img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
16 bilder i galleri
Forfriskende Yaris
FØRSTEINNTRYKKET: Toyota lanserer tredje generasjon Yaris. Den blir et friskt pust i en jungel av småbiler. Vi har prøvekjørt Toyotas nye småbil.

Spennende design er neppe hovedårsaken til at Yaris er solgt i over to millioner eksemplarer siden lanseringen av første generasjon i 1999.

Men det kan utmerket gjerne bli et argument Toyota-forhandlerne spiller på med den nye modellen – tredje generasjon - som debuterer på bilutstillingen i Frankfurt neste måned. I alle fall håper Toyota å tiltrekke seg yngre kunder, i tillegg til å beholde sine eksisterende.

Mens de to første generasjonene hadde en design som kunne forveksles med såpestykker, er det mer stil over generasjon tre. Den har fått en lav, aggressiv front som du vil møte på flere fremtidige Toyota-modeller, med store luftinntak og lykter som bretter seg rundt hjørnene.

Slik vi vil ha det
Endringene er like dramatiske i interiøret som har fått et totalt redesignet dashbord med analoge instrumenter, plassert der de skal være – foran sjåføren. Tidligere generasjoner hadde et digitalt speedometer sentralt plassert oppå dashbordet, noe vi aldri ble dus med.

Nye Yaris er også utstyrt med nye seter som gir mer sidestøtte enn de forrige. På bilene vi kjørte var det ok justeringsmuligheter for lengde og høyde, men vi slet med å finne riktig vinkel for seteryggen siden denne justeres i hakk. Trinnløs justering via et hjul ville fungert bedre.

Mens man tidligere kun hadde mulighet for rattjustering i høyden, har nye Yaris fireveis rattjustering. Det hjelper imidlertid lite siden lengste uttrekk fortsatt medfører utstrakte armer og bøyde knær – langt fra en optimal sittestilling.

Bedre plass
Seteposisjonen er hevet, og sammen med en forlenget akselavstand gir det bedre plass i interiøret. To personer på 175 cm med normale proporsjoner sitter greit bak hverandre. Vår kollega på 197 cm hadde heller ingen problemer med å få plass bak rattet.

En brattere hekk gjør takhøyden i baksetet akseptabel, i forsetene er den rikelig. Bagasjerommet er større og mer tilgjengelig enn på utgående modell. Men man har ingen mulighet for justering av baksete i lengderetningen, eller justering av rygg.

Kvalitetsfølelsen er løftet vesentlig i nye Yaris, selv om store deler fortsatt er utført i hard plast. Toyota hevder å samarbeide tettere med underleverandører enn tidligere for å sikre jevn kvalitet.

Litt større
Nye Yaris er 10 cm lenger enn forgjengeren og akselavstanden er økt med 5 cm. Bredden er uendret (169,5 cm) mens høyden er redusert med 20mm til 151 cm.

Som i dag skal også nye Yaris leveres med tre alternative motorer – to for bensin og en for diesel.

For Norges del blir 1,0 med 68 hk inntrekkermodellen for de som stiller minimale krav til motorkraft og utstyr. Toyota Norge regner med at ca 10 prosent vil nøye seg med denne.

Derimot blir det jevnere fordeling mellom de to andre motorene – 1,33 bensin med 99 hk og 1,4 diesel med 90 hk. Mens 1,0 kun leveres med manuell 5-trinns girkasse, har disse to 6-trinns kasse som standard.

Dessuten kan de mot pristillegg utstyres med alternative girkasser – 1,33 med en såkalt CVT og 1,4 D med MMT. Førstnevnte er en trinnløs automatkasse mens sistnevnte er en automatisk styrt manuell girkasse med automatclutch.

Bybil med muligheter
Under vår første prøvekjøring av Yaris i København tilbrakte vi mest tid i en 1,33 med CVT girkasse – et alternativ Toyota Norge forventer vil utgjøre 35 % av Yaris-salget siden mange i denne kundegruppen ønsker automatgir.

Motoren er trekkvillig, og i bytrafikk er dette en velfungerende kombinasjon. Kassen føles imidlertid masete under akselerasjon i høyere hastigheter og må også ta skylden for relativt mye motorstøy i bilen.

Vi fikk ikke anledning til å kjøre denne motoren med manuell girkasse, men vil anta at dette blir en bedre kombinasjon med hensyn til motorstøy.

Vi kjørte også en liten tur med minste motor og manuell girkasse. I bytrafikk fungerer denne greit, men den tar selvsagt tid å komme opp i hastighet med en liten tresylindret motor. Den gir også et skarpere støybilde enn den firesylindrede 1,33-literen.

40 prosent av kundene vil ifølge Toyota Norges beregninger velge dieselmotoren 1,4 D-4D med manuell girkasse. Et klokt valg, takket være et solid dreiemoment gir denne motoren rask akselerasjon og er meget stillegående. Dessuten greier den seg med et lavt snittforbruk.

Fakta Yaris 1,4 D-4D

Motor:

4-syl. Turbo diesel, 1364 ccm

Effekt:

66 kW (90 hk) v/3800 o/min,
205 Nm v/1800-2800 o/min

L/B/H:

389/170/151

Akselavstand:

251,0 cm

Egenvekt:

1060 kg

Maks totalvekt:

1525 kg

Bagasjerom:

286 liter (VDA)

0-100 km/t:

10,8 sek.

Toppfart:

175 km/t

Snittforbruk:

0,39 l/mil

CO2:

103 g/km

Pris:

Ikke fastlagt, men på nivå med dagens modeller

Konkurrenter: VW Polo, Ford Fiesta, Suzuki Swift, Skoda Fabia, Hyundai i20, Peugeot 207 og mange flere


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer