img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
71 bilder i galleri
Når alt blir riktig
FØRSTEINNTRYKK: I motsetning til hva enkelte hevder: Alt var ikke bedre før!

For den ekte 911-entusiasten har aldri cabriolet vært et riktig valg.

Den har manglet den klassiske silhuetten til den originale coupeen, og aldri vært like førerorientert.

At eierne i enkelte markeder har vært dominert av platinablonde kvinner med hang til utstrakt kirurgi, og mer interesse for å cruise enn å kjøre, har sikkert også bidratt.

Med nye 911 cabriolet bør det være historie.

Takket være en usedvanlig smart løsning for det nye taket, ser bilen ut som en coupe med taket oppe. Enda viktigere - den er både stivere og lettere enn forgjengeren.

Fem år
Jobben med å løse utfordringen med å beholde taklinjen, samtidig som man ikke ønsker en bil med pukkelrygg, har tatt tid.

Ifølge Porsche har de jobbet med den nye takløsningen i fem år – og det har vært godt investert tid.

Gjennom bruk av magnesium i de tverrgående bjelkene, har man klart å gjøre taket firedelt og samtidig så sammenleggbart at man beholder den riktige vinkelen på enden av 911.

Samme materiale er også blitt brukt i rammen for bakvinduet – det hele har gjort selve cabrioleten 60 kilo lettere enn forgjengeren.

På toppen demper den lyden bedre også.

Når taket er kjørt ned, kan du glede deg over en annen innovasjon – en elektrisk vinddeflektor. Det er bare å trykke på knappen i midtkonsollen, så stiger den opp.

Smart også fordi det er mye enklere når du skal ha noe opp og ned i baksetet - eller når noen vil forsøke å sitte bak der.

For – ja – 911 Cabriolet er fortsatt en fireseter. Men bakseteryggen er så rett, og plassen så liten – at den først og fremst er egnet til å plassere noen bager i.

Den som kjøper 911 vet det – det har alltid vært en del av pakka.

Nærmere coupeen enn noen gang
Om man ser bort fra taket, så har man tatt med seg alt det gode vi fikk for noen måneder siden i coupeen.

911 har fått lenger akselavstand, bredere sporvidde foran og en ny elektromekanisk styring.

Alt sammen pakket inn i betydelig mer premium kabin, og med en midtkonsoll med brytere organisert på en måte vi kjenner godt igjen fra Panamera.

Noe av det beste er seteposisjonen. Det er lett å finne en sittestilling som er god. Og like viktig - selv undertegnede på 1.90 kommer langt ned, godt i skjul for frontruta.

Nede i cabinen er det helt rolig i hastigheter langt over det som er tillatt i Norge, og selv om det selvsagt oppstår vindstøy når du passerer 150 kilometer i timen, er det ikke antydning til baktrekk.

Med taket oppe er det hele så stille og kontrollert at du etter noen kilometer ikke tenker over at det er en cabriolet du faktisk kjører.

Den økte stivheten gir også et så overbevisende inntrykk, at jeg mistenker den som klarer å kjenne virkelig forskjell – under godt over normal kjøring – for å drive med ren kokettering.

Nærmere lyden
En av de virkelige fordelene med cabrioleten er nærheten til lyden.

Øyeblikket det tar fra jeg jeg vrir om nøkkelen – og til den flate sekserbokseren snerrer tilbake, er en følelsesladet opplevelse.

Den 350-hesters Carreraen, har en 3,4-liters sekser som strengt tatt byr på mer enn tilstrekkelig med krefter.

Likevel er det noe med de 40 kubikk og 50 hestene ekstra i Carrera S, som gjør det enda hakket hvassere.

Lavere utslipp med toclutchkassa, PDK, gjør at du som kjøper kan velge mellom denne og manuell kasse for samme pris.

Du skal være betydelig over gjennomsnittet opptatt av å veive med høyrehånda for å velge manuell.

PDK-kassa er nemlig så rask, og genererer så mye kjøreglede – at valget for min del er superenkelt, etter å ha forsøkt begge varianter under lanseringen.

Et trykk på Sport- sørger nemlig ikke bare for å gjøre girskiftene raskere, det sørger også for at eksoslyden blir tydeligere. Den lille mellomgassen som sørger for en deilig knatring når du girer ned, er verd en solid porsjon penger alene.

Med taket nede har du orkesterplass til alle disse lydene – og de gir deg nærmest en ekstra dimensjon til bilopplevelsen.

Gå for toppen
Boksersekseren til Porsche kombinerer to ting.

Den håndterer lave turtall med en selvfølgelighet som gjør at jeg innimellom må dobbeltsjekke både gir og turtall.

Den lave, litt hese, nesten metalliske buldringen ved lave turtall, skifter karakteristikk ettersom hastigheten og turtallet øker.

Når du egentlig tenker at det er på tide å gire, da kommer det virkelig et skikkelig trøkk – og fra 6600 og opp til de maksimalt 400 hestekreftene ved 7400 omdreininger, er det bare å hyle i takt med turtallet.

Fra stillestående til 100 kilometer i timen tar det 4,3 sekunder om du har valgt PDK og Chronopakka, som gir deg SportPluss og tilhørende launch control.

Samme øvelse til 200 km/t går for øvrig unna på 14, 3 sekunder og kan åpenbart, i tillegg til den herlige opplevelsen, raskt akkompagneres av en feriekoloni på statens bekostning.

911 er likevel en bil som fortjener å bli kjørt – og den er helt opplagt bygget for å tåle det.

Når jeg går inn i en 130-graders sving, trekker til meg girhendelen, og girkassen ikke nøler med å legge inn første gir med tilhørende 5000 omdreininger, er det et bevis på at Porsche tror på det de leverer.

Pek og sving
Om vi vender tilbake til puristene – så mistenker jeg dem for å ønske at 911 ikke skal være enkel å kjøre. Sannheten om nye 911 er at den er en sportsbil, som er like enkel å kjøre som en Golf.

Ja faktisk er den enklere. For der en vanlig bil protesterer når du entrer svingen, i hastigheter som får passasjerene til å lete etter en virtuell bremsepedal, er 911 sylskarp.

Under de aller fleste forhold er det bare å peke med rattet dit du ønsker. Utvekslingen er også slik at du kun under helt ekstreme forhold har behov for å slippe ti-på-to-grepet.

På to dager har jeg hatt gleden av å tilbringe over 50 mil på serpentinerveier rundt Gran Canaria. Legg på 10 mil med motorveikjøring som ganske sikkert har bidratt til gjennomsnittshastigheten, og konkusjonen er entydig.

Kr 1.404.000 koster 911 Carrera uten S. Selv om det er svært mye penger, skal det mye til å finne noe som tilbyr samme pakke som nye 911. Smaken får avgjøre om man foretrekker coupe eller cabriolet – manuell eller PDK.

Selv foretrekker jeg nok fortsatt coupeen, selv nyfrelste må jo ha noe gammeltestamentlig å falle tilbake på.

Fakta Porsche 911 Carrera S Cabriolet PDK

Motor:

6-sylindret boxermotormotor, 3800 ccm.

Effekt:

294 kW (400 hk) v/5600 o/min. 
440 Nm ved 5.600 o/min

Mål:

449 / 181 / 129 cm (L/B/H)

Akselavstand:

245 cm

Bagasjevolum:

135 liter foran, 155 liter bak

Egenvekt u/fører:

1485 kg

Aks. 0-100 km/t:

4,3 sek.

Toppfart:

299 km/t

Snittforbruk:

0,89 l/mil

 CO2-utslipp:

210 g/km

 Pris:

Fra 1.633.000 kroner

Konkurrenter: Jaguar XK, BMW 6-serie

+ Strålende kjøreegenskaper – riktig utseende.

- Med bare to brukbare seter kan du klare deg med en Boxster.

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer