img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
38 bilder i galleri
BMWs monsterdiesel
FØRSTEINNTRYKK: 127 hestekrefter per liter er respektabelt for en bensinmotor. Når BMW henter ut det samme fra en turbodiesel er det alvor – med stor M.

Jeg har akkurat forlatt BMW M GmbH in Garching, bak rattet i det nest råeste du kan oppleve i en 5-serie, M550d xDrive.

Raskt oppsummerer jeg tallene fra pressekonferansen: 381 hestekrefter, 740 Newtonmeter og 0-100 på 4,7 sekunder.

Dette kombinert med et forbruk på 0,63, noe som tilsier et CO2-utslipp på 165 g/km, det ligner nesten et lite mirakel.

Alle gode ting er tre
En ting er hvordan det ser ut på papiret, noe annet er hvordan det fungerer i praksis.

Jeg gir gass, og betjener manuelt den automatiske åttetrinnskassa til BMW ved hjelp av hendlene bak rattet. Kreftene er fascinerende, men det er kombinasjonen av et lydbilde som er alt annet enn knakkende dieselstøy og en turtallsvillighet som gjør at bilen fortjener en M.

Hjertet i M550d er sammensetningen av hele tre turboladere.

Styrt av smart elektronikk sørger det for at du får kreftene i motoren over et mye større turtallsområde enn hva du er vant til i en diesel.

Den første er en lavtrykksturbo som sørger for å foreta den første ladningen av luften. Så sendes luften inn i en mindre høytrykksturbo som sørger for å få enda mer fart på den, før den sendes inn gjennom en ny ladeluftkjøler og inn i motoren.

Den første lille turboen spinner helt fra bunnen, så rundt 1500 omdreininger er det nok fart på eksosen til at den store turboen også spinner med. Fra 2700 omdreininger åpnes en klaff ved hjelp av vakuum, og sørger for at den siste av de to små turboene tar over.

Tredje turbo, som er tilsvarende den lille høytrykksturboen, står normalt bare og venter på det du lett gjør når du vet det er mulig, drar på litt ekstra. Da kommer det så mye luft gjennom den første store turboen at begge høytrykksturboene må tre i kraft for å holde unna.

Alle fire
Selve motoren er videreutviklet fra den treliterdieselen vi kjenner fra tidligere, men den har blitt betydelig forsterket for å kunne håndtere kreftene.

Sylinderblokk av aluminium er ganske uvanlig, og særlig når vi snakker så høy kompresjon som i denne. Derfor har man benyttet seg av hydraulisk press under slutten av støpningen, for å presse all porøsitet ut og gjøre den sterkere.

Fra den åttetrinns girkassen fordeles alle kreftene til alle fire hjulene gjennom BMWs xDrive-system. Men ettersom det er en BMW, er du aldri i tvil om at bilen først og fremst er bakhjulsdrevet – likevel kan kreftene flyttes dit de best utnyttes ved behov.

En rekke som høres ut som en V
Jeg har etter hvert hatt gleden av å kjøre en del nye, innovative motorer.

Jeg var imponert over hva Audi hadde fått til i A6 med sin største turbodiesel med 313 hester, både når det kom til krefter og ikke minst lydbilde, men BMW har laget den minst dieselaktige dieselbilen jeg noen gang har kjørt.

Ved hjelp av mye jobbing med frekvenser og hvilke veier eksosen tar på vei ut av motoren, har man klart å få rekkesekseren til å høres ut som en potent V8er.

Lydbildet skifter, alt avhengig av hvilken modus du har klikket deg inn på med piltastene ved siden av girspaken. 

I motsetning til Audi som har lurt inn en liten frekvensomformer helt i slutten av eksosanlegget, har BMW valgt en annen variant.

Riktignok utnytter de lyden som naturlig lages av motor og eksos, men i tillegg utnytter de bilens lydanlegg til å reprodusere frekvenser som sørger for et helt spesielt lydbilde. 

Diskret brutalitet
Det er rom for forvirring, for selv om denne dieselbilen er en bortimot ekte M, er den samtidig sammen med X5 M50d og BMW X6 M50d, de første bilene fra det som kalles M Performance cars.

Det betyr at til tross for at de får en klar M-behandling utvendig, i tillegg til sportsseter, oppgradert demping og en girkasse som er programmert for sportslighet, så regner man denne serien et lite hakk under bensin-M-ene.

Resultatet er at bilen er mer diskret, samtidig som den byr på ekstreme krefter.

Takket være firehjulsdriften og moment over et stort turtallsområde, er den superlettkjørt.

Kombinerer dette med styrefølelsen og en balanse som inviterer til mange og raske svinger, samt et lydnivå som i en ekte GT-vogn.

M550d xDrive sørger for å etterlate seg det inntrykket den er bygget for å gjøre, en diskret brutalitet og en «show-off» av hva ingeniørene til BMW kan gjøre.

Mercedes har så langt avvist at de kommer til å gjøre noe tilsvarende med sine AMG-modeller, og Audi har så langt stoppet på 313 hestekrefter.

Sånn sett blir kanskje Audien og BMWs egen 535d xDrive med samme krefter som bilen fra Ingolstadt, den største konkurrenten for M550d xDrive.

Prisforskjellen er 300.000 kroner på papiret, men ta med i regnestykket at en del utstyr er inkludert i prisen på M550d.

M550d xDrive blir tilgjengelig både som sedan og touring, med en prisforskjell på kr 38.000 i favør av sedanen.

Fakta BMW M550d xDrive sedan

Motor:

6-sylindret rekkediesel med tre turboer, 2993 ccm

Effekt:

280 kW (381 hk) v/4000 o/min.
740 Nm ved 2000 - 3000 o/min

Mål:

490/186/145 cm (L/B/H)

Akselavstand:

297 cm

Bagasjevolum:

520 liter

Egenvekt u/fører:

1895 kg

Aks. 0-100 km/t:

4,7 sek.

Toppfart:

250 km/t

Snittforbruk:

0,63 l/mil

CO2-utslipp:

165 g/km

Pris:

1.204.900

Konkurrenter: I en egen dieselklasse, men Audi A6 3.0 og BMWs egen 535d

+ Sanseløst moment og en diesel du neppe har kjent maken til.

- Mangler litt helt i toppen som du får i en bensin-M


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer