img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
50 bilder i galleri
Racerdyr
Når guttene i Whitley spanderer en «S» handler det om mer enn bare karbonfiberspoiler, raffe seter og en chiptuning. Jaguar XKR-S kan leke med de store.

XKR-S høres ikke ut som noen annen gateregistrert Jaguar jeg har møtt så langt – selv ikke på det gloriøse 75-årsjubileet jeg var så privilegert å få oppleve sist sommer.

SJEKK BILDENE FRA FEIRINGEN HER

Jaguar kaller det da også den raskeste og mest førerfokuserte bil de noen gang har laget – det sier en hel del.
 
Selvsagt forsto jeg at dette kom til å bli bra, men Jaguar har bygget en bil i GT-klassen som tangerer grensen mot superbiler.

XKR-S sørger for rystninger som kjennes gjennom ryggmargen med et episenter et sted inne i hodet som styrer fornuft og rasjonalitet.
 
Det er ikke tilfeldig at lanseringen av den siste utgaven XK er lagt til Faro i Portugal.
 
Her har man nemlig ved hjelp av en svært motorsportinteressert investor og en porsjon penger fra EU sørget for å bygge en av verdens fineste racerbaner.
 
Autodromo International Algarve er 4,6 kuperte kilometer inspirert av de vakreste klassikere som Nürburgring og Spa. Her finner du raske strekk og blinde svinger som setter både deg og bilen på seriøse prøver.
 
Jeg gir gass gjennom nittigraderen på enden av langstrekket, forsøker å bremse så rett som mulig inn mot neste sving før jeg gir bånn gass. XKR-S er satt i Dynamic mode og jeg kjenner rovdyret logre lett med halen før det finner grep og kaster meg over bakketoppen – der venter en venstresving der jeg ikke bør bomme på innbremsingen. 
 
Det smeller lystig i det jeg vipper den venstre girpaddelen to hakk bakover og finner andregiret.
 
Racing neste
Det siste medlemmet av XK-familien er betydelig oppgradert. Alle mekaniske og elektroniske systemer er justert og tunet til noe som nærmest kan karakteriseres som semiracing nivå.
 
Visuelt har det også skjedd ting. Men her handler det mer om funksjon enn om form,. Skal man bygge en bil som skal tåle å kjøres som dette, må man jobbe med nok kjøling og seriøst marktrykk. Så får det heller være at det ser ganske tøft ut også.
 
Det er sikkert noen som vil si at stylingen på XKR-S er litt over toppen for en av de vakreste coupeer som fortsatt er i produksjon, men alle som virkelig elsker sportsbiler kommer til å få tunga ut og et kraftig angrep av eiebegjær.
 
Sjefen for design hos Design, Ian Callum, forsøker da heller ikke på noen måte å unnskylde stylingen.
 
- Utseendet på denne bilen handler ikke om image, dette handler om ytelser. Som historiske Jaguarer som har fått ikonstatus, har utseendet blitt drevet frem av geometri og aerodynamikk. Skal man nå 300 kilometer i timen, må man ta hensyn til fysikkens lover. Om du ikke liker hvordan den ser ut, vil du heller ikke like hvordan den kjører…
 
Callum snakker selvsagt om de ulike elementene av karbonfiber, og da snakker vi skikkelig karbonfiber, som preger bilen.
 
Spoilere foran og bak samt diffusoren, sørger ikke bare for at det ser helt riktig ut, de øker også marktrykket med 26 prosent. XKR-S er en supermodell på steroider.
 
Når jeg ser innbremsingspunktet og tallet speedometeret viser, er jeg glad for at ingeniørene har regnet riktig. Og konstaterer at stabiliteten i XKR-S er svært god, også i hastigheter over 250.
 
Snerrer
Følelsen av å kjøre racerbil er til stede fra det øyeblikket du setter deg inn. Bøttesetene er kledd med skinn som ser ut som karbonfiber… høres harry ut, men er overraskende tøft.
 
På plass bak rattet med hjelm på hodet og en av Jaguars egne instruktører ved siden av meg, føler jeg meg som minst 27 prosent av en racerfører.
 
Et trykk på startknappen og XKR-S snerrer før den detter ned på tomgang. Lyden er lavfrekvent og drønnende.
 
Det høres nærmest ut som om noen har satt strøm på subwooferen i Bowers & Wilkins-anlegget. Men så vrir jeg girvelgeren først til D, dytter hjulet litt ned, et hakk til mot høyre og over i S.
 
Deretter får knappen med målflagget et lett trykk, den setter bilen i dynamisk modus. Lyden er akkurat så sinna som jeg hadde håpet på.
 
Tankene går raskt gjennom husholdningsøkonomien, og jeg vurderer et kort øyeblikk om familien kanskje kunne greid seg med en liten toroms litt avsidesliggende, og om sånt pyramidespill egentlig kan være så farlig.
 
Ting som er så avhengighetsskapende og koster 2.388.000 kroner gjør at gråsonekreativiteten stiger påfallende.
 
Så gir jeg gass – og forsøker å glemme alt annet enn hva instruktøren forteller meg.
 
Lynrask
Med stabilitetskontrollen i Sport får du lov å sladde litt, ikke minst takket være den elektronisk styrte bakdifferensialen. Der sørger en elektromotor for progressivt å fordele kreftene dit de gjør mest nytte for seg.
 
Resultatet er at bilen jobber knallhardt for å skyve meg ut av hver eneste sving.
 
Girkassen som kommer fra ZF er rett og slett imponerende rask, hadde jeg ikke visst hva som satt mellom motor og drivverk hadde jeg bannet på at det var en toclutch-affære ala PDK-kassa til Porsche.
 
Selv rett frem kjenner du at tyngden på styringen er bortimot perfekt. Følelsen er helt oppe der sammen med biler som R8 Spyder. Ingen tvil om at Jaguar har truffet, styringen er superdirekte – ikke noe som helst uønsket slakk rundt senter, noe som nesten gjør at du føler du har superkrefter når det gjelder å plassere bilen på banen.
 
Men ingenting vokser inn i himmelen, går du på for hardt, bremser for sent, er det selvsagt fullt mulig å ødelegge en god runde.
 
Likevel, så lenge du lar noe elektronikk henge igjen, skal det mye til å drite seg ut fullstendig. Det sagt, selv med stabilitetskontrollen helt avslått føles det som om kreftene kan porsjoneres ut på en måte som gjør det hele håndterlig.
 
Men nok en gang – det er absolutt mulig å sitte igjen med en gedigen svarteper om man blir for høy og mørk.
 
Respons
Gi gass og du har direkte tilgang på store mengder dreiemoment til disposisjon.
 
Selve opplevelsen av akselerasjon og fart kamufleres litt av GT-kvalitetene som denne bilen byr på.
 
Den er tyngre enn du tror, men med 550 hestekrefter bør du følge med på speedometeret for å holde litt kontroll over hvor fort det går. Stillestående til 100 går unna på 4,4 sekunder, minst like imponerende er det at stillestående til 180 gjøres på 7,6.
 
Det virkelige høydepunktet får du når du trår flatt, lar turtallet vokse til 6500 omdreininger og flipper en gang med den høyre paddleskifteren.
 
Akkurat der og da føler du at du kunne stilt til start i 24-timersløpet på LeMans.
 
Stivt
Jaguars egenutviklede, elektronisk styrte hydrauliske dempere sørger for at krenging er noe du kan spare til seilturen. Ifølge Sjefsingeniør Mike Cross skal XKR-S være like spennende å kjøre på en svingete landevei, som på Nürburgring.
 
Etter å ha prøvd bilen både på bane og fantastiske, portugisiske svingete veier må jeg bare bekrefte at de har lykkes utrolig godt.
 
Demperne sjekker bevegelsen i hjulet 500 ganger i sekunder, og justerer seg i forhold til det. I dynamisk modus er den selvsagt stivere som utgangspunkt. Skulle jeg ønsket meg noe her måtte det være en valgbar tretrinnsløsning der det fantes noe mellom normal og dynamisk, litt som løsningen Porsche har med Sport og Sport +.
 
Riktige dekk blir viktig. For selv om dette er den letteste bilen i klassen ( ifølge Jaguar), er 1753 kilo fortsatt nok vekt til at det utfordrer både dekk og ikke minst bremser. 20-tommers Vulcan aluminiumsfelger med Pirelli P Zero sørger for bakkekontakt. De superlette felgene sørger også for at du kan stryke 4,8 kilo uavfjæret vekt – sjelden feil.
 
Se min kjole
Om du bestemmer deg for at dette, som jeg ser kan ligne på et hyldningsskrift, er overbevisende nok til at du ringer Jaguar Norge, kan du tenke på følgende så lenge: XKR-S kan fås i fem farger.
French Racing Blue som du kan se på bildene, Italia Racing Red, Polaris White, Stratus Grey og Ultimate Black.
 
En Racing Green metalic kommer en gang til neste år, men er som mange andre utsatt på grunn av produksjonsstansen av Xirallic, der fabrikken er blitt rammet av tsunamien i Japan.
 
Innvendig er Jaguar i ferd med å nå helt nye høyder når det kommer til finish. Det lille som har vært å utsette på overganger og glipper mellom de ulike delene har forsvunnet.
 
Jeg kjørte faceliftet XF og den store XJ SuperSport under oppholdet, og over hele linjen er det i ferd med å bli så bra som det må være for å konkurrere mot det beste.
 
Hit the road
XKR-S er selvsagt ikke først og fremst en banebil. Det er en superhabil GT-bil for veier, helst veier der det ikke er alt for mange andre biler, og en ordensmakt som ikke driver med unødig innblanding i private aktiviteter.
 
Sannheten er at jeg må opp i biler som Panamera Turbo og Aston Martin Rapide for å finne noe som er så ultraraskt i praksis ute på veien.
 
Girkassa fortsetter å imponere. Når den er slått i Sport og du girer med paddlene, lar den deg henge på rødstreken uten at den girer selv.
 
Om du virkelig vil kjøre fort, bør du likevel gire før det begynner å butte. For å spare girkassa, forsvinner mye power når du først bestemmer deg for å gire etter å ha gått i turtallssperren.
 
En av sjåførene betror seg og sier «Det er jo ikke en rendyrket banebil som en GT3, og du føler nok at Porschen er råere, men rundetidene vil nok ikke være så langt unna hverandre.»
 
Jeg bare kikker på ham og nikker, men innvendig tenker jeg at det må være helt sinnsykt for en en bil som du like gjerne kan kjøre til hverdags. 
 
Fakta Jaguar XKR-S
Motor: Kompressormatet V8 5000 ccm.
Effekt: 405 kW (550 hk) v/6000 o/min. 680 Nm v/3000 o/min.
L/B/H i cm: 479/189/131.
Akselavstand: 275,2 cm.
Egenvekt: 1753 kg. 
0-100 km/t: 4,4 sek. Toppfart: 300 km/t.
Forbruk blandet kjøring: 1,23 l/mil. 
CO2: 292 g/km
Pris kr: 2.388.000.

Konkurrenter: Aston Martin Vantage, Porsche 911 Turbo.
 

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer