Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Subaru har vært representert i SUV-segmentet lenge. Forester med sin høye karosseriform og firehjulsdrift er utvilsomt en SUV, men den har likevel skilt seg ut i denne klassen. LES: Vår test av tre kompakte SUVer Når nykommeren XV nå er klar, har Subaru en mer moderne bil som er direkte sammenlignbar med de fleste kompakt-SUV-rivalene, med Mitsubishi ASX, Nissan Qashqai og Volkswagen Tiguan i spissen. Subaru Norge, som har biler til visning hos forhandlere allerede, tar mål av seg til å selge 2000 stykker i 2012, eller for å si det på en annen måte: Hver andre Subaru som selges neste år er en XV. De første norske kundene får sin nye bil i månedsskiftet januar/februar. God bakkeklaring Likevel rekker ikke XV opp til konkurrentene, bokstavelig talt, når det gjelder utvendig høyde. Den er omtrent 10 cm lavere enn de fleste rivalene. Subaru selv vrir det i positiv retning ved å peke på at dette innebærer at bilens tyngdepunkt er lavere. Hva betyr den manglende høyden i praksis? Tja, for sittehøyden har det liten betydning, men innvendig takhøyde er noe mindre enn hos de beste i klassen. Dessuten er volumet i bagasjeavdelingen noe mindre, spesielt når det lastes til taket. Med sine 380 liter under hattehylla er bagasjevolumet tilsynelatende beskjedent, men volumet øker til 500 liter når rommet under gulvet inkluderes. Tåler motorvei Så snart asfalten skifter til mer tvilsom kvalitet, eller veibanen består av tverrskjøter, blir slag og vibrasjoner overført til karosseriet i mer ubehagelig grad. Så langt vi kan bedømme, er det returdempingen som ikke jobber effektivt nok. Det er på bakhjulene det merkes best. Her har nok konstruktørene inngått et kompromiss mellom ønske om best mulig bagasjeplass og best mulige kjøreegenskaper. Økonomi er nok også en del av bildet, og uten at vi har sett noen kalkyle, vil vi påstå at bakhjulsopphenget ikke er det mest påkostede i kompaktklassen. Bortsett fra det, fremstår bilen med meget god stabilitet. Her gir den permanente firehjulsdriften sitt bidrag – i god Subaru-ånd foreligger ingen planer om å komme med noen ren forhjulsdrevet utgave. Dessuten har bilen et behagelig støynivå. Det sistnevnte tar vi, som vanlig, forbehold om inntil vi får kjørt bilen i sammenligning med relevante konkurrenter på norsk asfalt. Greit utstyrt Midterste nivå heter Classic, og inneholder blant annet xenon nærlys, lyktespylere, regnsensor, multifunksjonsskjerm med rattbetjening samt skinntrukket ratt og girspak. Øverste utstyrsnivå heter, ikke overraskende, Premium, og her finner vi blant annet seksveis elektrisk justerbart førersete, skinninteriør og elektrisk drevet soltak. Fire motorvarianter Så vidt vi vet er det ingen andre markeder som tilbyr denne lillebrorutgaven av dieselmotoren. Importøren regner med at 1,6-liters bensinmotor med CVT-kasse, samt nettopp denne minste dieselmotoren kombinert med Classic utstyrsnivå, blir de mest solgte. Her er prisene (levert Drammen):
Konkurrenter: Hele rekka av kompakt-SUV, først og fremst Mitsubishi ASX, Nissan Qashqai og VW Tiguan.
|