Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Peugeot har tatt oss med til Portugal, hvor motorveier, landeveier, landsbygater og krøtterstier byr på det meste en kan forvente av utfordringer. Men understellet takler alle ujevnheter meget godt. Brosten, trikkeskinner, hull i asfalten og grusveier er alt eksemplarisk tatt hånd om. Lettvekter Med godt over 100 kilo mindre vekt er 208 langt friskere i steget. Landeveissvinger og smale landsbygater går som en lek, og den skal presses godt over det som er sunt og lovlig på norske veier før den understyrer. Selv om bilen ligger godt i svingene, lider ikke komforten av den grunn. Som nevnt takler den variert underlagt godt, og også landeveiskomforten er god. Komfortabelt Setene er gode å sitte i, særlig delskinn- og helskinnsetene har god sidestøtte. Litt korte sitteputer, mangel på korsryggstøtte og det at vinkelen på sitteputen ikke kan justeres langt nok ned i bakkant, trekker ned. Men om kjøreegenskapene og komforten er på topp, så er girkassene motpolen. Peugeot har slitt med dette en liten evighet nå, og fortsatt er følelsen når man girer som å røre grøt med en sleiv – enten det er fem-trinns eller seks-trinns manuell. Alternativt kan man gå for Peugeots «automat-kasse», den etterhvert velkjente EMG-kassa, som krever en del tilvenning. For å få en myk og god kjørestil bør man egentlig sjalte den manuelt, og løfte foten av gassen hver gang den girer opp. Akkurat som å gire manuelt uten clutch, med andre ord. Og da er de 8000 kronene den kassa koster bedre brukt på noe annet. Lange gir Høyt girede kasser gir naturligvis miljøgevinst, men litt tettere steg på de laveste girene hadde nok ikke hatt mye å si for den delen. Et miljøtiltak som derimot fungerer ypperlig er stopp/start-funksjonen. Gjennom portugisiske bygater fikk systemet prøvd seg i en god lyskryssrunde, og i motsetning til mange andre stopp/start-system fra konkurrentene, føles det ikke som en sjenanse – det merkes knapt at det er der. Motorutvalget i Norge strekker seg fra en 1-liters 3-sylindret bensinmotor og opp til en 156-hesters 1,6-liter. Sistnevnte blir neppe mye å se i Norge, så bestselgerne blir nok 1,2-liters bensin med 82 hestekrefter samt 1,4-liters og 1,6-liters diesel, på henholdsvis 68 og 93 hestekrefter. 1,6-literen finnes også i en 115-hesters utgave, men spranget opp fra 93-hesteren virker forsvinnende lite, til tross for den relativt store forskjellen på papiret. Riktignok får du seks-trinns girkasse på 115-hesteren, men på norske veier er femtegiret langt nok. Prisgunstig Her får du cruise control og manuelt klimaanlegg som standard, mens panoramaglasstak (som stjeler en del takhøyde i baksetet), navigasjon og LED-lys er attraktive valg på ekstrautstyrslista. 1,6 diesel med 93 hester starter på 206.900 kroner, mens 1,2 bensin er priset til kr 185.900.
Konkurrenter: Volkswagen Polo, Citroën C3, Ford Fiesta, Toyota Yaris + Lav vekt gir gode kjøreegenskaper og hyggelige forbrukstall - Slarkete girkasser og trangt baksete
|