regnet med. Faktisk snakkes det om en IPO allerede neste år.
 
For så å komme tilbake til den ferske kvartalsrapporten.
 
I hele 2007 tapte GM nesten 39 milliarder dollars. I fjor var tapet på 31 milliarder. Da høres et kvartalstap på 1,5 milliarder ut som en forbedring. Selv sammenliknet med et forholdsvis bra tredje kvartal i fjor som endte 2,5 milliarder baklengs.
 
Omsetningen i tredje kvartal var på 28 milliarder, 5 mer enn i annet kvartal. Positivt var det også at GMs internasjonale virksomhet gikk i solid pluss.

 
Nå presiserer GM at det er to viktige punkter man må ta hensyn til når man leser kvartalsresultatene. Det første er at siden GM ikke er på børs for tiden er man ikke forpliktet til å offentliggjøre resultatene. Men siden USAs skattebetalere har ganske store interesser der er det naturlig at tallene gjøres offentlig.
 
Det andre er at tallene ikke er direkte sammenliknbare med tidligere tider. Nye GM er et helt annerledes selskap, som dessuten tilbrakte de første ti dagene i tredje kvartal i skifteretten.
 
Men man kan ikke unnlate å legge merke til et tredje viktig punkt, at selv om det er masse hardt arbeid fremover later det til at ”nye” GM allerede har skapt et ganske solid fundament å jobbe videre ut fra.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer