Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Murano heter den største crossoveren i Nissans portefølje. Den er ikke ny – men ettersom den frem til for et drøyt år siden bare fantes med en ganske tørst , og ikke alt for sprek, 3,5-liters bensinmotor har den ikke vært særlig interessant for det norske markedet. Nå er det nye tider – for med en 2,5-liters turbodiesel på 190 hester har den tatt steget opp der den skal konkurrere med de nye bilene som befinner seg i den store utvalget av firehjulsdrevene biler til over en halv million. Krombonanza Noen i designavdelingen har gått såpass bananas i krom når grillen skulle designes. Kombinert med kraftige hjulbuer blir uttrykket definitivt maskulint, og Murano en bil man legger merke til. Bilen kalles en crossover, men kan strengt tatt like gjerne bli puttet i SUV-kategorien. For selv om du har en taklinje som buer seg noe mer enn de mest tradisjonelt firkantede firehjulstrekkerne, er resten av bilen ganske lik i løsninger som vi kjenner fra biler som BMW X3 og Mercedes GLK, eller for den saks skyld VW Tiguan og Ford Kuga. Når du har beveget deg forbi den iøynefallende fronten er det lettere å se at det er en Nissan vi står foran. Særlig bak har den klare likhetstrekk med lillebror Qashqai. Bra kvalitetsfølelse Kombinasjonen av skinn og plast i god kvalitet gir en solid touch av premium. Faktisk bedre enn man forventer. Når man samtidig vet at Nissan bygger biler for å tåle både bruk og tidens tann, er det beroligende. Det er enkelt å finne en god sitteposisjon i forsetene, selv om jeg kanskje kunne ønsket litt lenger sitteputer og noe bedre sidestøtte. Det er en liten touch av amerikansk følelse i setene – bortsett fra at kvalitetsfølelsen er bedre. I baksetet sitter ungene høyt og med god utsikt og rikelig plass til bena. Setet er også såpass høyt at selv voksne kan sitte komfortabelt i baksetet – selv med en langbent sjåfør. Bak har du en smart løsning som gjør at du med et grep kan legge baksetene flatt for enkelt å kunne transportere større ting. Som på mange firehjulstrekkere av denne typen blir gulvet i lasterommet relativt høyt, noe som gjør at bagasjeplassen ikke blir mer enn så vidt over 400 liter – det er omtrent det samme som du har en i vanlig Qashqai Skinn, automat, ryggekamera, Bose stereo med musikkdisk, navigasjon, dobbel takluke, oppvarmede bakseter. Under testen kjørte vi den noe billigere. Bilen oppleves som komfortabel og lettkjørt. Som de fleste andre biler i denne klassen er den ikke veldig involverende, men styrefølelsen er bra. Nissan er nok kanskje ikke førstevalget når man skal kjøpe SUV/Crossover i denne priseklassen, men fremstår som et bra alternativ og med en kvalitet som gjør den hyggelig å eie også når den er noen år gammel.
Konkurrenter: Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLK, Volvo XC60 + Tøff komfortabel og solid - Hovedkonkurrentene har merkevarer med høyere status.
|