img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
28 bilder i galleri
På jakt etter driften
Førsteinntrykket: GT 86 er tvillingen til Subarus BRZ – hvor forskjellige er de? BilNorge driftet Toyotaen rundt Circuito del Jarama i jakten på svaret.

- En morsom bil er en bil du kan kontrollere, sier Toyotas sjefsingeniør for GT 86, Tetsuya Tada før han sender meg ut på banen.

Nesten en time på en bane som var for smal og svingete for Formel 1, men som fungerer perfekt for en sportscoupe som denne.

Det har vært en lang, men innholdsrik uke. Subaru BRZ på svingete, franske veier på mandag.

Porsche Boxster i sporene etter Rally Monte Carlo, og altså nå, Toyota GT 86 på Jarama i Madrid.

Jeg har små forventinger om å slå banerekorden til Gilles Villeneuve, så det er på tide å gå på leting etter forskjellene mellom Subaruen og Toyotaen – om de finnes.

Tilbake til røttene
Tetsuya Tada sier at GT-86 er hans og Toyotas tilbud til de som er lei av supertekniske monster-GTIer med turbomotorer, firehjulstrekk, store hjul og nesten ubegrenset med grep.

- Vi ville bygge en bil som ga føreren tilbake mer av kontrollen.

Inspirasjonen er hentet fra 60-tallets 2000GT - den bakhjulsdrevne 1980-utgaven av Corolla Twin-Cam - kjent som AE86. Det forklarer også hvor navnet kommer fra.

GT-86 gir deg en slik ikke-syntetisk følelse. Men så handler da også det meste om mekanikk her.

En Torsen-diff på bakakselen, lav vekt, lavt tyngdepunkt og en vektfordeling som gjør den utrolig lett å kontrollere.

Styringen er riktignok elektrisk, men den er noe av det beste jeg har kjent – helt på nivå med Porsche og BMW, og ettersom bilen er så lett, kan det virke som man ikke har hatt behov for å bruke den til annet enn lett assistanse. Dermed blir følelsen også mekanisk i kontakten med underlaget.

Skreddersydd
Jeg befinner meg på Circuito del Jarama i Madrid, på en bane som ble for smal, og hadde for mange trange svinger for Formel 1. I 1981 var det slutt, men banen er fortsatt i fremragende stand og som skreddersydd for enn bil som GT 86.

Går du tøft inn i en sving, kan du kjenne et snev av understyring, så er det bare å gå på gassen og understyringen forvandles til en forsiktig bakhjulsslipp – derfra og til publikumsvennlig drifting handler først og fremst om hvor mye gass du legger inn.

Riktignok er ikke GT 86 bilen for å ligge sideveis oppover langstrekka – for med andre gir inne i de skarpeste svingene, er det de siste drøye 2000 omdreiningene du har å leke deg med.

For de fleste av oss er dette mer enn nok, men Toyota kjenner sine hardcore fans, og oppe på forskjermene, rett nedenfor A-stolpen, finner du to deksler som enkelt kan fjernes.

Det er fordi tidlige utgaver av GT 86 allerede er overlevert til flere japanske tuningfirmaer, som ganske sikkert er i gang med å tilpasse ulike løsninger for å øke kreftene, trolig ved hjelp av kompressorer og andre godsaker.

Lydbildet inne i Toyotaen er ganske identisk med det jeg opplevde med Subaruen noen dager tidligere.

Egentlig helt naturlig – dette er jo så godt som samme bilen – men noen forskjeller er det likevel.

Litt filosofi
En prat med Tetsuya Tada avklarer forskjellene, i hvert fall i teorien.

Toyota har satt opp sin bil til å være litt mykere foran, og litt stivere bak enn BRZ.

- Vi ønsker at bilen skal ha maksimal turn-in – vi ønsker å premiere førerne med enn bil som er tilsvarende entusiastisk som dem selv.

Til tross for at GT 86 er en 2+2 – sier Tada at han håper den ekstra plassen heller blir benyttet til et ekstra sett slickshjul for banedager, enn nødvendigvis til å frakte folk.

Det sier litt om hva slags bil Toyota ønsker at dette skal være.

Fakta Toyota GT 86

Motor:

4-syl. boxer, 1998 ccm.

Effekt:

147 kW (200 hk) v/7000 o/min.
205 Nm v/6400-6600 o/min.

LxBxH:

424 x 178 x 1426 cm.

Akselavstand:

257 cm.

Egenvekt u/fører:

1202 kg.

Bagasjerom:

243 liter (VDA).

Aks. 0-100 km/t:

7,6 sek.

Toppfart:

230 km/t.

Snittforbruk:

0,69 l/mil.

CO2:

159 g/km.

Pris:

Ca 450.000 kroner

Konkurrenter: VW Scirocco, Peugeot RCZ, Mini Cooper S, Subaru BRZ

+ Velbalansert, kjøreglad og supermorsom til en overkommelig pris.

- Mangel på en toclutchkasse om du vil ha automat, men det vil du uansett ikke.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer