Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det er ikke dramatiske endringer som er gjort på A1 Sportback. Bagasjevolumet er uendret, det samme er utvendig lengde, i underkant av fire meter, men høyden er løftet noen millimeter. Den ene centimeteren som dette betyr i innvendig takhøyde i baksetet, er akkurat nok til at undertegnede sitter naturlig og uanstrengt uten å subbe hårtustene i taket. Med knærne plassert ut på hver side av seteryggen sitter jeg relativt behagelig bak en 175 cm lang sjåfør. Dessuten, med fem dører istedenfor tre, er den praktiske nytteverdien økt ved at det er langt enklere å komme seg inn og ut av baksetet. Premiumfølelse Man føler seg komfortabel ved rattet, selv om det er en småbil. Styringen er presis og forholdsvis kontant. På vanlig landevei er det hjulstøy som er den dominerende lydkilden. Våre prøvebiler under den internasjonale presselanseringen i Spania, sto på den forholdsvis sportslige dekkdimensjonen 215/40 R17. På motorvei er bilen meget stabil i høyere hastigheter. BILTEST: Kontinentale sjarmører Sylinderstyring kommer Denne bensinmotoren, som får sin debut her i A1 Sportback, kjennetegnes av «cylinder-on-demand». Systemet går ut på at stempelstengene på to av de fire sylindrene forskyves på kamakselen slik at de ikke har noen kam å jobbe mot, bare en rund aksel. Dermed settes både innsugnings- og utblåsningsventilene i lukket stilling. Ved lav belastning arbeider altså motoren med bare to sylindere. Senere kommer motoren i flere Audi-modeller, blant annet den kommende A3. Mest bensin De har hittil solgt ca. 70 prosent bensinmotor på A1, og denne andelen vil sannsynligvis stige ytterligere med Sportback. Bestselgeren forventes å bli 1.4 TFSI med 122 hester. A1 quattro kjørte vi prototypen av for et år siden, etterpå har det vært ganske stille. Audi lover at vi vet mer om den etter Genève-utstillingen. LES OM: Sjarmerende krabat på alle fire
Ikke priset 1.4 TFSI 140 hk (august) 2.0 TDI 143 hk (august)
Konkurrenter: Mini Clubman, og under tvil 3-dørs Alfa Romeo MiTo og Citroën DS3.
|