img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
21 bilder i galleri
Originalen?
FØRSTEINNTRYKKET: Fullpakket med utstyr går Grand Cherokee inn i markedet for de store SUVene og vil konkurrere på pris.

Fiats mektige sjef, Sergio Marchionne, kalte Jeep Grand Cherokee for sin viktigste USA-lansering i 2011.

Spørsmålet er om den kan levere også i Europa.

De to første månedene viser tallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken at Jeep har hatt en økning på 3700 prosent. Selv undertegnede, med begrenset tallforståelse, ser at man må kikke bak det tallet.

Forklaringen er enkel – i samme periode i fjor ble det nybilregistrert én Jeep i Norge. Totalt gjennom hele året ble summen 12.

For 2012 har den nye importøren RSA, som mål å selge 900 Jeep. I tillegg til Grand Cherokee skal de selge Compass og Wrangler, sistnevnte først og fremst som varebil.

Tradisjonell?
Grand Cherokee er på mange måter alt man ikke forbinder med en tradisjonell Jeep. Luftfjæring og elektronisk styrt firehjulsdrift, skinn på dashbordet og et lydanlegg som kan underholde et mindre boligområde.

Om noe er tradisjonelt i Grand Cherokee, må det være tradisjonelt Mercedes. Hovedbeviskilden er antallet hendler på rattstammen. Det er én – og den sitter på venstre side.

Ikke så rart, ettersom grunnstammen i denne ble utviklet da Daimler Chrysler var en realitet. Og selv om den har fått en full overhaling, har Grand Cherokee flere fellestrekk med forrige generasjon ML.

Stor
Grand Cherokee er tungvekter med sine 2,3 tonn. Ute på rett landevei merkes det ikke så mye, verken vekten eller utvendig størrelse.

Når du skal inn i parkeringshuset, derimot, kommer du på at dette er en SUV av det mer tradisjonelle slaget. 178 centimeter høy, 482 centimeter lang og 194 centimeter bred.

Selv om noen hevder det, få kjøper SUV fordi det er så god plass. Noen få kanskje på grunn av bra fremkommelighet, men de fleste kjøper en slik bil fordi den ser tøff ut – og man føler seg trygg høyt over småbilene.

Bakseteplassen er likevel slett ikke dårlig – mye som et resultat av akselavstanden.

Plassen til bagasje lider, som ofte ellers, av at høy bakkeklaring og at kraftig drivverk også krever sin plass.

Mye stor SUV for pengene
Med fornuftshatten på blir det vrient å si at Grand Cherokee gir mye bil for pengene. Det er imidlertid ikke helt feil å si at den gir mye luksus-SUV for pengene.

For Jeepen oser av luksus, om enn av den noe aldrende typen.

Kvalitetsfølelsen i treverk og skinn er det lite å utsette på, det samme kan ikke sies om plastikken som særlig befinner seg mellom forsetene – den er klassisk amerikansk, og står noe tilbake for de tyske premium-konkurrentene.

Klarer du å se gjennom fingrene med plastkvaliteten, er det imponerende hva du får med av utstyr som en del av pakkeprisen.

Vår testbil, en Overland med 190 hk-utgaven av V6-dieselen, koster rett under 870.000 kroner, og da er det meste du kan komme med inkludert i prisen, som:

Luftfjæring, elektrisk bakluke, navigasjon, panoramatak, automatisk fjernlysdimming, varme i ratt og i baksete, adaptiv fartsholder, blindsonevarsler, bi-xenon, ryggekamera og skinn både i seter og på dashbord, for å nevne noe.

Prisen med alt dette er altså der en konkurrent som X5 3.0d begynner, før du har begynt å legge på ekstrautstyret.

Med fokus på komfort
Hjulet som kalles «Selec-terrain» mellom setene har riktignok en innstilling som heter Sport, men dette er ikke noen bil med sportslige ambisjoner.

Her er det to ting som har klar prioritet, komfort og fremkommelighet.

Gran Cherokee føles luksuriøst komfortabel når du flyter fremover de fleste norske riksveier.

Takket være luftfjæringen håndterer den telehiv og andre ujevnheter uten å protestere det minste. Den voldsomme krengningen som enkelte amerikanere har vært beryktet for, er eliminert. Selvsagt kjenner du vekten i bilen, men det er ikke overdrevent plagsomt.

Tar du av inn på en dårlig brøytet sidevei kan du bare vri hjulet til Snow, og eventuelt løfte bilen litt ekstra om du skal parkere inne på en enda dårligere brøytet parkeringsplassen. Her føler Jeep seg virkelig hjemme.

Tilstrekkelig
Under panseret finner vi en treliters V6er fra italienske VM Motori. Den finnes, som i vårt testeksemplar, i en nedtrimmet versjon på 190 hester.

Denne byr på tilstrekkelig med krefter og fungerer greit sammen med en femtrinns automatkasse. Ett eller to gir til i denne hadde ikke skadet, det ville ganske sikkert ha bidratt til å dra ned forbruket en smule, og gjort girskiftene enda mer sømløse.

Skal du trekke stor henger, bør du vurdere å gå opp til 240-hesteren. Den koster 100.000 kroner ekstra, og gir deg ytterligere 110 Newtonmeter, om du ofte skal dra maks tilhengervekt, som er 3.250 kilo.

Et alternativ
Jeep Grand Cherokee fremstår som et alternativ til de store tyske og japanske SUVene. Mest fellestrekk har den nok med Land Rover Discovery, som byr på noe av den samme følelsen av en luksuriøs arbeidshest.

Uten å ha vært i nærheten av grensene, fremstår terrengegenskapene som imponerende. Denne bilen tar deg helt frem til målet.

Har du sportslige ambisjoner? Sett en sykkel eller en kajakk på taket – så har du løst det også.

Fakta Jeep Grand Cherokee Overland 3.0 CRD

Motor:

6-sylindret V6-turbodiesel, 2987 ccm

Effekt:

140 kW (190 hk) v/3600 o/min.
440 Nm ved 1600 o/min

Mål:

482/194/178 cm (L/B/H)

Akselavstand:

291

Egenvekt u/fører:

2272 kg

Bagasjevolum:

782 liter (amerikansk mål)

Aks. 0-100 km/t:

10,2 sek.

Toppfart:

191 km/t

Snittforbruk:

0,83 l/mil

CO2-utslipp:

218 g/km

Pris:

kr 869.900

Konkurrenter: BMW X5, Mercedes ML, Land Rover Discovery

+ Mye utstyr for pengene – bra terrengegenskaper.

- Litt hardere i plasten, man merker at ikke hele bilen er ny


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer