img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
85 bilder i galleri
Porsche 911 - mer enn et ikon
FØRSTEINNTRYKKET: Porsche har redesignet sitt største ikon for tredje gang. Vi har kjørt nye 911 Carrera S.

Sist det skjedde gikk debatten skyhøyt.
 
Porsche gikk fra luft- til vannkjølt motor for 14 år siden. 996 var et gedigent løft og første gang man virkelig redefinerte legenden etter 34 år.
 
Før dette hadde alle 911-modeller i grunnen vært basert på originalen fra 1963.
 
Nå er en ny generasjon her – med 10 centimeter lenger akselavstand og en design som tar 911 inn i fremtiden.
 
Storebror
Interiøret har fått en smak av Panamera.
 
Måten midtkonsollen er orientert på gjør at man man i større grad enn noen gang tidligere føler at man sitter nede i bilen. Kvaliteten på materialene, overgangen mellom de ulike delene er perfeksjonert.
 
Det er imidlertid langt enklere å få oversikt over knappene i 911.
 
Nærmest høyre hånd finner du knappene som styrer kjøreopplevelsen.
 
Midt foran er alt som det har vært, og skal være i en 911.
 
Fem instrumenter, med turtelleren som den desidert største plassert i midten.
 
Mer moderne og mer digitalt - instrumentet lengst ut til høyre kan skifte mellom en rekke innstilinger, blant annet navigasjon.
 
Kvaliteten på interiøret gjør at tankene går mer i retning av en grand tourer, enn en ren sportsbil – men det er ingen grunn til å la seg lure.
 
Elektrisk
Det er fare for at mange Porsche-purister vil snu seg i venstrefilen når de blir fortalt at man har byttet hydraulikk med strøm til styreservoen.
 
BMW har gjort det samme med 5-serie – uten at det har gjort den dårligere.
 
Men 911 er tross alt en rendyrket sportsbil – kan det gå bra?.
 
Kanskje, om du virkelig går inn for deg, og bytter mellom de to teknologiene, er du i stand til kjenne en vag forskjell. En litt annen følelse rundt nullpunktet – og betydelig lettere ved lave hastigheter.
 
Påstanden er at selv ikke mange av dagens Porsche-eiere hadde reagert på det om det ikke var blitt fortalt.
 
Uansett – ingen tvil - det er den desidert beste elektromekaniske styringen jeg har kjent, og fordeler som lavere bensinforbruk skal ikke undervurderes.
 
Fleksibel
Hvor bra kjører nye 911?
 
Kokt ned til noen få ord. 991 er aggressiv, relativt lett og sterk.
 
Den er ekstremt raskt i Carrera S-versjon med 400 hester. Rundt Nurburgring er nye 911 Carrera S like rask som den utgående modellens GTS.
 
Utstyrt med Sport Chrono får du også launch control – om du virkelig skal være raskest ut av lyskryssene.
 
Legg til Porsche Torque Vectoring, Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC), og en antispinn som har en grense, som selv på fuktig underlag, aldri går ut over kjøreegenskapene.
 
911 har også en annen stor fordel. Skal du på jobb – ta Porschen. Skal du på ferietur – ta Porschen. En dag på banen – ta Porschen. Hente ungene i barnehagen – ehh vel – om de har veldig korte bein kan du ta Porschen.
 
Toclutchkassa, PDK, har syv trinn, noe som gjør at den er kort nok for de raske akselrasjonene, samtidig som den i syvende gir tilbyr det Porsche kaller coasting, der motorlyden nesten forsvinner og du nærmest bare flyter fremover. Det vi i gamle dager kalte en overdrive.

911 kan selvsagt også gires selv – enten med en manuell girkasse, basert på PDK-kasse, eller du kan gire automatkasse med helt riktige padler bak rattet.
 
Uansett – den mest åpenbare forskjellen fra forgjengeren er hvor raskt den kommer opp i perfekt turtall. Det gjør akselrasjon til en bortimot sømløs opplevelse.
 
Elektromekanisk snadder
PDCC som reduserer krenging til et minimum,har vi sett før i Panamera og Cayennemen i 911 er løsningen annerledes. Fire aktivt kontrollerte hydrauliske sylindre erstatter innfestingen av stabilisatorstagene.
 
PTV er Porsches kraftfordelingssystem Det sørger for å bremse innsiden av bakhjulet når du kjører aktivt. Det sørger for å flytte mer av kreftene til det ytterste hjulet, noe som hjelper deg gjennom svingen. Med PTV Plus får du også en elektronisk styrt låsning av differensialen.
 
Så har vi PASM. Det betyr aktivt fjæring. Systemet sitter standard i Carrera S, og kan leveres som option i Carrera. Nytt for 991 er fire nye sensorer som også bidrar til å styre aerodynamikken for bilen.
 
Systemet kan senke bilen 20 millimeter, og styrer også spoileren som er standard. Resultatet er redusert løft foran, og mer marktrykk bak.
 
I praksis.
Balansen i 911 er strålende.

Vekten i bilen flyttes raskt, og selv små utslag med gassen gjennom en sving sørger for å øke svingradiusen betydelig, mens en lett touch av bremsen sørger for å redusere den like enkelt.
Informasjonen som kommer gjennom rattet er bra, garantert mer filtrert enn om du går noen generasjoner tilbake – men for 95 prosent av kjøperne er det til det bedre.
 
Ute på veien har det gitt bedre stabilitet, og litt følelsen av å kjøre en større bil. Forskjellen ned til Cayman har blitt lenger.
 
Likevel er 911 ikke noen stor sportsbil, se på konkurrentene, og du ser at de er både større og tyngre.
Takket være nye avgiftsregler og lavere CO2-utslipp går nemlig 911 ned i pris.

Innstegsmodellen Carrera har en 3,6-liters motor med 350 hestekrefter, med PDK-kasse bruker den 0,82 – noe som gir et utslipp på 194 gram.
 
Ganske imponerende når 0-100 går unna på 4,6 sekunder.
 
Klatrer du opp til Carrera S synker 0-100-tiden til 4,3 og utslippet stiger til 205. Likevel er det en markant nedgang fra 230 gram CO2 for Carrera og 240 gram for S-utgaven.
 
Carrera med PDK starter på 1.300.000 blank, Carrera S starter på 1.522.000 med manuell og 1.430.000 med PDK.
 
FAKTA Porsche 911 Carrera S PDK Sport Plus
Motor: 6-sylindret boxer bensin, 3,800 ccm
Effekt: 294 kW (400 hk) v/7400 o/min.
440 Nm v/ 5600 o/min.
Mål: 449,1/180,8/129,5 cm (L/B/H)
Akselavstand: 245 cm
Bagasjevolum: 135 liter foran, 205 bak
Egenvekt m/fører: 1454 kg
Aks. 0-100 km/t: 4,1 sek.
Toppfart: 302 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,87 l/mil
CO2-utslipp: 205 g/km
Pris: kr 1.530.000
Konkurrenter: Audi RS5, Nissan 370Z, BMW M3, Jaguar XK
+ En sportsbil for hverdagsbruk, nydelig lyd, strålende balanse.
- Kostbar glede.
 
 

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer