img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
46 bilder i galleri
Ampera med et snev av Leaf
Nå, endelig, har vi kjørt produksjonsutgaven av Opels Ampera. Jon Winding-Sørensen er enda mer imponert enn han var før, men har også noen spørsmål.

De fleste vet vel nå hva Opels Ampera er. En smart mellomklassebil som er eldrevet mesteparten av sin karriere, men som fyller på med en 1,4-liters Ecotec-motor og en bensintank på 35 liter.

Med andre ord, det er ikke nødvendig å utvikle den spesielle sitte-på-nåler teknikken her, slik man må med vanlige elbiler.

100 år tilbake
Opplegget er genialt, men heldigvis hadde Opel vært så smarte at de la lanseringen til Amsterdam, og derfra kjørte vi til det strålende, nesten helt nye, bilmuseet i Den Haag.

Der har de en 1917 modell Woods som igjen bekrefter det jeg alltid sier, ikke noe er noen gang verdens første. Sannsynligvis.

Denne bilen hadde som modellbetegnelse Dual Power. Den var batterielektrisk, men hadde også en firesylindret forbrenningsmotor som ladet batteriene når de begynte å gå tomme for saft.

Mer range extender får du ikke.

Nå påstår jeg ikke at Opel byr på 95 år gammel teknologi – det er nok å se på de fire drivmodi for å slå i hjel en slik påstand.

Studerer man de elektroniske finessene i denne bilen, er det nesten også en fornærmelse å kalle den en elbil.

For selv om alle produsenter av moderne elbiler sukker over den store innsatsen de har lagt i, for eksempel, motorens styringssystemer, høres det ut som rocket science ganger to. Det er det ikke.

Gjennomtenkt
Men Opel har allikevel løftet dette spillet et nivå eller tre. Du kan velge normal modus, som er normal. Sport gir en annen gasspedalreaksjon.

Hvis du velger Hold, kobler du inn forbrenningsmotoren for å sikre at det er nok suppe i batteriene til at du kan kjøre hel-elektrisk, fordi du vet at du nærmer deg en liten by om 20 minutter.

Og Mountain – vi brukte ikke den mye i Holland – velger du for å være sikker på at det er nok kWh til skikkelig Alpekjøring.

Alle disse greiene medfører sømløs inn- og ut-kobling av to motorer, en generator, tre clutcher og et ganske avansert planetgir.

Lysende
Det fungerer også helt sømløst – det eneste vi merker det på er at det vanvittige displayet, lysreklamene på Ginza kan pakke sammen, er at vi får fargerike elektroniske meldinger om situasjonen. 

Prius satte i gang en ugrei trend da de lanserte sin grafiske fremstilling av hva som skjedde i strøm-avdelingen.

Men Opels tar den foreløpige førsteprisen. Både farger og figurer er i ypperste sci-fi tegneserieklasse.

Men la oss hoppe over den smarte teknikken, la oss glemme sparedekkene fra Michelin og Bose-høyttalerne som trenger 50 prosent mindre energi for å drives.

Fire pluss
La oss bare slå fast at her har vi en bil i den kompakte overklassen som kun tar fire personer, men det gjør den meget komfortabelt fordi de nesten 200 kg batteriene ligger i en T-form, der den lengste armen danner et slags sentralrør som går på langs inne i bilen og fjerner femteplassen. 

Den korte delen tar også litt plass, derfor må vi nøye oss med mindre enn 400 liter bagasjevolum – med mindre du begynner å slå ned det ene baksetet etter det andre.

Da har du plass til all den feriebagasjen du selvfølgelig ikke får plass til i en vanlig elbil. For hvordan kan du reise på ferie med en rekkevidde på 120, eller-no-sånt, kilometer? Her snakker vi 500 pluss.

Dette er en bil med strøm nesten overalt, styring og bremser for eksempel, og særlig merker man det på styring.

Tung
Gatas mest presise er den ikke, men med 200 kg batterier veldig lavt nede, er det ting som tyder på at bilslalåm heller ikke vi bli denne bilens mest elskede øvelse. Eller for å si det på en annen måte: sentralrør-rammen er det eneste som minner om en av de opprinnelige Lotus Elan.

Batterikassen er heldigvis merket med et slikt symbol at du plutselig kommer på at du ikke må hive den i søplekassa!

Både over fartsdumper, gjennom litt krevende svinger og på veier med langsgående bølger, merker man at denne er ganske sigen i bevegelsene. Glimrende dempet, bevare meg vel, men det er allikevel vanskelig å skjule høy vekt og dens plassering.

Til gjengjeld er det forbausende lite krengning, på tross av fjærer som heller til komfort. Og den dynamiske avdelingen for øvrig er glimrende. Elmotor gir selvfølgelig en helt egen kjørefølelse, sømløs aks er for eksempel noe man alltid merker.

Stille
En toppfart som ender på rett over 160 km/t er helt greit. Jeg hadde ikke et øyeblikk problemer i typisk motorveitrafikk - og merket samtidig at både vind- og hjulstøy er dempet slik at den belastningen er helt på nivå med motorstøyen – med andre ord, nesten ikke til stede i det hele tatt. Man måtte faktisk senke ruta for å få en følelse av at det gikk i 130 – 140.

Nå er det riktignok kolleger av meg som påstår at man hører forbrenningsmotoren når den har kicket inn – jeg opererte ikke så meget i Ecotec-land denne gangen, men det er her jeg begynner å stille de spørsmålene jeg ikke får svar på.

For eksempel: ”Hvilket turtallområde opererer 1,4-literen i når den lader?” Ikke noe fornuftig svar, 2.000-4.000 omdreininger høres det ut som.

Alle vet at det optimale for en slik motor er konstant turtall, da kan man bygge en energioptimal forbrenningsenhet også. Dette er ikke det. Det er en normal bilmotor.

Diffust
Så: ”Hva er det spesifikke forbruket da?” Et slikt tall forteller mer om motorens energieffektivitet enn latterlige kjøresykluser som er lenger fra det virkelige liv enn den Woods Dual Power jeg beundret på museet.

”Det vet vi ikke”. Opel vet ikke forbruket på en av sine mest solgte motorer. Men det kan forklares med at ECU, den elektronikken som kontrollerer motorens drift, er annerledes enn på en landeveisbil, det er tross alt andre oppgaver den skal gjøre her.

Slik at ”Hvis jeg kobler ECU’en til en diagnosestasjon, da får jeg ut helt andre verdier enn hvis jeg kobler opp en Opel med en ’vanlig’ 1,4-liters Ecotec motor?” Ja, men. ”Men hva?” Ja, men du kan bruke en vanlig diagnosestasjon.

Bombe.

Dette er de samme folkene vi måtte bruke 15 minutter på for å få til å si JA på spørsmålet om det ikke i visse kjøresituasjoner er direkte mekanisk kontakt mellom forbrenningsmotor og drivhjul.

Ikke at det betyr noe, og det er ingen grunn til å problematisere bilens mange glimrende løsninger, men det blir litt fjollete når det hele får et litt schizo-preg.

Born in the USA
For akkurat det stopper ikke her. Opel-folket, inklusive designere, forteller om bilen som om den er skapt i Rüsselsheim og nærmeste omgivelser.

Dette er vel den mest amerikanske europeiske bilen på denne siden av den T-Forden de satte sammen på Lillehammer eller i Kongsberg for mer enn 80 år siden. Hvilket bare bekreftes av et annet underlig faktum:

Plutselig har Generalen bestemt seg for ikke bare å sende 8-10.000 biler til Europa hvert år, der de skal selges som Opel (eller Vauxhall) Ampera. Nå skal de også eksportere Chervolet Volt til EU, med bedre spesifikasjoner og til en pris som er nesten 1000 euro lavere.

Slikt er ikke enkelt å forstå.

Løse tråder
Det virker også underlig at en bil som er testet etter ECE R 101 (og som vel er typegodkjent) oppgis å ha et forbruk på ”Under 1,6 liter pr. 100 km, og et utslipp ”under 40 g CO2 pr. km”. ”Under” har liksom ikke vært veldig gangbart i laboratoriesammenheng før.

(Forresten forteller våre venner i AutoBild, som har kjørt bilen mellom Hamburg og Frankfurt, at i Ecotec-modus er det vanskelig å komme under 0,7 liter på mila – men dette er altså ikke et tall som kommer frem i kjøresyklus-sammenheng.

Og med såpass mange (egentlig unødvendige, for ikke noe av dette har med at det er en god bil å gjøre) løse tråder, har det vel heller ingen hensikt å spørre:

”Er det ikke egentlig mer miljøvennlig å la forbrenningsmotoren drive direkte ved høyere hastigheter, i stedet for å la energien i bensinen gå via en ganske komplisert strøm-produksjons-, lagrings-, transformasjons- og avleveringsprosess?

Du og jeg vet svaret, men det er ikke et svar som harmonerer med bilens (på de fleste områder helt rettferdig) space age image.

Leaf-knapp
Men la meg avslutte med det jeg synes er aller rarest. For å få opp alle informasjonene om alt som skjer inne i det elektrisk-mekanisk-hydraulisk-tekniske systemet, må man trykke på en knapp.

På knappen finner vi av en eller annen grunn en figur som likner på et blad. Et slikt som henger på mange trær.

Og hva tror du GM kaller den knappen?

Jo, ganske riktig, Leaf-knappen.

LES OM: Vår første tur med Nissan Leaf

Det var da jeg sluttet å filosofere og undres, og bare konsentrerte meg om å kjøre en veldig bra bil.

Det er uklart når den kommer til Norge – første eller andre kvartal neste år ser det ut som. Det er også uklart hva den vil koste. 385.000 kroner ser det ut som nå. Og det er uklart hvilke fiskale fordeler den vil få – det vil kanskje forslaget til neste års statsbudsjett gi oss noen ideer om.

Men, oppe i alt dette her – la det ikke være noen tvil. Dette er en spydspissbil, og noen konkurrenter med disse egenskapene finnes ikke nå. Og den horisonten noen andre finnes på, er ganske fjern.

FAKTA Opel Ampera

El motor:

111 kW (150 hk). 370 Nm.

Batterikapasitet (Li-ion):

16 kWh.

Forbrenningsmotor:

4 sylindre, 1,4 l. bensin

Effekt:

63 kW (86 hk) v. 4.800 o/min.
130 Nm ved 4.250 o/min

Mål:

450 x 179 x 144 cm (L/B/H)

Akselavstand:

269 cm

Bagasjevolum:

310-1005 liter

Egenvekt:

1732 kg

Aks 0-100 km/t:

9 sek.

Toppfart:

161 km/t

Snittforbruk:

”under 0,16 l/mil”

CO2-utslipp:

”under 40 g/km”

Rekkevidde, kun strøm:

40-80 km

Inkl. bensin:

”Over 500 km”

Pris fra:

ca. 385.000 (før incentiver)


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer