img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
43 bilder i galleri
Porsche til folket
FØRSTEINNTRYKKET: Jeg sitter lavt nede i sportssetet og ser at bena stikker rett ut foran meg, hendene klemmer med kjent ti-på-to-grep rundt rattet – det føles riktig.

Jeg vrir om nøkkelen på venstre side av rattet og den flate boxeren kiler i ryggen.
 
Så er det bare å sette PDK-kassen i "drive" og rulle ut og opp i fjellene på oversiden av Nice.
 
Det er her Rally Monte Carlo finner de mest spektakulære prøvene for førerne – nå ligger de foran meg!
 
Tredje generasjon Boxster er helt ny. Ny motor, ny plattform, nye dimensjoner, ny teknologi, og som på 911 – elektrisk servostyring.
 
Som i storebror er selve karosseriet sammensatt av aluminium og stål. Det har gjort bilen lettere og stivere enn forgjengeren.
 
Akselavstanden har økt med 6 centimeter, men selve bilen er bare litt lenger. Med andre ord har overhengene blitt kortere.
 
Veksthormoner
Boxster er en sammenslåing av ordene Boxer og Roadster, de to forgjengerne har vært gode suksesshistorier for Porsche, men enkelte har kanskje syntes at de har vært litt for lite maskuline.
 
Samtidig er det nok sånn, at frisørbilstempelet er blitt satt av folk som aldri har kjørt bilen, og kanskje med et lite snev av misunnelse fra dem som verken har kunnet kjøpe 911 eller Boxster.
 
Den nye generasjonen er ikke bare større – den ser betydelig sintere ut.
 
Porsche har hentet inspirasjon fra sine racerbiler, og fra konsepter som har vært vist de siste årene.
 
Innvendig har det også blitt bedre plass. Noe takket være en lenger akselavstand, men også fordi pedalene sitter litt lenger frem, noe som effektivt gir mer benplass.
 
Setet er noe lavere, og den høye midtkonsollen som vi kjenner fra Panamera og 911 sørger for at girspaken sitter nærmere høyrearmen enn noen gang tidligere.
 
Tidligere har man i større grad samkjørt utviklingen av 911 og Boxster – denne gangen er forskjellene større.
 
Et eksempel er dørene – de kom tidligere fra 911, for å redusere kostnader, nå har Boxster fått egne dører som er med på fremheve bilens profil – de er rett og slett flatere enn på 911.
 
Designuttrykket er svært vellykket – og Boxster har samtidig fått enda mer av sitt egenartede uttrykk.
 
Ser du denne i speilet, er den lav, bred og aggressiv.
 
Skyv
Boxster kan definitivt være aggressiv ute på veien også. Likevel er det første jeg legger merke til at den til tross for sitt oppsett, håndterer ujevne veier meget bra.
 
Den noe lengre akselavstanden hjelper ganske sikkert godt til, men man skulle tro at de enorme 20-tommers hjulene ville gjøre den mer stumpete, men det er ikke tilfelle.
 
Begge bilene jeg kjørte, både Boxster og Boxster S, var utstyrt med toclutchkassen PDK. Og som jeg nok skrev etter å har kjørt 911 Cabriolet – så skal du være usedvanlig glad i å gire, for å velge manuell kasse.
 
PDK-kassa er lynrask, og du føler aldri at det er noen form for sluring, det er som å gire på bilspill – det er bare klikk, klikk, klikk.
 
Dessuten, du kan selvsagt gire selv så mye du orker. Men med to hendler bak rattet. Ned på venstre side, opp på høyre.
 
Da kan du i større grad konsentrere deg om å kjøre – for det er jo strengt tatt det som virkelig er morsomt.
 
Kreftene som dyttes ut fra bakhjulene er mer enn tilstrekkelige i en «vanlig» Boxster, men blir rett og slett rå når du legger på Sen bak.
 
265 blir da til 315 – det betyr selvsagt en del – særlig når man fyller bilen med et par tjukkaser.
 
Til Norge kommer det også en 211-hesters versjon, det blir innstegsmodellen her – og om vi skal dømme fra den erfaringen vi har fra nedtunede versjoner av tidligere Cayman og Boxster spiller det heller liten rolle i praktisk bruk.
 
Den minste motoren er blitt mindre og er nå på 2,7-liter. Den store i S, er på 3,4 som tidligere.
 
Momentet er da også betydelig større i den store, 280 mot 360 Newtometer.
 
Lettere bil, gjør sammen med smartere elektronikk, som start/stopp og den såkalte «seilmodus» som frikobler motor og girkasse når du slipper gassen sakte, at man nok en gang har klart å presse forbruket ned.
 
Boxster slipper nå ut 180 gram CO2 med PDK, og S med samme kassa slipper ut 188 gram.
 
La det svinge
Porsche har gått over til elektrisk styring. Uten å kunne sammenligne direkte med en helt identisk bil med tradisjonell hydraulisk styring, er det svært vanskelig å forstå at forskjellen virkelig er merkbar.
 
Under normal kjøring er Boxster lettkjørt som en vanlig kompaktbil, men når du slår over i Sport, eller Sport Plus, så begynner det å skje ting.
 
Det første du merker er at girkassen velger lavere gir – den begynner å buldre og småskyte i eksosanlegget.
 
Demperne strammes også opp, men uten at fjæringen blir stumpete.
 
Årsaken til de fine kjøregenskapene til Boxster er flere. Den midtmonterte motoren sørger for en balanse på 46/54 mellom foran og bak – og kanskje like viktig, man har klart å samle mye av vekten i bilen så nær den langsgående akselen som mulig.
 
Det sørger for at bilen er svært stabil, snuten på bilen går i den retningen du peker, og den virker nesten ivrigere enn deg på å svinge. Ikke at den er nervøs, men den vil liksom vise deg at; «det er bare å svinge mer – jeg er med».
 
Presser du hardt, og går over grensen gir den deg en helt annen respons enn det tidligere 911 var kjent for, den begynner ikke å understyre. I stedet kjenner du at bakenden kommer glidende sakte, og det er en smal sak å regulere slippet med gasspedalen. Du trenger ikke være redd for at den skal komme tilbake og bite deg i halen.
 
For å oppleve maksimal lekenhet – bør du også hake av i utstyrslista for Porsche Torque Vectoring, som er en mekanisk slip differensial.
 
Halv pris
Jeg var bortimot religiøs etter å ha kjørt 911 både med og uten tak.
 
Nå føler jeg meg nesten litt lurt – for Boxster byr på veldig mye av det samme – for omtrent halve prisen.
 
Du kan kjøpe en Boxster S som starter på 938.000 kroner med PDK og fortsatt ha nærmere 400.000 til «overs» sammenlignet med en 911 Cabriolet.
 
Startprisen på 211-hesteren er 652.000 – fortsatt en god slump penger, men samtidig innenfor det en del vil ha råd til nå, og enda flere vil kunne glede seg over når bilen har blitt noen år og er på bruktmarkedet.
 
 

 

FAKTA Porsche Boxster S PDK

Motor:

6-syl. boxer, 3436 ccm.

Effekt:

232 kW (315 hk) v/6700 o/min. 
360 Nm v/4500-5800 o/min.

LxBxH:

437 x 180 x 128 cm.

Akselavstand:

247,5 cm.

Egenvekt u/fører:

1350 kg.

Bagasjerom:

150 (foran) 130 (bak) liter (VDA).

Aks. 0-100 km/t:

5.0 sek.

Toppfart:

277 km/t.

Snittforbruk:

0,80 l/mil.

CO2:

188 g/km.

Pris:

932.000 (211 hk fra 652.000)

 

Konkurrenter: Audi TT, BMW Z4, Nissan 370Z

+ Velbalansert, presis og gir utrolig mye kjøreglede.

- For de lengste av oss kunne den vært 5 centimeter lenger i kupeen.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer