Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Den opprinnelige forkortelsen for SL, Sport Leicht, får en ny betydning i nykommeren fra Mercedes-Benz. Karosseriet er 110 kg lettere enn på forgjengeren, takket være utstrakt bruk av aluminium. I tillegg har både lettere motorer og mer bruk av magnesium gjort at SL 500 er 125 kg lettere, og SL 350 er hele 140 kg lettere enn sin forgjenger. Dynamisk kraftpakke Utviklingen i effektivitet understrekes av at den nye SL 350 har 29 prosent lavere forbruk, nærmere bestemt 0,68 liter/mil ved blandet kjøring. Ikke dårlig når vi snakker om 306 hester, som er 10 færre enn på forgjengeren. Når vi sier at storebror SL 500 er snillere enn forgjengeren, går det bare på utslipp, ikke på ytelsen. Mens den forrige SL 500 hadde en V-åtter med 5,5-liters slagvolum og 388 hester, byr den nye på hele 435 hester fra 4,7-liters volum – men fortsatt V8. Imponerende moment Momentet er økt fra 530 Nm til velvoksne 700 Nm. Samtidig er forbruket redusert med 22 prosent, slik at SL 500 drikker 0,91 liter/mil ved blandet kjøring, noe som betyr et CO2-utslipp på 212 g/km. Blue Direct er navnet Mercedes-Benz har satt på de nye motorene. Hvis du likevel synes at dette er et umoralsk høyt utslipp, kan du jo for moro skyld sammenligne drivstoffeffektiviteten (forbruk pr hk) med en mindre motor av et eller annet fabrikat. Ta for eksempel 1,33-literen som sitter i Toyota Yaris, hvor de 99 hestene produserer et CO2-tall på 121 g/km. Kjøreopplevelsen I SL 500 er det selvfølgelig motoren som sørger for den enorme følelsen av kraft, lyd og fart, men det er bilens konstruksjon, godt hjulpet av en rekke elektroniske hjelpesystemer, som gir deg den fine følelsen av å beherske maskineriet til fulle. Kort sagt, det er summen av disse tingene som sørger for å klistre på deg det store smilet. Active Body Control Bildet er imidlertid litt mer komplisert, for på SL 350 kreves det at du allerede har AMG Sportspakke, og den koster 70.730 kroner. Altså ingen billig fornøyelse, men når prisen nærmer seg 1,5 mill. spiller neppe 100.000 kroner ekstra noen stor rolle. Begge fjæringssystemene er kombinert med den nye elektromekaniske styringen Direct Steer. Servokraften er avhengig av bilens hastighet samtidig som den også øker med rattutslaget. Dette betyr optimal styrestabilitet rett fram på motorvei, mens du naturlig nok ikke behøver å bruke mye krefter på rattet i lav fart og ved store rattutslag. Ned i pris Dette skyldes hovedsakelig redusert avgiftsgrunnlag basert på lavere vekt og mer effektive motorer, samt redusert effektavgift i det øvre sjiktet. Importøren, Mercedes-Benz Norge, skal selge 20 stykker SL i år, fordelt på 15 SL 350 og fem SL500 / SL 63 AMG. Det er nemlig et par norske kunder som skaffer seg sistnevnte råskinn. Skal du «spare penger» er det på SL 63 AMG det er mest å hente, selv om den koster ubeskjedne 2,3 millioner. Det betyr 340.000 kroner ned fra forrige modell. Dette er prisene:
Konkurrenter: Jaguar XK, BMW 6-serie.
|