img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
17 bilder i galleri
Det indre som teller
FØRSTEINNTRYKKET: Opel satser på at de vil klare å kommunisere at Corsa er blitt ny, til tross for at alle ressursene er brukt der det ikke synes.

Når publikum strømmer inn i utstillingshallene i Genève, møter de en Opel Corsa som har fått en kraftig overhaling, men uten at det synes særlig godt på utsiden.

En litt bredere krom-bart er det mest synlige som har skjedd utvendig på det Opel kaller en ”ny” Corsa.

Det er imidlertid oppgradert chassis og drivlinje som er de største nyhetene ved bilen som utgjør 30 prosent av Opels salg i Europa, men der det kun ble solgt i underkant av 400 eksemplarer i Norge i fjor.

Mer kraft – lavere forbruk

Det har lenge vært fokus på lavere forbruk, men de siste årene har man også klart å kombinere dette med økt kraft i motorene.

De viktigste endringene for Corsa sin del er at 1,2-literen har fått økt effekten fra 80 til 85 hester og økt dreiemoment fra 110 til 115 Nm, mens forbruket har sunket med 11 prosent.

Det vil si et forbruk på 0,53 liter per mil som gir et CO2-utslipp på 124 gram. Denne motoren kan også utstyres med den automatiserte, manuelle girkassen Easytronic. Da synker faktisk forbruket til 0,51 liter per mil og CO2-utslippet til 119 g/km.

Den nye 1,4 liters motoren har fått to millimeter lenger slaglengde, noe som øker kapasiteten til 1398 ccm. Den har også dobbel kamakselfasing, og effekten har økt fra 90 til 100 hester.

Med et forbruk som ligger på 0,55 liter per mil og et uslipp på 129 g/km, er denne mer tilpasset norske forhold med litt bakker.

For med 1,2-literen blir Corsa i svakeste laget, med mindre du har svært god tid – eller bare kjører inne i byen. Ute på landeveien vil du bli lei av å gire så snart veien begynner å bevege seg i høyderetningen.

Under 100 gram

Viktig, ikke minst i PS-sammenheng, er det at Corsa nå har fått en oppgradert versjon av sin ecoFLEX 1,3 CDTI. Med en turbolader med variabel geometri yter den nå 95 hester, og dreiemomentet er på 190 Nm.

Det har medført at forbruket er redusert med rundt 10 prosent, noe som gjør at utslippet nå er 98 gram for tredørsversjonen og 99 gram for Corsa med fem dører.

BilNorge fikk dessverre ikke anledning til å kjøre den oppgraderte 1,3-literen under lanseringen utenfor Frankfurt, men lover å komme sterkt tilbake når bilen er på norske veier.

Vi kjørte imidlertid den kraftigste dieselmotoren, 1,7 CDTI, som nå yter 130 hk og har et dreimoment på 300 Nm. Det gjør, som tallene antyder, Corsa til en kvikk liten bil. Selv her er utslippene redusert og utgjør ganske pene 118 g CO2/km.

Denne bilen kommer også med en sekstrinns girkasse som gir mer storbilfølelse.

Som mange andre biler, har også Corsa nå fått girskift-indikator. Denne er nok ganske nyttig om du skal klare å holde de forbrukstallene som er lovet.

Bedre chassis og styring

Det er altså under skallet at Corsa først og fremst har fått en kraftig oppgradering. Både dempere, fjærer og stabilisatorstag er forbedret, og dette har faktisk gitt Corsa mer komfort uten at det har gått utover småbilens kvikke egenskaper.

Ikke alle har vært helt fornøyde med styringen på dagens Corsa. Den har vært oppfattet som for lett og dermed litt nervøs.

For å bedre dette har man økt friksjonen og oppgradert programvaren som styrer den elektriske servoen.

Fortsatt er Corsa lett på rattet, men den er blitt merkbart mer stabil å kjøre i høye hastigheter. Fortsatt mangler imidlertid den skarpe styrefølelsen vi finner i en konkurrent som Ford Fiesta.

Godt alternativ

Opel Corsa fremstår som et forbedret alternativ i denne bilklassen, og særlig den oppgraderte dieselmotoren kan bli et spennende alternativ for flere.

Det er imidlertid tøff konkurranse også i dette segmentet, og Polo og Fiesta har et godt grep på kundene.

Når Corsa da i tillegg først og fremst skal selge på indre egenskaper som er lite synlige, kan det bli noen flere utfordringer for forhandlerne når de nå skal forklare hva som er nytt.

Corsa kompletterer et modellprogram hos Opel, som nå i løpet av året også får en helt ny versjon av den lille flerbruksbilen Meriva – i tillegg til nye Astra og Insignia.

 

FAKTA Opel Corsa 1,2

Motor:

4-syl. bensin, 1229 ccm

Effekt:

63 kW (85 hk) v/ 5600 o/min.
115 Nm v/4000 o/min.

Mål:

399,9 x 194,4 x 148,8 cm (L/B/H)

Akselavstand:

251,1 cm

Egenvekt m/fører:

1100 kg

Aks. 0-100 km/t:

13,6 sek.

Toppfart:

172 km/t

Snittforbruk:

0,53 l/mil

CO2-utslipp:

124 g/km

Pris fra:

kr 184.850

Pris som prøvekjørt:

kr 184.850

 

Konkurrenter: Ford Fiesta, Volkswagen Polo, Mazda2, Toyota Yaris.

+ Kompakt og stille småbil med friskt utseende og forbedrede motorer.

- 1,2-literen er i svakeste laget.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer