img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
11 bilder i galleri
Avdempet og sportslig nykommer
FØRSTEINNTRYKK: Citroën DS4 lanseres her hjemme i slutten av august. Vi har kjørt nykommeren med de to største motorene. Førsteinntrykket er at både design og fraspark kunne vært enda kvikkere.

Da den nye Citroën C4 ble lansert i fjor, hadde den en nøktern og avdempet design uten sensasjonelle eller oppsiktsvekkende detaljer. Vi skrev den gang at dette var et bevisst trekk fra Citroëns side, for de ville spare den sportslige linjeføringen til DS4.

Nå viser resultatet seg å være noe mindre oppsiktsvekkende enn vi forventet. For å si det sånn: Gapet mellom kvikk design er langt større mellom C3 og DS3 enn mellom C4 og DS4.

Men bevares, linjeføringen er elegant og tiltalende. Vi har jo tidligere rost Alfa Romeo Giulietta opp i skyene for sin delikate design, og forskjellen mellom den og DS4 er marginal når vi snakker eksteriør.

Når vi ser de to bilene i profil, er takbuen og bakdørene så å si identiske. En liten forskjell er det at frontlyktene på DS4 strekker seg litt lenger bakover.

Dørhåndtaket på bakdørene er integrert i dørrammen, og er derfor ”skjult” på samme måte som på flere av Alfa Romeos bilmodeller. Men bakdørene skjuler også en pussig detalj: Vinduene kan ikke åpnes.

Mer dynamikk
Citroën understreker at DS4 er lagt på et høyere nivå enn C4 når det gjelder dynamiske egenskaper. De har ønsket å strekke seg i retning av klassens ledende når det gjelder kjøreegenskaper, Ford Focus.

Ja, kjøreegenskapene er løftet i forhold til C4, men nei, det er fortsatt et stykke vei å kjøre før de er på nivå med Focus.

Ved aktiv kjøring på krevende veier gir ikke chassiset de samme sportslige tilbakemeldinger som Focus, og den elektriske servostyringen er heller ikke så kontant og presis som på Focus.

Hester med hvilepuls
Vi startet prøvekjøringen i Barcelona med den største bensinmotoren, 1,6-liter med 200 hester. Vi forventet en heftig opplevelse med solid fraspark, men inntrykket vi satt igjen med var at en del av hestene ikke hadde kommet seg ut av stallen.

Ved vanlige landeveishastigheter lå kjøreopplevelsen på det jevne, og vi måtte finne veier som tillot et kjøremønster som tilsa turtall rundt 6000 omdreininger før frasparket virkelig ga sportslige assosiasjoner.

Da vi senere skiftet over til den største dieselmotoren, 2,0-liter med 163 hester, fikk vi et annet kjøreinntrykk. Takket være et høyere dreiemoment, 340 Nm mellom 2000 og 3000 omdreininger (mot 275 Nm i bensinmotoren), fikk vi mer å dra på med i motbakkene.

Noe utpreget dynamisk løft var det likevel ikke, for akselerasjonen er naturlig nok noe tregere med dieselmotoren, nærmere bestemt et drøyt halvsekund fra null til hundre.

Tre utstyrsnivåer
Tre bensin- og to dieselmotorer står på programmet. Mens minste bensinmotor (120 hk) leveres med 5-trinns manuell girkasse, er det 6-trinns som gjelder på både største bensinmotor (200 hk) og begge dieselmotorene. Den elektronisk styrte EMG-girkassen kan også leveres sammen med både diesel- og bensinmotor.

DS4 produseres i fabrikken i Mulhouse, mens DS3 produseres i Sochaux. Nykommeren blir levert i tre utstyrsnivåer; Design, Style og Sport. Sistnevnte er kombinert med de to største motorene.

Noe konkret salgsmål har ikke Citroën Norge satt seg ennå, naturlig nok ettersom prisene ikke er klare. En pekepinn er det at prisen vil ligge nærmere 16.000 kroner over C4 med tilsvarende motor og utstyrsnivå.

 

FAKTA Citroën DS4 1.6 HDI/110

Motor:

4-syl. diesel, 1560 ccm

Effekt:

82 kW (112 hk) v/3600 o/min.
270 Nm v/1750 o/min.

Mål:

427,5 x 181 x 152 cm (LxBxH)

Akselavstand:

261,2 cm

Bagasjevolum:

359 liter

Egenvekt m/fører:

1365 kg

Aks. 0-100 km/t:

11,3 sek.

Toppfart:

190 km/t

Forbruk blandet kjøring:

0,69 l/mil

CO2-utslipp:

165 g/km

Pris fra:

Ca kr 261.000

Lansering i Norge:

Slutten av august

Konkurrenter: Alfa Romeo Giulietta, VW Golf, Ford Focus, Opel Astra, Peugeot 308, Hyundai i30, Kia Ceed.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer