img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
12 bilder i galleri
Først ut med diesel-hybrid
FØRSTEINNTRYKK: Peugeot 3008 HYbrid4 er førstemann ut med konsernets nye diesel-hybrid-teknologi. Dieselmotoren driver forhjulene, mens elmotoren tar seg av bakhjulene.

Selv om vi har kjørt Peugeot 3008 HYbrid4 allerede nå, er den ikke klar hos norske forhandlere før en gang på vårparten. At produsenten kaller den en ”crossover” er forståelig. Den er litt flerbruksbil, litt stasjonsvogn og litt SUV.

Sistnevnte er det bare karosseriformen som så langt har gitt et inntrykk av, men nå som den får 4WD med ”på kjøpet” som en følge av hybridsystemet, kan 3008 også kalles SUV. Da er det på sin plass å nevne at bakkeklaringen er drøyt 16 cm.

Fire valg
Ved hjelp av et lite styrehjul i nærheten av girspaken velger du hvilken modus du vil kjøre i. Auto-modus er det naturlige valg hvis du vil la elektronikken styre hele systemet, slik at dieselmotoren og elektromotoren aktiveres på mest mulig optimal måte ut fra kjøreforholdene.

Normalt er det i Auto-modus du vil oppnå det laveste forbruket, og dermed også det laveste CO2-utslippet. Systemet styrer i hvilken grad en eller begge motorer skal være i inngrep, med andre ord om bilen i øyeblikket skal være forhjuls-, bakhjuls eller firehjulsdrevet.

ZEV-modus
Denne forkortelsen skjuler begrepet Zero Emission Vehicle, og forutsetter at batteriene er ladet til minst 50 prosent.

Det er mulig å kjøre i helelektrisk modus i inntil 4 kilometer om gangen og i hastigheter opptil 70 km/t. Her handler det med andre ord om en bybil-deluxe, fri for utslipp og motorstøy.

Ut fra et miljøsynspunkt er det en spesiell detalj at bilen er snillest når den er bakhjulsdrevet, ved at elektromotoren driver bakhjulene. Når batterikapasiteten ikke lenger er tilstrekkelig, starter dieselmotoren samtidig som driftsformen automatisk skifter til Auto.

Det maksimale skyvet oppnås naturlig nok når begge motorene er i inngrep, det vil si at bilen har drift på alle fire hjul.

Ved lave hastigheter kan inntil 40 prosent av momentet gå til bakhjulene. Selv med flate batterier er 4WD-funksjonen tilgjengelig takket være en kraft på 8 kW som overføres fra dieselmotoren til generatoren/starteren ved behov.

Sport-modus
Under mer dynamisk kjøring er det Sport-modus som er den riktige driftsformen. Her skjer girskiftene raskere ved høyere turtall enn hva som er tilfelle i Auto-modus.

Systemet henter ut maksimal ytelse, samtidig som samvirkningen mellom de to motorene sørger for best mulig stabilitet og optimale kjøreegenskaper.

Peugeot 3008 HYbrid4 er altså førstemann ut med den nye diesel-hybrid-teknologien, men to andre bilmodeller fra PSA-konsernet vil være klare til å slippes ut på markedet omtrent samtidig, nemlig Citroën DS5 og Peugeot 508 RXH.

LES OGSÅ: Mer diesel-hybrid fra Peugeot

Det meste av produksjonen skjer i Sochaux, mens hybrid-bakakselen kommer fra PSA-fabrikken i Mulhouse.

Hybridløsningen stjeler noe av bagasjevolumet. Det er redusert fra 432 liter i utgangspunktet til 377 liter nå. Som på den vanlige 3008 er bakluka todelt, slik at nedre del fungerer som en sittebenk eller en innlastingsrampe. Den tåler å belastes med 200 kg.

Storbilfølelse
Førermiljøet gir et inntrykk av å tilhøre en større bil, noe som understrekes av en gedigen midtkonsoll. Her sitter du høyt, men det tar litt tid å finne en optimal sittestilling.

Oversikten er god forover, men en ekstremt bred C-stolpe reduserer sikten på skrå bakover ved rygging. Det er derfor fornuftig at ryggesensor hører med til standardutstyret. Det gjør også cruise control, kjørecomputer, regnsensor og lyktespylere.

På forsommeren
Bilen er som nevnt ikke på plass hos norske forhandlere før på vårparten. Prisen blir ikke klar før nærmere lanseringstidspunktet, men vi antar at den vil ligge i nærheten av 400.000 kroner.

Vi har grunn til å tro at Peugeot Norge regner med å selge mellom 200 og 300 biler i 2012. Dette tallet avhenger i stor grad av hvor mange biler fabrikken kan levere til Norge.

FAKTA Peugeot 3008 HYbrid4

Motor:

4-syl. diesel, 1997 ccm

Effekt:

120 kW (163 hk) v/3850 o/min.
300 Nm v/1750 o/min.

Elmotor:

27 kW

Samlet effekt:

200 hk

Mål:

437 x 184 x 164 cm (L/B/H)

Akselavstand:

261,3 cm

Bagasjevolum:

377 liter

Egenvekt m/fører:

1660 kg

Aks. 0-100 km/t:

8,5 sek.

Toppfart:

191 km/t

Snittforbruk:

0,38 l/mil

CO2-utslipp:

99 g/km

Pris fra:

Ikke klar

Lansering i Norge:

Våren 2012

Konkurrenter: Så langt ingen direkte konkurrenter.

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer