Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Porsche lanserte sist høst en dieselutgave som med en prislapp på under millionen gjør Panamera tilgjengelig for en større målgruppe enn tidligere. Men de fleste Porsche-entusiaster ønsker seg en kraftfull V8 bensinmotor, helst i kombinasjon med firehjulsdrift og PDK girkasse. Da får man nemlig en ideell oppskrift for komfort og fremkommelighet, samtidig som bilens sportslige egenskaper ivaretas. Alternativene har hittil vært Panamera S / 4S med 400-hesters sugemotor, eller Panamera Turbo og Turbo-S med henholdsvis 500 og 550 hestekrefter. Vi kjørte Turbo-S i fjor sommer, en bil med enorme krefter som gjør unna aksen til 100 på godt under fire sekunder og er en fantastisk kjøremaskin på autobahn. Klassisk I Panamera GTS har Porsche lagt inn mer krefter og kraftigere bremser, i tillegg har den fått litt ekstra sporvidde og den er senket og stivet sammenlignet med modellen den er basert på – Panamera 4S. Takket være luftfjæring og PASM (Porsche Active Suspension Management) er den fortatt en meget komfortabel langturbil for fire voksne. Selv baksetekomforten er eksemplarisk. Symfonisk Eksteriørt er det noen små, stilige detaljer som skiller GTS fra sine søsken. Innendørs finner du adaptive sportsseter med solid sidestøtte, sportsratt med girhendler og skinninteriør med Alcantara. Det hele er meget smakfullt og sportslig komponert. Sport og komfort På koseturer kjører du med automatgir, under mer krevende forhold, som på bane eller når du ønsker å kjøre mer aktivt, velger du Sport Plus og tar over giringen selv via hendlene på rattet, samtidig som styring og gassrespons blir mer direkte og luftfjæringen strammere. Bak er det montert spacere for å utvide sporvidden, og grepet besørges av spesielle 19-tommere påmontert dekk i dimensjon 255/45 foran og 285/40 bak. Kraftigere bremser sørger for at de ekstra hestene stagges effektivt. Utfordringen Etter 15 runder på den krevende Ascari-banen ble min skepsis gjort til skamme. Selvsagt kan den ikke sammenlignes med en liten, lett sportsbil, som en 911, men størrelse og vekt tatt i betraktning oppførte Panamera GTS seg overraskende bra. Salgsansvarlig hos Porsche Center Oslo, Petter Søndergaard, har tro på det nye tilskuddet i Panamera-familien. – Vi merker økt interesse for Panamera 4S, og siden GTS er godt utstyrt og mer sportslig tror jeg en del vil velge denne, sier han.
Konkurrenter: Aston Martin Rapide, Mercedes CLS 63 AMG, Audi S7 + Leken luksussedan med eksemplarisk komfort for fire - Fare for at sjåføren glemmer at han har med passasjerer
|