img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
19 bilder i galleri
Mor og de 7 ungene
FØRSTEINNTRYKK: Moderne storfamilier krever alternativer billøsninger. Vi har kjørt en som både koster og smaker.

Utvalget av syvsetere blir stadig bedre, og selv de som «bare» har tre barn finner nytte i å ha noen ekstra seter. Men ikke alle klarer seg med et par ekstraseter, for familier med ekstreme transportbehov finnes det heldigvis løsninger.

Mercedes-Benz til en nesten en million, da regner du med at skinn, glasstak, automatgir, og ryggekamera er inkludert i pakka, men kanskje ikke firehjulstrekk og åtte seter?

Men det er utenpå
Fra utsiden ser vår testbil nesten ut som en varebil. Med mørk lakk og mørke ruter er det bare de hvite skiltene som signaliserer at vi snakker om millionbil.

På plass bak rattet er det lettere å forstå hva en del av dem er brukt til.

Skinnseter, navigasjon, gedigent glasstak og treverk viser at dette er mer enn en varebil.

Ser du i bakspeilet er det langt tilbake til bakluka – mellom deg og den kan du fylle opp med seriøst mye folk og bagasje.

Gode justeringsmuligheter gjør at det er lett å finne en god sittestilling – og den er overraskende personbilaktig, selv om du naturlig nok sitter noe mer oppreist enn du ville gjort i lavere personbil.

Setene ser imidlertid litt bedre ut enn de faktisk er å sitte i, sidestøtten er ikke den beste, og de bærer preg av at det nok er de mer robuste varebilsetene som gjemmer seg under skinnet.

Man sitter høyt, ser ned på SUV-førerne i fila ved siden av og til tross for størrelsen er Viano med sin ganske firkantede form ikke noe problem å ratte, selv ut og inn på parkeringsplasser og rundt i byen.

Fremkommelighet
Man føler seg trygg ute på veien også. Takket være 4Matic-systemet skal veien være usedvanlig rufsete før du virkelig føler det utrygg.

Skal du kjøre helt opp på hytta, er dette bilen å gjøre det med.

Stabiliteten på landeveien er også svært god, mye takket være akselavstanden. Dessuten er styringen langt mer presis enn man tradisjonelt har forbundet med biler av denne typen. Litt lett kanskje, men samtidig lett å bli vant til.

4Matic-systemet til Mercedes fordeler i utgangspunktet kreftene med 60 prosent bak og 40 prosent foran, men elektronikken sørger for å fordele kreftene dit de gjør mest nytte for seg.

Sammen med resten av elektronikksystemene gjør det at du skal godt ut i dypsnøen før du virkelig føler frykten for å kjøre deg fast. Den største faren er at du blir for nonchalant, så husk Øystein Sundes bevingede ord som at « fordelen med firehjulstrekk er at man kan kjøre seg fast på helt utilgjengelige steder».

Krefter nok
Med mindre du skal drasse rundt med to og et halvt tonn henger og smekkfull bil hele tiden, er 2,2-liters CDI-motoren på 163 hestekrefter tilstrekkelig. Det må det nesten være også, for det er den største dieselmotoren du får i denne bilen.

Noe annet er lite aktuelt – prisen er stiv nok som den er – og det gode dreiemomentet gjør at den harmonerer godt med det tempoet som det er naturlig å holde i denne bilen.

Laster du opp med folk og bagasje, kan det nok være greit å finne plassen sin i køen, men nok en gang ser jeg ikke bort fra at det harmonerer greit med kjøpergruppen for denne bilen.

Automatkassa står godt til motoren, og er av kjent Mercedes-kvalitet når det kommer til girskift.

Utrolig praktisk
Viano er ikke en bil du kjøper fordi den er tøff, sportslig eller linjelekker. Her handler det om praktiske løsninger.

Separate stoler til alle, og dermed god plass også til voksne, eller viltvoksende unger, og ikke minst – dette er en bil der du både har plass til folk og bagasje.

Store skyvedører, og mulighet til å flytte setene frem og tilbake i skinnesystemet på gulvet, gjør at du kan skreddersy Viano til dine behov.

Sjekker du av mange nok bokser på ekstrautstyrslista, trenger du ikke å åpne dørene selv eller bekymre deg for at ikke stereoanlegget overdøver bråket fra baksetene.

Litt avhengig av hvordan du setter opp setene, kan du presse inn over 4600 liter bagasje… da snakker vi om mer enn seks ganger så mye som i en E-klasse.

For de få med mange
Det er ganske sikkert mange familier som kunne tenkt seg en bil som denne for å gjøre unna mange av de transportoppdragene som dukker opp i hverdagslivet.

Men når den billigste personbilversjonen av Viano starter på godt over 600.000 kroner, gjør det at det blir en mulighet for de få.

Viano finnes både som kort, lang og ekstra lang utgave, med bakhjulstrekk, firehjulstrekk og med og uten automatgir.

Innstegsmodellen er en kort versjon med 136 hester 200 CDI, og med trekk på bakhjulene.-

Ønsker du deg en variant av vår testbil, starter den på 812.600 kroner. Hos Bertel O. Steen har de vært flinke til å putte på utstyr, og dermed snakker vi om en testbilpris på 987 864 kroner. Friskt!

Det betyr at du skal ha både spesielle behov, og god økonomi for å velge Viano. 

Da får du til gjengjeld en komfortabel lastebil som tar med seg det meste du har bruk for, og alle du er glad i.

For den som er på jakt etter en diger Mercedes med plass til mer enn fem, med firehjulstrekk, er det naturlig å peke i retning av R-klasse. Likevel, til tross for sine dimensjoner er den er en småbil sammenlignet med en lang Viano.

Fakta Viano 2,2 CDI 4Matic Lang

Motor:

4-syl. diesel, 2143 ccm

Effekt:

120 kW (163 hk) v/ 3800 o/min.
360N m ved 1600 – 2400 o/min

Mål:

500 x 190 x 187cm (L/B/H)

Akselavstand:

320 cm

Bagasjevolum:

4610 liter

Egenvekt m/fører:

2060 kg

Aks. 0-100 km/t:

13 sek.

Toppfart:

174 km/t

Snittforbruk:

0,91 l/mil

CO2-utslipp:

240 g/km

Pris:

Fra 812.600

Pris testet:

kr 987.864

 

 

 

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer