Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Cee’d produseres ved Kias nye anlegg i Zilina, Slovakia - en av de mest moderne bilfabrikker i Europa. Som første Kia-modell har bilen hele 7 års garanti – noe som i dag gjelder hele familien. Nå er andre generasjon Cee’d klar, foredlet på alle områder. Det er sjelden at et generasjonsskifte kommer etter bare fem år, men siden Kia har ambisjoner om rask vekst i et av Europas tøffeste segmenter, er det viktig å være på hugget. Designmessig fremstår nye Cee’d som mer dynamisk enn forgjengeren. Lengden er økt med 50 mm mens takhøyden er redusert med 10 mm. Felles teknikk Cee’d tilbys med fem alternative motorer, de som foretrekker bensin kan velge mellom en 1,4-liter med 100 hk og en 1,6-liter med 135 hk. På dieselfronten tilbys en 1,4-liter med 90 hk samt 1,6-litere med enten 110 eller 128 hk. Den minste motoren er imponerende trekkvillig takket være at maks dreiemoment er på plass allerede ved 1500 omdreininger. 110-hesteren er som skreddersydd for Norge siden den har samme dreiemoment som 128-hesteren, og et CO2-utslipp på bare 97 g/km med EcoDynamics teknologi. Importøren tror denne blir volumselgeren. Samtlige motorer har 6-trinns manuell girkasse som standard, men 1,6 diesel kan leveres i kombinasjon med automat og 1,6 bensin med Kias egenutviklede dobbel clutch girkasse med betegnelse DCT. 1,6-liters motorer med manuell girkasse leveres i EcoDynamics versjoner – noe som innebærer ISG (start/stopp), dekk med lav rullemotstand, girskiftindikator og dynamisk styresystem. Godt dempet Dette kom tydelig til uttrykk under vår prøvekjøring på spanske veier, og bekrefter inntrykket vi fikk av søstermodellen Hyundai i30 for noen uker siden. Interiøret gir et høyt kvalitetsinntrykk med myke overflater, logisk plasserte betjeningsorganer og moderne instrumenter basert på LCD-teknikk. Blant standardutstyret inngår ratt med tilt- og teleskopfunksjon, iPod-, AUX- og USB-tilkobling, lydanlegg med seks høyttalere samt kjørecomputer. Bilen skal leveres i tre utstyrsnivåer, Classic, Comfort og Exclusive, og på toppnivået får du et utstyr du normalt bare finner på større og dyrere biler Rask vekst - Suksessen skyldes en offensiv produktstrategi, men vi har også hatt en svært positiv utvikling på forhandlersiden, sier Kia-direktør Jan Pettersen. Han har et salgsmål på 600 Cee’d i år og hele 1500 i 2013, når også stasjonsvognen er på plass.
Konkurrenter: Toyota Auris, Mazda3, Hyundai i30, Opel Astra, Citroën C4, VW Golf og mange flere
|