img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
13 bilder i galleri
Subaru satser tungt med XV
FØRSTEINNTRYKK: Subaru XV skal gi Mitsubishi ASX og Nissan Qashqai konkurranse. Målet er å selge 2000 biler neste år. Vi har kjørt nykommeren i Italia i dag og i går.

Subaru har vært representert i SUV-segmentet lenge. Forester med sin høye karosseriform og firehjulsdrift er utvilsomt en SUV, men den har likevel skilt seg ut i denne klassen.

LES: Vår test av tre kompakte SUVer

Når nykommeren XV nå er klar, har Subaru en mer moderne bil som er direkte sammenlignbar med de fleste kompakt-SUV-rivalene, med Mitsubishi ASX, Nissan Qashqai og Volkswagen Tiguan i spissen.

Subaru Norge, som har biler til visning hos forhandlere allerede, tar mål av seg til å selge 2000 stykker i 2012, eller for å si det på en annen måte: Hver andre Subaru som selges neste år er en XV. De første norske kundene får sin nye bil i månedsskiftet januar/februar.

God bakkeklaring
Bakkeklaringen er solide 22 cm, det vil si en centimeter eller to mer enn hos de fleste andre i klassen.

Likevel rekker ikke XV opp til konkurrentene, bokstavelig talt, når det gjelder utvendig høyde. Den er omtrent 10 cm lavere enn de fleste rivalene. Subaru selv vrir det i positiv retning ved å peke på at dette innebærer at bilens tyngdepunkt er lavere.

Hva betyr den manglende høyden i praksis? Tja, for sittehøyden har det liten betydning, men innvendig takhøyde er noe mindre enn hos de beste i klassen.

Dessuten er volumet i bagasjeavdelingen noe mindre, spesielt når det lastes til taket. Med sine 380 liter under hattehylla er bagasjevolumet tilsynelatende beskjedent, men volumet øker til 500 liter når rommet under gulvet inkluderes.

Tåler motorvei
Noen timers kjøring på varierte veier i Toscana, gir oss noe selvmotsigende signaler. På slett og god asfalt virker bilen utpreget komfortabel, nærmest i overkant myk i fjæringen.

Så snart asfalten skifter til mer tvilsom kvalitet, eller veibanen består av tverrskjøter, blir slag og vibrasjoner overført til karosseriet i mer ubehagelig grad. Så langt vi kan bedømme, er det returdempingen som ikke jobber effektivt nok.

Det er på bakhjulene det merkes best. Her har nok konstruktørene inngått et kompromiss mellom ønske om best mulig bagasjeplass og best mulige kjøreegenskaper.

Økonomi er nok også en del av bildet, og uten at vi har sett noen kalkyle, vil vi påstå at bakhjulsopphenget ikke er det mest påkostede i kompaktklassen.

Bortsett fra det, fremstår bilen med meget god stabilitet. Her gir den permanente firehjulsdriften sitt bidrag – i god Subaru-ånd foreligger ingen planer om å komme med noen ren forhjulsdrevet utgave.

Dessuten har bilen et behagelig støynivå. Det sistnevnte tar vi, som vanlig, forbehold om inntil vi får kjørt bilen i sammenligning med relevante konkurrenter på norsk asfalt.

Greit utstyrt
Basisnivå med både bensin- og dieselmotor heter Comfort. Dette inkluderer tosone klimaautomatikk, varmetråder i nedre del av frontrute, 17-tommers alufelger, takspoiler med LED-bremselys, antispinn og bakkestartassistent på modeller med manuelt gir.

Midterste nivå heter Classic, og inneholder blant annet xenon nærlys, lyktespylere, regnsensor, multifunksjonsskjerm med rattbetjening samt skinntrukket ratt og girspak.

Øverste utstyrsnivå heter, ikke overraskende, Premium, og her finner vi blant annet seksveis elektrisk justerbart førersete, skinninteriør og elektrisk drevet soltak.

Fire motorvarianter
Bensinmotorene er sugemotorer, mens dieselmotorene begge er 2,0-litere utstyrt med turbo. Det er det norske markedets spesielle avgiftsregler som er bakgrunnen for at dieselutgaven med 109 hester er en realitet.

Så vidt vi vet er det ingen andre markeder som tilbyr denne lillebrorutgaven av dieselmotoren. Importøren regner med at 1,6-liters bensinmotor med CVT-kasse, samt nettopp denne minste dieselmotoren kombinert med Classic utstyrsnivå, blir de mest solgte.

Her er prisene (levert Drammen):

Bensin:

Veil. pris

1.6 i Comfort, 114 hk, manuell 5-trinns

kr 299 900

1.6 i S Classic, 114 hk, manuell 5-trinns

kr 319 900

1.6i S Classic, 114 hk, CVT-automat

kr 334 900

2.0i ES Premium, 150 hk, manuell 6-trinns

kr 389 900

2.0i ES Premium, 150 hk, CVT-automat

kr 404 900

 

 

Diesel (alle med 6-trinns manuelt gir):

Veil. pris

2.0 D Comfort 109 hk

kr 314 900

2.0 D Classic 109 hk

kr 334 900

2.0 D Premium 109 hk

kr 364 900

2.0 D Premium 147 hk

kr 399 900

FAKTA Subaru XV 1.6i Comfort

Motor:

4-syl. bensin, 1600 ccm

Effekt:

84 kW (114 hk) v/5600 o/min.
150 Nm v/4000 o/min.

Mål:

445 x 178 x 157 cm (L/B/H)

Akselavstand:

263,5 cm

Bagasjevolum:

380 liter

Egenvekt m/fører:

1445 kg

Aks. 0-100 km/t:

13,1 sek.

Toppfart:

179 km/t

Snittforbruk:

0,65 l/mil

CO2-utslipp:

151 g/km

Pris fra:

kr 299.900

Lansering i Norge:

Nå. Biler til kunder i januar

Konkurrenter: Hele rekka av kompakt-SUV, først og fremst Mitsubishi ASX, Nissan Qashqai og VW Tiguan.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer