img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
37 bilder i galleri
Peugeots nye baby
En drastisk slankekur og gjerrige motorer sørger for at Peugeot igjen har en småbil man får lyst på.

Peugeot har tatt oss med til Portugal, hvor motorveier, landeveier, landsbygater og krøtterstier byr på det meste en kan forvente av utfordringer.

Men understellet takler alle ujevnheter meget godt. Brosten, trikkeskinner, hull i asfalten og grusveier er alt eksemplarisk tatt hånd om.

Lettvekter
200-serien til Peugeot har helt siden førstemann, 205, vært veldig viktig for merket, men de to etterfølgerne falt ikke helt i min smak. Da er det godt å kunne slå fast at 208 faktisk er langt bedre enn 207.

Med godt over 100 kilo mindre vekt er 208 langt friskere i steget. Landeveissvinger og smale landsbygater går som en lek, og den skal presses godt over det som er sunt og lovlig på norske veier før den understyrer.

Selv om bilen ligger godt i svingene, lider ikke komforten av den grunn. Som nevnt takler den variert underlagt godt, og også landeveiskomforten er god.

Komfortabelt
Støynivået er lavt – i hvert fall når dieselmotoren har blitt varm – og interiøret er et veldig trivelig sted å være. God kvalitetsfølelse og mulighet for et godt utvalg av ekstrautstyr gjør at man ikke går lei 208 med det første.

Setene er gode å sitte i, særlig delskinn- og helskinnsetene har god sidestøtte. Litt korte sitteputer, mangel på korsryggstøtte og det at vinkelen på sitteputen ikke kan justeres langt nok ned i bakkant, trekker ned.

Men om kjøreegenskapene og komforten er på topp, så er girkassene motpolen. Peugeot har slitt med dette en liten evighet nå, og fortsatt er følelsen når man girer som å røre grøt med en sleiv – enten det er fem-trinns eller seks-trinns manuell.

Alternativt kan man gå for Peugeots «automat-kasse», den etterhvert velkjente EMG-kassa, som krever en del tilvenning.

For å få en myk og god kjørestil bør man egentlig sjalte den manuelt, og løfte foten av gassen hver gang den girer opp. Akkurat som å gire manuelt uten clutch, med andre ord. Og da er de 8000 kronene den kassa koster bedre brukt på noe annet.

Lange gir
En egenskap alle girkassene deler er den veldig høye giringen. I bykjøring krever det mer bruk av førstegiret enn man kanskje er vant til.

Høyt girede kasser gir naturligvis miljøgevinst, men litt tettere steg på de laveste girene hadde nok ikke hatt mye å si for den delen.

Et miljøtiltak som derimot fungerer ypperlig er stopp/start-funksjonen. Gjennom portugisiske bygater fikk systemet prøvd seg i en god lyskryssrunde, og i motsetning til mange andre stopp/start-system fra konkurrentene, føles det ikke som en sjenanse – det merkes knapt at det er der.

Motorutvalget i Norge strekker seg fra en 1-liters 3-sylindret bensinmotor og opp til en 156-hesters 1,6-liter.

Sistnevnte blir neppe mye å se i Norge, så bestselgerne blir nok 1,2-liters bensin med 82 hestekrefter samt 1,4-liters og 1,6-liters diesel, på henholdsvis 68 og 93 hestekrefter.

1,6-literen finnes også i en 115-hesters utgave, men spranget opp fra 93-hesteren virker forsvinnende lite, til tross for den relativt store forskjellen på papiret. Riktignok får du seks-trinns girkasse på 115-hesteren, men på norske veier er femtegiret langt nok.

Prisgunstig
Prismessig ligger 208 godt an sammenlignet med konkurrentene, både når det gjelder basispris og ekstrautstyr, og i Norge blir utstyrsnivå Active standard på de aller fleste biler.

Her får du cruise control og manuelt klimaanlegg som standard, mens panoramaglasstak (som stjeler en del takhøyde i baksetet), navigasjon og LED-lys er attraktive valg på ekstrautstyrslista.

1,6 diesel med 93 hester starter på 206.900 kroner, mens 1,2 bensin er priset til kr 185.900.

Fakta Peugeot 208 1,6 e-HDi

Motor:

4-syl. rekke diesel, 1560 ccm

Effekt:

68 kW (93 hk) v/4000 o/min.
230 Nm v/1750 o/min.

Mål:

396/174/146 (L/B/H)

Akselavstand:

254 cm

Egenvekt:

1080 kg

Bagasjerom:

295 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

10,9 sek

Toppfart:

185 km/t

Snittforbruk:

0,38 l/mil

CO2:

98 g/km

Pris kr:

206.900

Konkurrenter: Volkswagen Polo, Citroën C3, Ford Fiesta, Toyota Yaris

+ Lav vekt gir gode kjøreegenskaper og hyggelige forbrukstall

- Slarkete girkasser og trangt baksete


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer